Πριν από δέκα ημέρες άντρες της Κρατικής Ασφάλειας στη περιοχή της Ακρόπολης, προσήγαγαν έναν 45χρονο Αμερικανό τουρίστα, επειδή πετούσε ένα drone πάνω από την περιοχή.
Ο 45χρονος που προκάλεσε την κινητοποίηση των Αρχών, εντοπίστηκε και προσήχθη προς εξέταση στην Κρατική Ασφάλεια. Σε βάρος του ωστόσο δεν προέκυψε τίποτα και έτσι αφέθηκε ελεύθερος αφού πρώτα έλαβε αυστηρές συστάσεις από τους αστυνομικούς.
Ποιο είναι όμως το σχετικό νομικό πλαίσιο με βάση το οποίο προσήχθη ο συγκεκριμένος άντρας αλλά και ποιος κανονισμός καθορίζει την πτήση drones στη χώρα μας;
Η αλήθεια είναι πως είναι μέχρι στιγμής δεν υπάρχει Κανονιστικό πλαίσιο που να αφορά συγκεκριμένα την πτήση των drones.
Σε επικοινωνία που είχαμε με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, πληροφορηθήκαμε πως το μόνο σχετικό Πλαίσιο στο οποίο εντάσσονται και τα drones ως τηλεκατευθυνόμενα μοντέλα, είναι ο Κανονισμός Πτήσεων Αερομοντέλων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, που έχει δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με ημερομηνία 13/1/2010.
Η ΥΠΑ προτίθεται να ρυθμίσει τη χρήση drones με νέο κανονιστικό πλαίσιο που ήδη εκπονείται.
Σύμφωνα με τον ισχύον κανονισμό τα αερομοντέλα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες με βάση το βάρος τους. Στην πρώτη ανήκουν όσα έχουν βάρος έως 7 κιλά και στη δεύτερη όσα έχουν βάρος από 7 έως και 25 κιλά. Η πτήση αερομοντέλων άνω των 25 κιλών απαιτεί ειδική και κατά περίπτωση άδεια από την ΥΠΑ.
Ο χειριστής του μοντέλου έχει την ευθύνη για την εκμετάλλευση των αερομοντέλων, την σωστή συντήρηση του υλικού και τη λειτουργία του συστήματος τηλεχειρισμού.
Οφείλει ακόμη να έχει λάβει την απαραίτητη εκπαίδευση στον χειρισμό του συγκεκριμένου σε κάθε περίπτωση αερομοντέλου, να διατηρεί οπτική επαφή με το αερομοντέλο σε όλη της διάρκεια της πτήσης και να βασίζεται σ’ αυτή για τους απαραίτητους χειρισμούς ελέγχου του, να διακόπτει άμεσα τις πτήσεις, όταν οι συνθήκες γίνουν ακατάλληλες για την ασφαλή πτήση του συγκεκριμένου αερομοντέλου, ενώ έχει την πλήρη ευθύνη για τον τρόπο και την εξέλιξη της πτήσης.
Ο χειριστής δεν επιτρέπεται ακόμη να ενεργεί υπό την επήρεια αλκοόλ, ναρκωτικών φαρμακευτικών ή άλλων ουσιών που μπορούν να αλλοιώσουν την κρίση και αντίδρασή του.
Ακόμη οι πτήσεις πρέπει να πραγματοποιούνται με απόσταση ασφαλείας 50 μέτρων από ανθρώπους συμπεριλαμβανομένων των θεατών της ίδιας της πτήσης, αλλά και από ζώα, οχήματα ή εγκαταστάσεις, ενώ η απογείωση και η προσγείωση θα πρέπει να γίνεται σε χώρο ελεύθερο εμποδίων.
Υπάρχουν ωστόσο και περιοχές στις οποίες η πτήση αερομοντέλων άρα και drones απαγορεύεται εάν δεν υπάρχει σχετική άδεια. Ποιες είναι αυτές;
Απαγορευμένες, περιορισμένες, επικίνδυνες και δεσμευμένες περιοχές όπως αυτές αναφέρονται στις πάσης φύσεως αεροναυτικές εκδόσεις της ΥΠΑ
Πτήσεις σε ύψος μεγαλύτερο των 400 ποδών από την επιφάνεια του εδάφους.
Πτήσεις σε απόσταση μικρότερη των 3 χιλιομέτρων από ελεγχόμενο αεροδρόμιο.
Πτήσεις εντός πολιτικών ή στρατιωτικών αεροδρομίων.
Πτήσεις άνωθεν, πλησίον ή εντός στρατιωτικών εγκαταστάσεων, κατοικημένων περιοχών, εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, αρχαιολογικών χώρων.
Ακόμη για λόγους ασφαλείας και αποφυγής παρεμβολών δεν επιτρέπονται οργανωμένες ή μη πτήσεις τηλεχειριζόμενων αερομοντέλων από οποιονδήποτε, πλησιέστερα των 3 χιλιομέτρων από οργανωμένο μοντελοδρόμιο, ενώ δεν επιτρέπεται συγχρόνως να λειτουργούν δύο οργανωμένα μοντελοδρόμια σε απόσταση μικρότερη των 3 χιλιομέτρων.
Τυχόν παραβίαση των σχετικών κανόνων συνεπάγεται πως ο παραβάτης οφείλει να δώσει διευκρινήσεις για την πτήση , ενώ προβλέπεται πρόστιμο ύστερα από αιτιολογημένη απόφαση από την ΥΠΑ μέχρι και 1.000 ευρώ, χωρίς να απαλλαγεί από άλλες τυχόν ποινικές ευθύνες.
Ο 45χρονος Αμερικανός λοιπόν, θα πρέπει να αισθάνεται τυχερός που τη «γλύτωσε» με μια απλή προσαγωγή, που δεν συνοδεύτηκε και από ένα τσουχτερό πρόστιμο!
Ρεπορτάζ: Κώστας Κόπτσιου
One thought on “Ποιο νομοθετικό πλαίσιο καθορίζει τις πτήσεις drones στην Ελλάδα;”