Χρονικό ενός προαναγγελθέντος ναυαγίου αποτελεί η ακύρωση του υφιστάμενου διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η άμεση επαναπροκήρυξη νέου. Στη σχετική αυτή ανακοίνωση αναμένεται να προχωρήσει πιθανώς και την επόμενη εβδομάδα το ΤΑΙΠΕΔ μπροστά στο χλιαρό ενδιαφέρον των τριών υφιστάμενων διεκδικητών, δηλαδή των Ρώσων της RZD, των Γάλλων της SNCF, και του αμερικανο-ρουμανικού σχήματος Watco-Grup Feroviar.
Στόχος της επαναπροκήρυξης θα είναι αφενός να μπουν στο παιχνίδι νέοι παίκτες (σσ: ακούγεται ότι «παίζουν» δυνατά οι Κινέζοι, καθώς και αυτόνομα η αμερικανική Watco), αφετέρου να ενταχθούν πιθανότατα και άλλα περιουσιακά στοιχεία που θα κάνουν πιο ελκυστική την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στο νέο διαγωνισμό θα μπορούσε για παράδειγμα ο προτιμητέος επενδυτής να αναλάβει και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής, κάτι που σήμερα δεν διαθέτει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά μια άλλη θυγατρική του ομίλου, η ΕΡΓΟΣΕ.
Υπό τη μόνιμη πάντως απειλή της Κομισιόν για ανάκτηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων ύψους 750 εκατ. ευρώ, εφόσον η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραμείνει στο Δημόσιο, η επαναπροκύρηξη του διαγωνισμού αποτελεί μονόδρομο, αλλά ταυτόχρονα βολεύει και το ΤΑΙΠΕΔ. Κι αυτό ακριβώς επειδή ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί εσχάτως από αρκετούς νέους παίκτες, που διαδικαστικά δεν μπορούσαν να μπουν αυτή στη στιγμή στο διαγωνισμό.
«Ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπάρχει και από άλλες πλευρές. Διαδικαστικά δεν μπορούν να μπουν αυτή τη στιγμή στον διαγωνισμό, εξαιτίας των κανόνων, καθώς είμαστε στη δεύτερη φάση και δεν μπορούμε να αλλάξουμε τους συμμετέχοντες», είχε δηλώσει ο ίδιος ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας κατά τη πρώτη επίσημη παρουσίαση της πορείας του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων το Δεκέμβριο. «Αν αυτός ο διαγωνισμός κηρυχθεί άγονος, τότε θα πρέπει να επαναληφθεί πάρα πολύ γρήγορα», είχε προσθέσει.
Οι Κινέζοι και ο Δρόμος του Μεταξιού
Ενόψει της επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού, και στον απόηχο του ντιλ Cosco- ΟΛΠ, το κινεζικό ενδιαφέρον για τη ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναζοπυρώνεται. Η αύξηση του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων που θα φέρνει πλέον η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά, δημιουργεί νέες προοπτικές για κινεζικούς ομίλους που θέλουν να έχουν τον έλεγχο της σιδηροδρομικής διασύνδεσης του λιμανιού με τα πανευρωπαϊκά δίκτυα.
Σε μια τέτοια περίπτωση, και σε συνδυασμό και με την αναμενόμενη αναβάθμιση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) μετά την επικείμενη αποκρατικοποιήσή του, θεωρείται μαθηματικά βέβαιο ότι ο αριθμός των εμπορικών αμαξοστοιχιών και η πληρότητα, από Ελλάδα προς Ευρώπη, θα αυξηθούν κατακόρυφα. Κινεζικοί επομένως όμιλοι πολύ θα ήθελαν, μετά τον ΟΛΠ, να προσθέσουν και νέους ελληνικούς κρίκους στον υπό συνεχή διαμόρφωση εμπορικό «Δρόμο του Μεταξιού». Πόσο μάλλον, όταν επίκειται και η αποκρατικοποίηση άλλων περιφερειακών αλλά πολύ σημαντικών λιμανιών, όπως της Αλεξανδρούπολης, και του Βόλου.
Τα έσοδα πάντως από την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν αναμένεται να είναι πολλά. Γι’ αυτό ακριβώς και στόχος είναι η ιδιωτικοποίηση, αφού αν δεν προχωρήσει η εξαγορά της από ιδιώτες, η εταιρεία θα κλείσει οριστικά. Κεφάλαια ύψους 750 εκατ. ευρώ εννοείται πως δεν υπάρχουν για να επιστραφούν, κάτι που σημαίνει πως αν η εταιρεία παραμείνει στο Δημόσιο, το λουκέτο θεωρείται δεδομένο, όπως έχει διαμηνύσει πολλάκις στην ελληνική πλευρά η Κομισιόν.
Αντίθετα με τη ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεχίζεται κανονικά ο «δίδυμος» διαγωνισμός, της Εταιρείας Συντήρησης Τροχαίου Υλικού (Rosco), που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί, έχοντας μετά και την τελευταία επίσκεψη Ολάντ στην Ελλάδα, ως φαβορί τους Γάλλους (Alstom).
Ξεμπλέχθηκε το κουβάρι
Ανεξάρτητα της επικείμενης ματαίωσης του διαγωνισμού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ένα σημαντικό βήμα για την αποκρατικοποίησή της έγινε χθες. Επειτα από δυόμισι χρόνια παλινωδιών, παρεμβάσεων συνδικαλιστών και καθυστερησεων από υπουργούς, ξεμπλέχθηκε το απίστευτο εταιρικό «κουβάρι» της δομής του ομίλου ΟΣΕ, που αφορά τις «διεταιρικές συμβάσεις» μεταξύ των θυγατρικών του. Το ξεκαθάρισμα αυτό αποτελούσε προυπόθεση για την ιδιωτικοποίηση.
Ετσι, σε γενικές συνελεύσεις που έγιναν χθες, τόσο στη ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όσο και στη Rosco, εγκρίθηκαν 4 ξεχωριστές συμβάσεις. Της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τη Rosco σχετικά με τους όρους συντήρησης του τροχαίου υλικού από τη δεύτερη στην πρώτη. Της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τη ΓΑΙΑΟΣΕ για τη μίσθωση σιδηροδρομικών οχημάτων. Της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με το Δημόσιο για την παροχή υπηρεσιών κάλυψης των άγονων γραμμών. Τέλος, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τη ΓΑΙΑΟΣΕ για τη μίσθωση κάποιων ακινήτων της δεύτερης από την πρώτη. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι μέχρι σήμερα ουδείς γνώριζε όχι μόνο πόσο αποτιμάται το τροχαίο υλικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και… που ακριβώς βρίσκεται.
Πηγή: in.gr