Από τον Δρ. Σταύρο Μαριάδηομότιμο Καθηγητή του ΑΤΕΙ.Θ).
Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Βουλή των Ελλήνων.
Κύριε Υπουργέ,
Ως ειδικός θεωρητικός Συνεργατιστής, και πρώην Δημόσιος Λειτουργός, αισθάνομαι, πάλι την ανάγκη, να σας πληροφορήσω, όσο πιο έγκυρα γίνεται, ότι και με αυτή τη δεύτερη αναθεώρηση -του νόμου 4015/11, που έγινε με την, από 22.7.2013 συσταθείσα Ομάδα Εργασίας του προκατόχου σας- στην ουσία η αντίληψη παραμένει πάντα η ίδια δηλαδή αυτή προδιαγράφει ευθέως την καπιταλιστικοποίηση και των αγροτικών συνεταιρισμών(!!)
Επιτρέψατε μου, ταπεινά να σας συμβουλεύσω, ότι αν είναι να προβείτε και σε τρίτη αναθεώρηση (που τη θεωρώ σαν αδήριτη ανάγκη!!), κάτω όμως από το ίδιο πνεύμα, καλύτερα μην το κάνετε, διότι φοβάμαι ότι, τότε, θα αναβιώσει και για εσάς η Ευαγγελική Ρήση, «και έσται η εσχάτη πλάνη Χείρων της πρώτης». Και το τονίζω αυτό με το εξής σκεπτικό: Αν όντως επιμένετε να θεσμοθετήσετε (καινοτομώντας –αρνητικά- ακόμη και διεθνώς!!) με το νέο νόμο, συνεταιριστικά σχήματα με τη μορφή Ανωνύμων Εταιριών, όπως τις ΑΕΣ, Α.Ε. και τα Δημοπρατήρια Αγροτικών Προϊόντων, Α.Ε.(τυγχάνω να είμαι ο πρώτος, θεωρητικός που τα δίδαξε στην Ελλάδα), τότε μην ταλαιπωρείστε, πλέον, με δήθεν αναθεωρήσεις του 4015/11. Προχωρήστε, ευθέως (πάλι καινοτομώντας!!….) στην κατάρτιση ενός Νόμου «περί Ανωνύμων Εταιριών» –όπως στον αστικό τομέα- το ίδιο και στον αγροτικό τομέα. Διατηρώντας, βέβαια έτσι διάπλατα ανοιχτές τις πόρτες, άπασας της Αγροτιάς, στο μεγάλο αδηφάγο κερδοσκοπικό Κεφάλαιο, που καραδοκεί προ των πυλών «δίκην αρπακτικού», προκειμένου να «εφορμήσει» στα ενδότερα και του ξέφραγου αγροτικού χώρου για να σαρώσει –με την ευχέρεια που του παρέχει όχι μόνο ο 1541/11, αλλά και με τη δική σας «γαλαντόμο» συγκατάθεση- ό,τι ακόμα μένει συνεταιριστικά όρθιο, στον ταλαίπωρο αυτό χώρο, και που πρέπει επιτακτικά (και μπορεί) να αναδιοργανωθεί υπέρ των πελαγωμένων αγροτών(!!). Το παντοειδές ντόπιο και ξένο αδίστακτο κεφάλαιο έχει, ήδη, δημιουργήσει, και τις πρώτες σχετικές εστίες του στο χώρο, για τις οποίες, πιστεύω ότι θα είσθε και εσείς ενήμερος, διαφορετικά υπάρχουν –εκ μέρους μου- διαθέσιμα κραυγαλέα στοιχεία προς ενημέρωσή σας.
Εξάλλου, πρέπει να γνωρίζετε εγκυρότατα, κύριε Υπουργέ, ότι πρωτοβάθμια συνεταιριστικά σχήματα (συνεταιρισμοί) και Ανώνυμες Εταιρίες είναι δύο εντελώς αντίθετοι θεσμοί. Στα πλαίσια της Διεθνούς Συνεταιριστικής Συμμαχίας τέτοια παρασυνεταιριστικά σχήματα –σε όλες τις συνεταιριστικά αναπτυγμένες χώρες του κόσμου- είναι παντελώς αδιανόητα, γιατί αυτά ανατρέπουν βάναυσα τις ισχύουσες Διεθνείς Συνεταιριστικές Αρχές. Αλλά, αν νομίζετε, ΝΑΙ και στις Ανώνυμες Συνεταιριστικές Εταιρίες. Κάτω όμως από μία, καθόλα θεμιτή, συνεταιριστική προϋπόθεση: Αυτές να συγκροτούνται μόνο σαν θυγατρικές Εταιρίες των συνεταιριστικών οργανώσεων, και όχι να μετατρέπονται (απαράδεκτα) οι πρωτοβάθμιοι συνεταιρισμοί σε Α.Ε. Όπως θα γνωρίζετε, τέτοιες Α.Ε (θυγατρικές) είχαμε πάμπολλες στη χώρα μας, και μάλιστα οικονομικά ανθηρότατες. Δυστυχώς όμως, όλες εκείνες έπεσαν θύματα της απαράδεκτης ΑΤΕ και της πολυπλόκαμης δολιοφθοράς (!!).
Κατά τα άλλα, η εν λόγω αναθεώρηση του 4015/11, -αναμφισβήτητα- «μπάζει» πανταχόθεν (θα μπορούσαν να γραφούν αμέτρητες σελίδες καλόπιστων και έγκυρων παρατηρήσεων, προπαντός για συνεταιριστικά ανούσιες και περιττές «καινοτομίες», που αποσκοπούν, πρωτίστως στην εξυπηρέτηση ξένων προς τους αγρότες, συμφερόντων (π.χ. «το Καλάθι της Περιφέρειας», που είναι καθαρά έργο των συνεταιρισμών!!). Όμως επειδή εντόπισα, σε όλο το κείμενο της οιονεί αναθεώρησης, 28 αναφορές στον προηγούμενο Νόμο 2810/2000, μοιάζει, αβίαστα, σαν να γίνεται αναθεώρηση εκείνου του Νόμου και γιατί όχι (!!). Κατόπιν ωρίμου σκέψεώς μου -και δεδομένου ότι γνώρισα σε βάθος τόσο τον 2810/2000, όσο και τον νόμο 1541/1985, αφού, όχι μόνο τους είχα αναλύσει από νομοσχέδια ακόμη, αλλά αμφότερους τους δίδαξα επί σειρά ετών σε φοιτητές ενός Πανεπιστημίου και ενός ΤΕΙ και όχι μόνο- σας συνιστώ ανεπιφύλακτα, αντί να ταλαιπωρήστε με συνεχείς αναθεωρήσεις του «ούτως ή άλλως» απαράδεκτου 4015/11, να προχωρήσετε άμεσα σε μια ταυτόχρονη προσεγμένη αναθεώρηση των δύο εν λόγω νόμων (2810/2000 και 1541/1985). Προσοχή όμως, η αναθεώρηση να πραγματοποιηθεί με την συμβολή -αποδεδειγμένα- συνεταιριστικά καταρτισμένων, και όχι, πάλι, «κατ’οικονομίαν!!», ή αυτοπροσδιοριζόμενων, ή, ακόμη, και θεωρητικά άσχετων(!!) «Συνεργατιστών». Από τον συνδυασμό των δύο αυτών Νόμων, να είστε βέβαιος (ακούστε και έναν έγκριτο Συνεργατιστή και ταπεινό δάσκαλο) ότι μπορεί να προκύψει ένας ολοκληρωμένος και, συνεταιριστικά, ορθός Νόμος. Μέσα από τον οποίο θα μπορέσει να αναβιώσει και πάλι εκείνο το ανεπανάληπτο και οικονομικά κραταιό «Ελληνικό Συνεταιριστικό Θαύμα» της περιόδου 1960-1990, με την απαράμιλλη συνεταιριστική βιομηχανική υποδομή και με την μέγιστη συμμετοχή του στην εν γένει οικονομική ανάπτυξη, που σήμερα την έχει, όσο ποτέ, ανάγκη η χώρας μας. Γρηγορείτε, λοιπόν, με έναν, επιτέλους, «συνεταιριστικά συνεταιστικό» Νόμο, κ. Υπουργέ, διότι «οι καιροί ου μενετοί»(!!).