Η αύξηση της τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα, έχει κυρίως θετικές επιπτώσεις. Λέω κυρίως, επειδή πράγματι υπάρχουν και ορισμένες δυσλειτουργίες, οι οποίες οφείλονται στη διαχείριση της αύξησης αυτής.
Όσον αφορά στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια των οποίων ανέλαβε προ λίγων μηνών την ανακατασκευή, λειτουργία και διαχείριση η Fraport, όπως είναι φυσικό η κατάσταση είναι ακόμα σύμμικτη σε συμπεράσματα. Κι αυτό διότι σε ένα μεταβατικό στάδιο, από το δημόσιο σε μια ιδιωτική εταιρεία, είναι λογικό να υπάρχουν ελλείψεις, παραλείψεις και δυσλειτουργίες, οι οποίες δεν οφείλονται απαραίτητα στην αλλαγή της διαχείρισης.
Για παράδειγμα, όταν έχεις συγκεκριμένο χωρητικότητα σε ένα αεροδρόμιο, ίδιο προσωπικό και σημεία εξυπηρέτησης, σε μια μικρή ή μεγαλύτερης αύξηση της κίνησης, ενδεχομένων να υπάρξουν κάποιες καθυστερήσεις.
Σύμφωνα με έρευνα της AirHelp (υπηρεσία καταναλωτών παγκοσμίως για επιβάτες που έχουν ζήσει καθυστερήσεις, ακυρώσεις πτήσεων ή overbookings), στα 10 μεγαλύτερα, από τα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece, στο διάστημα 15 Ιουνίου 2017 – 16 Αυγούστου 2017 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, έχουν χρήσιμα συμπεράσματα.
Τα στοιχεία αφορούν: τον συνολικό αριθμό αναχωρήσεων και πτήσεων ανά αεροδρόμιο, τον αριθμό πτήσεων με καθυστέρηση για πάνω από 3 ώρες ή ακύρωση, επιβάτες που δικαιούνται αποζημίωση, ποσοστό επί τοις εκατό των πτήσεων που πέταξαν στην προγραμματισμένη ώρα, χωρίς καθυστέρηση ή ακύρωση. Επίσης, η AirHelp συγκρίνει τον αριθμό των πτήσεων το καλοκαίρι του 2017 σε σχέση με το 2016 καθώς και το ποσοστό των πτήσεων αυτών που έφυγαν στην ώρα τους. Οι καθυστερήσεις είναι κάτι το σύνηθες, και αποτελεί βαρύμετρο για την αρχή μιας καλής εξυπηρετήσεις των επιβατών-επισκεπτών, είτε με υπαιτιότητα του αερομεταφορέα είτε του αεροδρομίου.
Η Χρύσα Πομόνη υπεύθυνη της AirHelp για την Ελλάδα, επισημαίνει ότι: «η αύξηση στην εξερχόμενες πτήσεις στα 9 από τα 10 μεγαλύτερα αεροδρόμια της Fraport είναι χαρακτηριστική. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σε αριθμό πτήσεων παρουσιάζονται στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης (500 πτήσεις επιπλέον μόνο γι’ αυτό το δίμηνο, της Ζακύνθου με 353 πτήσεις αναχώρησης επιπλέον, της Μυκόνου και της Σαντορίνης με 197 και 176 επιπλέον πτήσεις αντίστοιχα.»
Τι συμβαίνει όμως με την ακρίβεια του χρόνου; Οι επισκέπτες στα 10 αυτά αεροδρόμια είχαν να αντιμετωπίσουν περισσότερες καθυστερήσεις από την περσινή χρονιά με ευθύνη των αερομεταφορέων ή πέταξαν για την επιστροφή τους στην προγραμματισμένη ώρα;
Στα στοιχεία που έχουμε, παρατηρούμε ότι το ποσοστό των πτήσεων που αναχωρούν χωρίς κανένα πρόβλημα σημειώνει πτώση στα 7 από τα 10 αεροδρόμια.
Για παράδειγμα, στο αεροδρόμιο της Κεφαλονιάς είχαμε 8,88% πτώση στην ακρίβεια των πτήσεων που αναχωρούν, στο αντίστοιχο της Ρόδου παρουσιάστηκε πτώση 8,29%, της Κω 6,95%, της Κέρκυρας 5,74%, της Σαντορίνης 4,95% και της Μυκόνου 3,17%.
Τα αεροδρόμια με αύξηση πτήσεων, αλλά και αύξηση στην αποδοτικότητα τους ως προς την ακρίβεια στον προγραμματισμό και τον πραγματικό χρόνο αναχώρησης είναι αυτά της Θεσσαλονίκης με 500 πτήσεις επιπλέον και ταυτόχρονα 7,39% αύξηση στην ακρίβεια και κατά συνέπεια λιγότερη αναμονή για τους επιβάτες, των Χανίων που με επιπλέον 58 πτήσεις είχαν οριακή αύξηση 0,03% και της Λέσβου, όπου παρουσιάζει το εντυπωσιακό «μηδέν» στις πτήσεις που είχαν πρόβλημα τόσο το καλοκαίρι του 2016 όσο και του 2017 καθώς επίσης φέτος είχε 11 περισσότερες πτήσεις.
Τα συμπεράσματα που μπορούν να εξαχθούν είναι πολλά, όμως θα ήταν πιο ασφαλές να εξετάζεται το κάθε αεροδρόμιο ξεχωριστά. Η τάση που μπορεί να φανεί με μια πρώτη ματιά είναι ότι ο καινούριος διαχειριστής έχει την θέληση και την δυνατότητα να φέρνει περισσότερη κινητικότητα, τουλάχιστον στα 10 αυτά αεροδρόμια που αναφέραμε. Οι πτήσεις που αναχώρησαν, άρα και οι αντίστοιχες που έφτασαν, στους προορισμούς που εξετάστηκαν, είναι 9 στις 10 περιπτώσεις αυξημένες σε απόλυτους αριθμούς. Αυτό που χρειάζεται περεταίρω μελέτη είναι η διαχείριση του αυξημένου όγκου των πτήσεων, διότι 6 στις 10 περιπτώσεις αερολιμένων είχαμε αυξητικές τάσεις καθυστερήσεων ή και ακυρώσεων (με υπαιτιότητα των αεροπορικών εταιρειών) πράγμα που μπορεί να μην βοηθά την εικόνα που αφήνει στον επισκέπτη ως τελευταία ανάμνηση.
Ήταν το πρώτο crash test της διαχειρίστριας εταιρείας, αφού το εγχείρημα είναι ακόμα στην αρχή. Θεωρούμε, ότι με τα επενδυτικά έργα που θα επακολουθήσουν από τις αρχές Οκτωβρίου και με καλύτερο προγραμματισμό τον επόμενο χρόνο, η κατάσταση θα είναι ακόμη καλύτερα.
Μόνο το 2% των επιβατών που έχουν καθυστέρηση ή ακύρωση στην πτήση τους καταλήγουν να ζητούν την νόμιμη αποζημίωσή τους. Ελάχιστοι γνωρίζουν τα δικαιώματά τους ως επιβάτες σε πτήσεις.
* Αποζημίωση προκύπτει βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού ΕΚ261/2004
Πηγή: news247