pitsiorlas

Έναρξη του διαλόγου ΤΑΙΠΕΔ με φορείς της Θεσσαλονίκης για τις αποκρατικοποιήσεις

Την ικανοποίησή τους εξέφρασαν στο σύνολό τους οι φορείς της Θεσσαλονίκης για την πρωτοβουλία και πρόσκληση του πρόεδρου του ΤΑΙΠΕΔ, Σταύρου Πιτσιόρλα,να συγκαλέσει εκδήλωση ανοιχτού διαλόγου/forum για τη διαμόρφωση κοινής στρατηγικής ανάπτυξης, στη βάση αξιοποίησης της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου.

Παρά τον αποκλεισμό του ΕΒΕΘ, όπου ήταν προγραμματισμένη η σημερινή συνάντηση, που επιχείρησαν μέλη της ΛΑΕ, αλλά και εργαζόμενοι στον ΟΛΘ, ο διάλογος τελικά πραγματοποιήθηκε, έστω και με είσοδο των συμμετεχόντων από την πίσω πόρτα.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Μπακατσέλος προλογίζοντας την εκδήλωση, αναφέρθηκε στην ανάγκη αξιοποίησης του Λιμανιού στα πρότυπα του μοντέλου που εφαρμόστηκε στον Πειραιά, χωρίς παραχώρηση της πρώτης προβλήτας, με δημιουργία μίας ανεξάρτητης Αρχής Λιμένος.

Από τη μεριά του ο κ. Πιτσιόρλας, τόνισε πως ο διάλογος αυτός ίσως έπρεπε να έχει γίνει και νωρίτερα.

«Το ΤΑΙΠΕΔ διαθέτει πολύ σημαντικά τμήματα της δημόσιας περιουσίας και είναι προς όφελος όλων η διαμόρφωση συνολικής στρατηγικής για την αξιοποίηση τους».

Αναφερόμενος στην κινητοποίηση που υπήρξε νωρίτερα δήλωσε πως οι διαφωνίες είναι σεβαστές, ενώ πρόσθεσε πως είχε καλέσει τα μέλη της ΛΑΕ να πάρουν μέρος στο διάλογο ώστε να ακουστεί η γνώμη τους. «Τα μεγάλα έργα πρέπει να προχωρήσουν, η ανάπτυξη πρέπει να προχωρήσει», είπε συγκεκριμένα.

Τα ακίνητα και η προς αξιοποίηση δημόσια περιουσία για την οποία έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ και παρουσιάστηκε είναι συγκεκριμένα:

  • Στρατόπεδο Γκόνου
  • ΟΛΘ
  • Πάρκινγκ ΟΛΘ
  • Στοά Μοδιάνο
  • Μαρίνα Αρετσούς
  • ΣΕΔΕΣ
  • Αερολιμένας
  • Ακίνητο Μίκρας
  • Ακίνητο ΕΡΤ
  • Camping Αγίας Τριάδας
  • Στρατόπεδο Μέγας Αλέξανδρος
  • Επανωμή

akinitaiped

Ξεκινώντας από το Αεροδρόμιο Μακεδονία ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ προανήγγειλε την κατασκευή πολύ σημαντικών έργων υποδομής από τον επενδυτή και συγκεκριμένα τη Fraport, καθώς ήδη βρισκόμαστε στη φάση ολοκλήρωσης παράδοσης του αεροδρομίου.

«Το αεροδρόμιο θα αναβαθμιστεί και θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο. Κάθε κενό στη λειτουργία του αεροδρομίου, θα καλύπτεται με επένδυση από τον αγοραστή» είπε ο κ. Πιτσιόρλας.

Ως προς το λιμάνι τόνισε τη σημασία του χάρη στη γεωπολιτική θέση της πόλης της Θεσσαλονίκης, καθώς αποτελεί «τη φυσική πύλη προς την Κεντρική Ευρώπη».

«Θα πρέπει να υπάρξει μία διαγωνιστική διαδικασία που θα υποχρεώνει τον επενδυτή για σοβαρές επενδύσεις από την αρχή. Από τους 8 ενδιαφερόμενους, οι 5 ανταποκρίθηκαν σε αυτή την προϋπόθεση» ενώ συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για το δεσμευτικό όριο  των επενδύσεων σε βάθος 5ετίας, με στόχο στα τέλη Ιουλίου να έχουν κατατεθεί οι δεσμευτικές προτάσεις.

Μάλιστα σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ταμείου, θα πρέπει να εξεταστούν και τα αντισταθμιστικά οφέλη προς τους δήμους που επιβαρύνονται από τη λειτουργία του λιμανιού.

Για την αγορά Μοδιάνο, όπου το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 43,5%, το κόστος για την ανακατασκευή της και τη δημιουργία μίας σύγχρονης αγοράς τροφίμων υπολογίζεται στα 3,5 εκατ. ευρώ. Ήδη έχει υπάρξει επαφή με αρκετούς από τους μικροϊδιοκτήτες, αλλά και την εβραϊκή κοινότητα και το Δήμο.

Τα ακίνητα πλησίον του αεροδρομίου σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία κέντρων μετεγκατάστασης προσφύγων και μεταναστών, ενώ προτάθηκε η εκμετάλλευσή τους για τη διεκδίκηση της EXPO 27-28, γεγονός που σημαίνει πως θα πρέπει εντός του 2016 να έχει καταβληθεί η σχετική πρόταση.

Τέλος αναφερόμενος στα στρατόπεδα δήλωσε: «Όταν το ΤΑΙΠΕΔ ξεφύγει από το στενό πλαίσιο λειτουργίας που έχει σήμερα, θα μπορούμε να κάνουμε μία συζήτηση για το πως μπορούν να αξιοποιηθούν. Λογική μας είναι η σοβαρή αξιοποίηση και όχι απλώς μία διαδικασία εκποίησης».

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης ξεκίνησε την παρέμβασή του από το αεροδρόμιο Μακεδονία, εκδηλώνοντας την ανησυχία του για την κατασκευή του νέου αεροδιαδρόμου και τις πιθανές καθυστερήσεις που μπορεί να υπάρξουν, ενώ επανέλαβε τη θέση του για την ανάγκη μεταφοράς του αεροδρομίου προς τα Δυτικά και συγκεκριμένα στην περιοχή των Κουφαλίων.

Την πάγια θέση του δήμου επανέλαβε για το Λιμάνι ο κ. Μπουτάρης, λέγοντας πως πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί, ενώ η διαχείριση της 1ης προβλήτας θα πρέπει να εξαιρεθεί από την παραχώρηση.

«Ο αιγιαλός και οι χερσαίες ζώνες θα πρέπει να διαχειρίζονται από το Δήμο», πρόσθεσε ο δήμαρχος της πόλης, αναφέροντας μάλιστα το παράδειγμα μίας δωρεάς ενός σπουδαίου έργου τέχνης που προορίζεται να τοποθετηθεί στην παραλία, κάτι όμως που απαιτεί την υπογραφή από 15 διαφορετικά Υπουργεία.

Ακόμη αναφέρθηκε στην πρόταση για αξιοποίηση του Αξιού με ποταμόπλοια που θα πολλαπλασιάσει την αξία του Λιμανιού, έργο που οφείλει να διεκδικηθεί και να ενταχθεί στο πακέτο Γιούνκερ.

Η αγορά Μοδιάνο αποτελεί «πολύ σημαντικό στοιχείο ανάπλασης και αναζωογόνησης της πόλης» είπε ο κ. Μπουτάρης που πρόσθεσε πως ο Δήμος διεκδικεί τα άλλα ακίνητα του ΤΑΙΠΕΔ εντός των ορίων του, όπως για παράδειγμα το 8όροφο πάρκινγκ απέναντι από το Λιμάνι.

Στόχος όπως είπε είναι να χρησιμοποιηθεί αυτό σε συνδυασμό με την καλύτερη αξιοποίηση του πάρκινγκ του δημαρχείου και αυτού της ΧΑΝΘ, και να απαγορευτεί πλήρως το παρκάρισμα στο κέντρο της πόλης, αλλά και ο αποκλεισμός κάποιων οχημάτων από το κέντρο, με λεωφορειάκια που θα μεταφέρουν τους επιβάτες από το πάρκινγκ προς το κέντρο.

Κλείνοντας ο δήμαρχος ζήτησε να ξεκαθαρίσει η κατάσταση με τα στρατόπεδα και να μην δημιουργηθεί στρατιωτικό ΤΑΙΠΕΔ, ενώ για τα ακίνητα δίπλα στον αερολιμένα πρότεινε την κατασκευή γηπέδου γκολφ.

«Είναι επικίνδυνο να υπάρχουν στρατόπεδα στο κέντρο της πόλης», αναφερόμενος στο Γ΄ Σώμα Στρατού, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ποιος μπορεί να μας πει ότι δε θα γίνει μία τρομοκρατική ενέργεια που θα τινάξει στον αέρα την πόλη;».

Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας μιλώντας με τα καλύτερα λόγια για τον κ. Πιτσιόρλα, δήλωσε πως «είμαστε τυχεροί το συγκεκριμένο πρόεδρο σε αυτήν τη θέση. Στην προηγούμενη κυβέρνηση δεν υπήρχε τέτοιο επίπεδο διαλόγου».

Την ανησυχία του Γιάννη Μπουτάρη για τυχόν καθυστερήσεις στην κατασκευή του νέου διαδρόμου για το αεροδρόμιο Μακεδονία μοιράστηκε και ο κ. Τζιτζικώστας, προσθέτοντας πως η ενίσχυση και τα επενδυτικά έργα θα έχουν σαν αποτέλεσμα πολλούς περισσότερους επισκέπτες στην πόλη.

«Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού έπρεπε ήδη να έχει γίνει» είπε ο Περιφερειάρχης θέτοντας ως πρότυπο τον Πειραιά και την Cosco, με πρόβλεψη για δημιουργία ενός logistic center που θα εκτινάξει την αξία του.

Μάλιστα ανέφερε πως το πρώτο έργο που θα εντάξει η Περιφέρεια στο νέο ΕΣΠΑ θα είναι η σύνδεση του λιμανιού με το σιδηρόδρομο.

Οι προτάσεις του κ. Τζιτζικώστα για το θαλάσσιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης περιελάμβαναν ακόμη:

  • την επέκταση της αστικής θαλάσσιας συγκοινωνίας με τελικό στόχο τη σύνδεση Πιερίας – Θεσσαλονίκης – Χαλκιδικής
  • τη δημιουργία μαρίνων
  • την κατασκευή υδατοδρόμιου που θα συνδέει την πόλη με νησιωτικές περιοχές της χώρας.

Για την πρόταση του δημάρχου για τα πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης τόνισε την ανάγκη να περάσουν σε ιδιώτες και όχι στους δήμους, στην κατεύθυνση όμως που θέτει η τοπική αυτοδιοίκηση.

Ως προς την κατασκευή γηπέδου του γκολφ, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα προτείνοντας την παράλληλη κατασκευή γηπέδων και σε διαφορετικά σημεία όπως στη Χαλκιδική, που θα μπορούσε να ενισχύσει την τουριστική κίνηση και εκτός των περιόδων που υπάρχει ούτως ή άλλως αυξημένη έλευση τουριστών.

Τέλος για τη χρήση των στρατοπέδων και τη λειτουργία κέντρων μετεγκατάστασης δήλωσε πως η Δυτική Θεσσαλονίκη έχει ήδη επωμιστεί τεράστιο φορτίο, επαναλαμβάνοντας την πρόταση για τη χρησιμοποίηση του Στρατοπέδου 561 στη Θέρμη. «Δεν πρέπει να διανοείται η κυβέρνηση για λειτουργία κι άλλου στρατοπέδου στα Δυτικά. Λυπούμαστε που η κυβέρνηση δε συζητά με την τοπική κοινωνία. Δε γίνεται να υπάρχουν πρόσφυγες εντός αστικού ιστού».

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας προανήγγειλε και τη σύγκληση έκτακτου περιφερειακού Συμβουλίου με πρόσκληση προς τον κ. Πιτσιόρλα για να υπάρξει ενημέρωση όλων των παρατάξεων.

Εκπροσωπώντας την Περιφερειακή Ένωση Δήμων, ο πρόεδρος της, Λάζαρος Κυρίζογλου, έκανε αναφορά στο γεγονός ότι το 60% των προσφυγικών ροών που έχουν εγκλωβιστεί στην Ελλάδα, βρίσκονται στην Κεντρική Μακεδονία, αποκλείοντας να γίνει αποδεκτή η πρόταση για μεταφορά προσφύγων στη Σίνδο.

Για τα στρατόπεδα που βρίσκονται υπό παραχώρηση από το ΤΑΙΠΕΔ, ο κ. Κυρίζογλου δήλωσε πως θα πρέπει να καλύπτουν ανάγκες κοινωνικής ωφέλειας και κοινωνικών υποδομών.

Από τη μεριά του ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Πάρις Μπίλλιας, επεσήμανε τον κίνδυνο που δημιουργείται για την προώθηση της εκμετάλλευσης της δημόσιας ακίνητης περιουσίας λόγω της έλλειψης χωροταξικού πλαισίου.

Σχολιάζοντας την πρόταση για δημιουργία αεροδρομίου στη δυτική πλευρά της πόλης, ενώ αναγνώρισε πως αποτελεί χρόνιο αίτημα, είπε πως είναι πλέον κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό με τις επενδύσεις που έχουν γίνει στο αεροδρόμιο Μακεδονία, αλλά και αυτές που πρόκειται να γίνουν.

«Δεν πρέπει να κοιτάμε μόνο την τουριστική ανάπτυξη όταν μιλάμε για αξιοποίηση», πρόσθεσε ο κ. Μπίλλιας τονίζοντας πως η πόλη έχει ανάγκη ένα Παιδιατρικό και ένα Ογκολογικό Νοσοκομείο που θα μπορούσαν να κατασκευαστούν σε κάποιο από τα οικόπεδα του ΤΑΙΠΕΔ.

Η εκμετάλλευση του Αξιού ποταμού, με πλωτά μέσα και διέλευση από ποταμόπλοια είναι πρόταση που ακούστηκε και από τον πρόεδρο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

Ο Μιχάλης Ζορπίδης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Θεσσαλονίκης, δήλωσε πως «όσα ακούσαμε σήμερα έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και δέκα χρόνια».

Η αναβάθμιση του υπάρχοντος αεροδρομίου, η ιδιωτικοποίηση του λιμένος με εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και πρόβλεψη για επενδύσεις που ενισχύσουν τον τουρισμό, αλλά και η κατασκευή πάρκινγκ εντός του κέντρου όπως ισχύει σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις, αποτέλεσαν τα κύρια σημεία της παρέμβασης του προέδρου του ΕΕΘ, που για την αγορά Μοδιάνο έθεσε ως σκοπό την αξιοποίηση της σε συνεννόηση με το Δήμο για την τουριστική ανάπτυξη της πόλης και την ανάπτυξη της αγοράς.