ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Θέμα Press724: Μάστιγα οι τηλεφωνικές απάτες με εκατοντάδες θύματα και τεράστια χρηματικά ποσά

«Μου τηλεφώνησαν και μου είπαν ότι κάποιος δικός μου άνθρωπος έχει τραυματιστεί και είναι στο νοσοκομείο. Τους ρωτούσα ποιος είναι και δεν μου απαντούσαν…», δηλώνει στο Press724.gr η 86χρονη Καλλιόπη Μουταφίδου, που πρόσφατα έπεσε θύμα απόπειρας τηλεφωνικής απάτης. «Στην αρχή ανησύχησα πολύ, αλλά δεν τους πίστεψα, γιατί έχω ακούσει για πολλούς που τους πήραν έτσι λεφτά», συμπληρώνει.

Της Βάσιας Μπάρμπα

Τα τελευταία δύο χρόνια, εκατοντάδες άτομα έχουν ακούσει από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, πως κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο χρειάζεται χρήματα, για να αντιμετωπίσει μια δύσκολη κατάσταση. Επίδοξοι εγκληματίες, εκμεταλλεύονται το άγχος ανυποψίαστων -κυρίως ηλικιωμένων- ατόμων για τα αγαπημένα τους πρόσωπα, ώστε να τους αποσπούν μεγάλα χρηματικά ποσά, με το πρόσχημα της επείγουσας ανάγκης.

Τα επίσημα στοιχεία της αστυνομίας, μόνο για τη Θεσσαλονίκη, μιλούν για 178 καταγεγραμμένες απάτες μέσα στο 2015, τη στιγμή που όσες δεν δηλώνονται είναι πολλαπλάσιες. Από αυτές, οι 99 παρέμειναν απόπειρες, οι 79 όμως είναι τετελεσμένες. Μέχρι και το Μάρτιο του 2016, οι τετελεσμένες απάτες έφτασαν τις 100. Όσο για τα χρήματα που κατάφεραν να πάρουν, ξεπερνούν τις 600 χιλιάδες ευρώ.

«Ο κόσμος έχει πονηρέψει και δεν τους πιστεύει πια», υποστηρίζει η 86χρονη Καλλιόπη Μουταφίδου. Η κα Μουταφίδου αποτελεί ένα μόνο από τα πολλά παραδείγματα ηλικιωμένων που γίνονται στόχοι για τους εξαπατητές, καθώς της έχουν τηλεφωνήσει δύο φορές σε διάστημα ενός έτους. Η ίδια δεν παραπλανήθηκε, κατάλαβε την απάτη και δεν έδωσε χρήματα καμία από τις δύο φορές. «Μου είπαν “Η κόρη σας τράκαρε, ακούστε την” και μετά άκουγα μια γυναίκα να κλαίει και να φωνάζει “μαμά… τράκαρα!”. Ήταν άτυχοι όμως, επειδή η μία μου κόρη δεν οδηγάει και η δεύτερη καθόταν δίπλα μου. Θύμωσα, φώναξα και τους έκλεισα το τηλέφωνο αμέσως», αναφέρει εκνευρισμένη.

Ωστόσο η ίδια ανησυχεί πολύ για την κατάσταση αφού, όπως λέει, γνωρίζει για τουλάχιστον άλλες 5 περιπτώσεις συγγενών και φίλων της, που τους συνέβη το ίδιο. Μάλιστα, μια συγγενής της που εξαπατήθηκε, έδωσε τη διεύθυνσή της στους δράστες οι οποίοι κατόπιν ήρθαν από το σπίτι της και παρέλαβαν το ποσό των 600 ευρώ. Οι δράστες προσποιούνταν τους νοσηλευτές και πήραν τα χρήματα ώστε δήθεν το παιδί της να εγχειριστεί μετά από τροχαίο ατύχημα που είχε.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της αστυνομίας, το τροχαίο ατύχημα αποτελεί την πιο συχνή πρόφαση. Οι υποτιθέμενοι νοσηλευτές ζητούν χρήματα για χειρουργική επέμβαση ή για νοσηλεία. Κάποιες φορές, οι δράστες παριστάνουν τους δικηγόρους και ζητούν χρήματα για τα έξοδα νομικής υποστήριξης συγγενικού προσώπου του θύματος. Ακόμη, έχουν καταγραφεί και ορισμένες περιπτώσεις, στις οποίες το τηλεφώνημα γίνεται από δήθεν αστυνομικό, ο οποίος λέει ότι κάποιο συγγενικό πρόσωπο του θύματος βρίσκεται, για κάποιο παράπτωμα, στο αστυνομικό τμήμα. Σε αυτήν την περίπτωση, τα χρήματα υποτίθεται πως χρειάζονται ως εγγύηση για να αφεθεί ελεύθερο το «σπλάχνο» και να μην κινηθεί εναντίον του ποινική διαδικασία. Όπως αναφέρει η αστυνομία, τα ύποπτα τηλεφωνήματα γίνονται συνήθως βραδυνές ώρες και ξημερώματα, ώστε το θύμα να αιφνιδιαστεί και να ανησυχήσει περισσότερο.

Η εξάρθρωση

Τα άτομα που επιδίδονται σε τέτοιου τύπου απάτες δεν είναι εντελώς άγνωστα από την αστυνομία. Η έρευνα για να εντοπιστούν και να συλληφθούν έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετούς μήνες, παρά το γεγονός ότι οι πολίτες εξακολουθούν να λαμβάνουν κακόβουλα τηλεφωνήματα. Σύμφωνα με την αστυνομία, την ευθύνη έχει μία εγκληματική οργάνωση με 15 μέλη και 10 απλούς συνεργούς. Ωστόσο, 10 άτομα από την οργάνωση έχουν συλληφθεί. Μάλιστα, τον περασμένο Μάρτιο συνελήφθη ο ένας από τους δύο «εγκεφάλους» της οργάνωσης, 27χρονος υπήκοος Βουλγαρίας. Η αστυνομία υποστηρίζει ότι, έκτοτε, τα περιστατικά έχουν μειωθεί.

Πώς να μην πέσετε θύματα

Με αφορμή τα περιστατικά, η αστυνομία εξέδωσε τις παρακάτω συμβουλές προς τους πολίτες. Συνιστά:

  • Να μην πείθεστε εύκολα από άτομα, τα οποία σας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων.
  • Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο).Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
  • Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
  • Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς σας.
  • Μην απαντάτε ποτέ σε προσωπικές ερωτήσεις (όνομα, διεύθυνση, κ.λπ.) που σας κάνουν άγνωστοι, είτε για εσάς τους ίδιους, είτε για τα μέλη της οικογένειάς σας, ακόμη κι αν συστήνονται ως εμπορικοί αντιπρόσωποι, υπάλληλοι της τράπεζας με την οποία συνεργάζεστε κ.λ.π.
  • Να επιβεβαιώνετε τον αριθμό τηλεφωνικής σύνδεσης του καλούντα, σε περιπτώσεις τηλεφωνικών κλήσεων με απόκρυψη αριθμού.
  • Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
  • Να μην πείθεστε όταν άγνωστοι σας ζητούν να καταβάλλετε χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών.
  • Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
  • Να έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
  • Προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών αρχών.
  • Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.

Η αστυνομία περιγράφει τη διαδικασία της απάτης

Οι δράστες επιλέγουν συνήθως ηλικιωμένους και πληροφορούνται με οποιανδήποτε τρόπο τα στοιχεία ταυτότητας τόσο των ιδίων, όσο και προσφιλών συγγενικών τους προσώπων, συνήθως των παιδιών τους.

Ακολούθως, επικοινωνούν τηλεφωνικώς μαζί τους κυρίως τις νυχτερινές ώρες (συνήθως μετά τα μεσάνυχτα) και εκμεταλλευόμενοι την αναστάτωση που προκαλείται, τους αναγγέλλουν ότι ένας στενός συγγενής τους (π.χ. γιος, κόρη, γαμπρός ή νύφη) εισήχθη εσπευσμένα σε κάποιο νοσοκομείο, λόγω τροχαίου ατυχήματος ή κάποιου άλλου εκτάκτου λόγου και απαιτούν χρήματα για να γίνει άμεσα κάποια ιατρική πράξη, συνήθως χειρουργική επέμβαση.

Οι δράστες ζητούν από τους ηλικιωμένους να μεταβούν αμέσως σε συγκεκριμένο σημείο (που νωρίτερα οι ίδιοι έχουν επιλέξει ως κατάλληλο, συνήθως κοντά στο σπίτι τους), όπου τους «αναμένει» άνθρωπος του νοσοκομείου π.χ. ένας νοσηλευτής ή υπάλληλος του ΕΚΑΒ, για να παραλάβει τα χρήματα και να τα παραδώσει το ταχύτερο δυνατό στους γιατρούς.

Οι ηλικιωμένοι χρησιμοποιούν συνήθως την ίδια τηλεφωνική συσκευή στην οποία δέχθηκαν την κλήση για να καλέσουν στο κινητό τηλέφωνο το συγγενικό τους πρόσωπο, που «δήθεν» νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση. Όμως, μέσα στη σύγχυση τους δεν αντιλαμβάνονται ότι η «γραμμή» είναι ακόμη ανοιχτή με τους δράστες, οι οποίοι δεν τερμάτισαν την προηγούμενη κλήση. Οι δράστες προσποιούνται ότι απαντούν στην κλήση των θυμάτων και «επιβεβαιώνουν» την άσχημη είδηση, παριστάνοντας για παράδειγμα κάποιον τραυματιοφορέα που κρατάει το κινητό του νοσηλευόμενου.