ΕΙΔΗΣΕΙΣ
sea-diamond

Sea Diamond: Εννέα χρόνια μετά το μοιραίο ναυάγιο

Ήταν Μεγάλη Πέμπτη, 5 Απριλίου του 2007 όταν το «Sea Diamond» προσέκρουσε σε ξέρα στον όρμο των Φυρών και βυθίστηκε 10 χιλιόμετρα μακριά στον όρμο Αθηνιού, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους δύο Γάλλοι τουρίστες από τους 1.163 που επέβαιναν στο πλοίο.

Εκτός των άλλων το ναυάγιο είχε σαν αποτέλεσμα μία από τις μεγαλύτερες οικολογικές καταστροφές που έλαβαν χώρα στην περιοχή. Σύμφωνα με την επιστημονική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης η διαρροή καυσίμων επικίνδυνων ουσιών συνεχίζεται και όπως προειδοποιούν οι ίδιοι το ενδεχόμενο μιας οικολογικής καταστροφής είναι πολύ κοντά.

Το χρονικό της τραγωδίας
Το κρουαζιερόπλοιο της εταιρείας «Louis Hellenic-Cruises», ξεκίνησε το μεσημέρι από το λιμάνι του Ηρακλείου και έβαλε πλώρη για τη Σαντορίνη. Λίγη ώρα αφότου το πλοίο αναχώρησε, παρουσιάστηκε βλάβη στην αντλία πετρελαίου μίας εκ των τεσσάρων κεντρικών μηχανών του. Η μηχανή βγήκε εκτός λειτουργίας. Ο πλοίαρχος δεν ενημέρωσε για τη βλάβη τον αρμόδιο νηογνώμονα, το ΥΕΝ και την πλοιοκτήτρια εταιρεία, όπως υποχρεωνόταν από το νόμο.

Για τις επόμενες τρεις ώρες γινόταν προσπάθεια να επισκευαστεί η μηχανή, ωστόσο το πλοίο δεν κατάφερε να ευθυγραμμιστεί στην προδιαγεγραμμένη πορεία. Βρέθηκε δύο ναυτικά στάδια νοτιότερα και η δεξιά πλευρά του προσέκρουσε κοντά στο ακρωτήρι«Αλωνάκι».

Το «Sea Diamond» ξεκίνησε αμέσως να μπάζει νερά, καθώς οι 19 υδατοστεγείς πόρτες των στεγανών φρακτών, κατά παράβαση του συστήματος ασφαλείας, είχαν μείνει ανοικτές καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού. Αμέσως μετά την πρόσκρουση ο πλοίαρχος έδωσε εντολή να κλείσουν, αλλά εκ των πραγμάτων, κάτι τέτοιο ήταν αδύνατο να εφαρμοστεί. Το νερό βραχυκύκλωσε τον κεντρικό ηλεκτρολογικό πίνακα και, λίγο αργότερα, ξέσπασε πυρκαγιά. Ακυβέρνητο, το καράβι μπήκε μέσα στον όρμο των Φηρών.

Είχε πάρει ήδη μεγάλη κλίση, όταν, σχεδόν τρία τέταρτα μετά τη σύγκρουση, δόθηκε εντολή εγκατάλειψης του σκάφους. Από εκείνη τη στιγμή ξεκίνησε η διαδικασία διάσωσης, με τις βάρκες να βυθίζονται με την βαρύτητα, καθώς δεν λειτουργούσε κανένα ηλεκτρικό βίντσιο. Στη προσπάθεια συμμετείχαν και πολλοί ντόπιοι, με βάρκες και ψαροκάικα.

Η πρύμνη του πλοίου δέθηκε στη στεριά και η πλώρη κρατιόταν αρχικά στην επιφάνεια από το ανοιχτού τύπου Ε/Γ-Ο/Γ«Νήσος Θηρασία». Στη συνέχεια, ανέλαβε δράση και το ρυμουλκό «Λέων 1», με σκοπό να συνεχιστεί όσο γρηγορότερα γινόταν η εκκένωση. Μετά από πολλές προσπάθειες και λόγω του καλού καιρού, το πλοίο μεταφέρθηκε εκτός του όρμου. Επί αρκετές ώρες γίνονταν σκληρές προσπάθειες να αποτραπεί η βύθιση, κάτι που δεν κατέστη εφικτό.

Δύο Γάλλοι δεν κατάφεραν να βγουν ζωντανοί από το πλοίο. Πρόκειται για τον 45χρονο Ζαν Κριστόφ Αλέν και την κόρη του, Μοντ, 16 ετών. Παρά τις συνεχείς έρευνες των δυτών για πολλές μέρες μετά, οι σοροί δεν βρέθηκαν ποτέ και γι’ αυτό δεν ασκήθηκαν ποινικές διώξεις για ανθρωποκτονία σε βάρος του πλοιάρχου και της πλοιοκτήτριας εταιρείας.
Κίνδυνος οικολογικής καταστροφής στην περιοχή

Εννέα χρόνια μετά, το «Sea Diamond» παραμένει βυθισμένο στη Σαντορίνη και έχει χαρακτηριστεί «απόβλητο». Σε περίπτωση που το κουφάρι του πλοίου κουνηθεί, πράγμα πολύ πιθανό, καθώς βρίσκεται σε διαδικασία αποσύνθεσης, η ρύπανση θα επιταχυνθεί. Όσο δεν γίνεται η ανέλκυση, η κατάσταση γίνεται όλο και μη αναστρέψιμη, όσον αφορά την οικολογική καταστροφή.

Εκτός από τα πετρελαιοειδή που εκλύονται στη θάλασσα, υπάρχει μεγάλος φόβος και για διάφορες τοξικές ουσίες από το δίκτυο σωληνώσεων και των συστημάτων ψύξης, καθώς και για τις μεγάλες ποσότητες του καρκινογόνου αμιάντου, του υδραργύρου και του μόλυβδου, οι οποίες θεωρούνται εξαιρετικά ρυπογόνες. Σύμφωνα με έρευνα του ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ. τον Οκτώβριο του 2009, οι επιβλαβείς ουσίες δεν βρίσκονται πάνω από το φυσιολογικό όριο και μόνο το θαλάσσιο νερό θεωρείται επιβαρυμένο.

Την ίδια στιγμή, οι εκτιμήσεις για το γύρω περιβάλλον είναι μάλλον δυσοίωνες. Το «Sea Diamond» είναι το μοναδικό κρουαζιερόπλοιο, το οποίο έχει βυθιστεί με τόσο τοξικό μείγμα ουσιών, σε μικρό σχετικά βάθος και σε κλειστό κόλπο, ενώ τα ρεύματα της Καλντέρας δεν βοηθούν στη διασπορά της ρύπανσης. Από την πλευρά του ο Αρειος Πάγος με απόφασή του (515/2016) ζητεί την ανέλκυση του πλοίου, διατυπώνοντας επιφυλάξεις για τις μελέτες που χαρακτηρίζουν τη ρύπανση περιορισμένη.
Καταδικάστηκαν δύο υπεύθυνοι

Επικυρώθηκαν από τον Άρειο Πάγο οι ποινές που είχαν επιβληθεί στον πλοίαρχο και τον εκπρόσωπο της ναυτιλιακής εταιρείας για το Sea Diamond.

Από το Τριμελές Εφετείο Πειραιά το 2013 είχαν καταδικαστεί ακόμα τρία άτομα για το επίμαχο ναυάγιο. Πρόκειται για τον πλοίαρχο του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond, τον γενικό διευθυντή της εταιρείας Core Marine Limited (υπό την τεχνική διαχείριση της οποίας ήταν το Sea Diamond, ως θυγατρική της Louis Cruises) και τον ανθυποπλοίαρχο αξιωματικό υπηρεσίας – Γέφυρας.

Στη συνέχεια τα τρία αυτά άτομα άσκησαν αναίρεση στον Άρειο Πάγο, όπου το περασμένο έτος το Ποινικό Τμήμα του με την υπ’ αριθ. 63/2105 απόφασή του αναίρεσε μερικά την εφετειακή απόφαση και παρέπεμψε να δικαστούν και πάλι στο Εφετείο Πειραιά για πλημμελήματα τρία άτομα.

Η υπόθεση δικάστηκε για δεύτερη φορά στο Τριμελές Εφετείο και τον περασμένο Μάρτιο και οι τρεις καταδικάστηκαν και πάλι με μικρότερες όμως ποινές.

Αναλυτικότερα, καταδικάστηκαν κατά συγχώνευση, ο πλοίαρχος του κρουαζιερόπλοιου σε 36 μήνες φυλάκισης, ο γενικός διευθυντής επιχειρήσεων στόλου της εταιρείας Core Marine Limited σε ποινή φυλάκισης 24 μηνών και ο ανθυποπλοίαρχος αξιωματικός Γέφυρας σε ποινή φυλάκισης 21 μηνών.

Το Ποινικό Τμήμα του Αρείου Πάγου, με νέα απόφαση οριστική του απέρριψε την αναίρεση του πλοιάρχου και του εκπροσώπου της επίμαχης εταιρείας, κρίνοντας ότι η εφετειακή απόφαση έχει πλήρη, ειδική, εμπεριστατωμένη και σαφή αιτιολογία όπως απαιτεί τα Σύνταγμα. Έτσι, επικύρωσε τις ποινές που είχαν επιβληθεί από το Εφετείο τη δεύτερη φορά.
Όμως, ο Άρειος Πάγο έκαναν δεκτή την αναίρεση του ανθυποπλοιάρχου και έπαυσε οριστικά η σε βάρος του ποινική δίωξη, με το σκεπτικό ότι εφόσον βρισκόταν στην γέφυρα ο πλοίαρχος την ευθύνη του πλοίου την είχε εκείνος (πλοίαρχος).

Με πληροφορίες από tvxs.gr, Καθημερινή, newsbeast.gr