ΕΙΔΗΣΕΙΣ
imaret

Καβάλα: Μαζί στα θρανία χριστιανοί θεολόγοι και μουσουλμάνοι ιεροδιδάσκαλοι

Ολοκληρώθηκε στην Καβάλα, το διεθνές συνέδριο με θέμα «Διαπολιτισμική θρησκευτική εκπαίδευση και ισλαμικές σπουδές: προκλήσεις και προοπτικές σε Ελλάδα και Ευρώπη», στην διάρκεια του οποίου παρουσιάστηκαν

τα συμπεράσματα και οι στόχοι του Προγράμματος Δια Βίου Εκπαίδευσης Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων της Θράκης σε θέματα Θρησκευτικών, Θρησκευτικής Ετερότητας και Διαπολιτισμικής Θρησκευτικής Αγωγής, με αφορμή την ολοκλήρωση των σεμιναρίων και των επιμορφώσεων σε χριστιανούς θεολόγους και μουσουλμάνους ιεροδιδασκάλους που πραγματοποιήθηκαν σε πόλεις της Θράκης τους δώδεκα τελευταίους μήνες.

Φορέας υποδοχής του συνεδρίου ήταν το Ερευνητικό Κέντρο Μοχάμεντ Άλι (ΜΟΗΑ Research Center), ενώ το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε υπό την επιστημονική αιγίδα του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., με δικαιούχο την Επιτροπή Ερευνών του Α.Π.Θ. και με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

«Βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να κάνουμε τον απολογισμό ενός μεγάλου προγράμματος, το οποίο αρχίσαμε να σχεδιάζουμε ήδη από τον Δεκέμβριο του 2013 και υλοποιήσαμε από τον Σεπτέμβριο του 2014 έως και τον Σεπτέμβριο του 2015. Αυτό το πρόγραμμα προέκυψε ως ανάγκη για την στήριξη της πολιτικής του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, μετά την θέσπιση του νόμου 4115/2013 άρθρο 13 περί Ιεροδιδασκάλων της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης και ενίσχυσης της φοίτησης μουσουλμανοπαίδων στα δημόσια σχολεία της Θράκης, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του newsbeast.gr.

Ο νόμος αυτός για πρώτη φορά επέτρεψε ουσιαστικά να διδαχθεί το μάθημα του Ισλάμ σε αντιστοιχία με το υποχρεωτικό μάθημα των θρησκευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση των δημοσίων σχολείων, όπου τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των μουσουλμάνων μαθητών αυξάνει συνεχώς», ανέφερε στην εισήγησή της, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα των επιμορφώσεων και των σεμιναρίων η επιστημονική υπεύθυνη του Προγράμματος, Αγγελική Ζιάκα, επίκουρη καθηγήτρια θρησκειολογίας του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ.

Στην όλη διαδικασία μετείχαν συνολικά 150 άτομα τόσο θεολόγοι όσο και ιεροδιδάσκαλοι. Παραλλήλως απευθυνόταν σε ιμάμηδες στα τζαμιά της περιοχής αλλά και σε δασκάλους, αποφοίτους της πρώην ΕΠΑΘ, (Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης) οι οποίοι διδάσκουν εδώ και μια διετία για πρώτη φορά το Ισλάμ στα δημόσια σχολεία.

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε μέσα σε 11 μήνες με 460 ώρες συνολικών επιμορφώσεων σε Ξάνθης Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Διδυμότειχο και Σουφλί. Το σύνολο των επιμορφουμένων ανήλθε στους 150 εκ των οποίων 66 θεολόγοι και 84 ιεροδιδάσκαλοι με 21 επιμορφωτές από το ΑΠΘ, το ΕΚΠΑ και το Δ.Π.Θ. καθώς και διδάκτορες της μουσουλμανικής θεολογίας.

Η τελευταία δράση του προγράμματος συνολικής διάρκειας 70 ωρών που είχε εξαρχής σχεδιαστεί ως ο κατεξοχήν στόχος του προγράμματος, αφορούσε στην από κοινού επιμόρφωση ιεροδιδασκάλων και θεολόγων και πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο σε Ξάνθη, Κομοτηνή και Σουφλί.

Η ενότητα έφερε σε επικοινωνία χριστιανούς και μουσουλμάνους, αγκαλιάστηκε από τους επιμορφούμενους, βόηθησε στην αλληλοκατανόηση και στην αμοιβαία υποστήριξή τους στο σχολικό περιβάλλον, προτάσσοντας την θρησκεία ως παράγοντα πολιτιστικό, καταλλαγής και εποικοδομητικής επικοινωνίας.

Σύμφωνα με την κ. Ζιάκα «οι επιμορφώσεις εγκαινίασαν θεσμικά και ακαδημαϊκά την επικοινωνία μεταξύ δύο ομάδων, που πραγματεύονται το θέμα της θρησκείας. Είδαμε ότι αν και συμβιώνουν για πολλούς αιώνες χριστιανοί και μουσουλμάνοι στην Θράκη, οι μεν μουσουλμάνοι γνωρίζουν ελάχιστα πράγματα για τον χριστιανισμό- και αυτά είναι γενικά χωρίς ιδιαίτερα κατανόηση και γνώση της Ορθοδοξίας- οι δε χριστιανοί γνωρίζουν περισσότερα για το Ισλάμ, τα οποία όμως στις διατυπώσεις τους είναι ορισμένες φορές στερεοτυπικά, φοβικά και στρεβλά».

Το μάθημα του Ισλάμ διδασκόταν έως πρόσφατα μόνο στα μειονοτικά -μουσουλμανικά σχολεία και στους Μεντρεσέδες (Ιεροδιδασκαλεία) και μόνο στην τουρκική γλώσσα με κυρίως ομολογιακό προσανατολισμό. Με την εισαγωγή του μαθήματος στα δημόσια σχολεία της Θράκης, διαμορφώνεται μία ασφαλιστική δικλείδα εκπαίδευσης εντός του δημοσίου σχολείου, με έναν ευρύτερο διαπολιτισμικό χαρακτήρα ο οποίος δεν περιορίζεται στα στενά όρια, συναισθηματικά και χωρικά, ομολογιακών προσεγγίσεων και δημιουργεί συνθήκες αμοιβαίας κατανόησης στο κοινό σχολικό περιβάλλον.

Σύντομα αναμένεται να υπάρξει το πρώτο υλικό για την καταγραφή του Ισλάμ στην ελληνική γλώσσα μέσα από την εμπειρία και τις γνώσεις που κατέθεσαν οι ιεροδιδάσκαλοι στις επιμορφώσεις, καθώς έως τώρα δεν υπάρχει ένα εκπαιδευτικό εργαλείο προσαρμοσμένο στο σχολείο που να μπορεί να αναδείξει τον διαπολιτισμικό και διαθρησκειακό πλούτο της Θράκης.