Τέλος στην έντονα καθοδική πορεία των ασφαλίστρων αυτοκίνητων, τα οποία την τελευταία πενταετία έχουν μειωθεί σε ποσοστό που αγγίζει το 40% αναμένεται να μπει το φθινόπωρο, ή το αργότερα στο ξεκίνημα του 2017.
Αυτό θα συμβεί, αφενός λόγω της αύξησης κατά 22% των ορίων ελάχιστων ποσών ασφαλιστικής κάλυψης στον κλάδο αυτοκινήτου από την Τράπεζα της Ελλάδος όπως επιτάσσει η εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας Solvency II- αφετέρου λόγω του νέου «ξεσκαρταρίσματος» που αναμένεται στην αγορά από μικρές ασφαλιστικές οι οποίες είχαν ως «όπλο» τους το χαμηλό ασφάλιστρο, αλλά δεν μπορούν πλέον να προσαρμοστούν στο νέο αυστηρό θεσμικό πλαίσιο υψηλών κεφαλαιακών απαιτήσεων.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση της ΤτΕ, από την 1η Ιανουαρίου 2017 αυξάνονται τα όρια των ελάχιστων ποσών ασφαλιστικής κάλυψης στην αστική ευθύνη αυτοκινήτου για ατυχήματα από 1.000.000 ευρώ σε 1.220.000 ευρώ.
Η αύξηση των ορίων αποζημιώσεων που προβλέπεται και από την κοινοτική οδηγία Solvency II, θα απαιτήσει από τις ασφαλιστικές ακόμη περισσότερα αποθεματικά κεφάλαια, εξέλιξη η οποία αργά ή γρήγορα αναμένεται να αντιστρέψει την πτωτική τάση που υπάρχει στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου τα τελευταία χρόνια.
Για τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου -τις πολυεθνικές- οι αυξήσεις των ορίων αποζημίωσης θα καλυφθούν με ευκολία, με μικρές ή ακόμη και μηδενικές αυξήσεις στα ασφάλιστρα. Ωστόσο οι μικρότερες εταιρείες, οι οποίες θα πρέπει να αυξήσουν τα αποθέματα φερεγγυότητας θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε ανοδικές αναπροσαρμογές των ασφαλίστρων οι οποίες μπορούν να φθάσουν και το διψήφιο ποσοστό.
Πρόσφατα η Τράπεζα της Ελλάδος «έκρουσε» τον… κώδωνα του συστημικού κινδύνου για τον ασφαλιστικό κλάδο, καθώς η πρακτική γενικής υποτιμολόγησης ασφαλίσεων κατά ζημιών που ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των περιπτώσεων αφερεγγυότητας.
Η αστική ευθύνη
Πρόκειται για ένα περιοδικά εμφανιζόμενο φαινόμενο στην ελληνική αγορά ασφαλίσεων κατά ζημιών, με έμφαση στον κλάδο αστικής ευθύνης αυτοκινήτων, που έχει ήδη αφήσει τα «σημάδια» του στην αγορά, πλήττοντας την εμπιστοσύνη των ασφαλισμένων.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι την περίοδο από το 2011 έως το 2015 η συνολική μείωση ασφαλίστρου στον κλάδο αυτοκινήτου ανήλθε σε περίπου 37,8%, δηλαδή μια μέση ετήσια μείωση της τάξης του 11%.
Παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν ότι το πρόσφατο «κανόνι» που μπήκε στην Enterprise -μια εκ των πλέον αναπτυσσόμενων ΕΠΥ (Εταιρειών Παροχής Υπηρεσιών) των τελευταίων ετών καθώς είχε καταφέρει να δημιουργήσει έναν στόλο 142.000 αυτοκινήτων- αποτελεί μόνο την αρχή ενός νέου γύρου «ξεσκαρταρίσματος», ο οποίος… «στο τέλος της ημέρας», θα οδηγήσει σε μία ακόμη πιο συγκεντρωμένη ασφαλιστική αγορά όπου παρουσία θα έχουν μόνο μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι.
Πηγή: Έθνος