ΕΙΔΗΣΕΙΣ
sxoleio-2

Μπλόκο ΣτΕ στο νόμο Μπαλτά για τους διευθυντές στα σχολεία

Αντισυνταγματικός είναι ο νέος τρόπος επιλογής των διευθυντών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης , που έγινε με το νόμο 4327/2015.

Αυτό έκρινε το Γ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (865/2016) που είδε ακόμα και «τρύπες διαφάνειας» στη διαδικασία και παρέπεμψε το θέμα για οριστική κρίση στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου .

Στο ΣτΕ έχουν προσφύγει διευθυντές σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών Εκπαίδευσης ζητώντας την ακύρωση απόφασης του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας που εκδόθηκε σε εφαρμογή του νόμου 4327/2015 με την οποία καθορίστηκε η διαδικασία υποβολής αιτήσεων και επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων και εργαστηριακών κέντρων.

Σύμφωνα με την κρίση των Συμβούλων Επικρατείας ο νέος αυτός τρόπος επιλογής είναι αντίθετος στις συνταγματικές αρχές «της ισότητας, της αξιοκρατίας και δη στην αρχή της ελεύθερης προσβάσεως και σταδιοδρομίας κάθε ¨Έλληνα στις δημόσιες θέσεις κατά τον λόγο της προσωπικής του αξίας και ικανότητας, διότι δεν εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις αξιοκρατικής κρίσεως και δεν καθίσταται γνωστή στους υποψήφιους και ελέγξιμη από τον ακυρωτικό δικαστή, εν όψει του κατά το άρθρο 20 παράγραφος 1 του Συντάγματος δικαιώματος παροχής έννομης προστασίας και του άρθρου 95 παράγραφος 1 του Συντάγματος περί κατοχυρώσεως της αιτήσεως ακυρώσεως ενώπιον του ΣτΕ, η αξιολόγηση των υποψηφίων ως προς το μνησθέν κριτήριο».

Η αντισυνταγματικότητα του νομοθετικού πλαισίου επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων, ανάγεται και στο ότι η διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης από το σύλλογο διδασκόντων προβλέπεται με μυστική ψηφοφορία.

Όπως όμως επισημαίνεται στην επίμαχη απόφαση του ΣτΕ «η διαδικασία της μυστικής ψηφοφορίας ως διαδικασία αναδείξεως οργάνων δεν προσιδιάζει στις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίες ανήκουν εκ του Συντάγματος στην αποκλειστική αρμοδιότητα του κράτους, η διοίκηση των οποίων πρέπει να αναδεικνύεται στο πλαίσιο διαφανούς και αντικειμενικής διαδικασίας, κατάλληλης για την διασφάλιση της ενιαίας και ομοιόμορφης εφαρμογής των οριζομένων κριτηρίων».

Η αντισυνταγματικότητα ανάγεται ακόμη και στο ότι τα προσόντα των υποψηφίων δεν αξιολογούνται με αιτιολογία που σχετίζεται με το κριτήριο της συμβολής στο εκπαιδευτικό έργο, της προσωπικότητας και της γενικής συγκρότησης τους.

Πηγή: thetoc.gr