«Ηλεκτρονική» ωριμότητα χαρακτηρίζει πλέον τους Ελληνες χρήστες, οι οποίοι αγοράζουν όλο και περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες μέσω Διαδικτύου, ψωνίζουν εν κινήσει κυρίως μέσω κινητού τηλεφώνου, ενώ αυξημένη διαδραστικότητα χαρακτηρίζει τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Οι κατηγορίες προϊόντων τα οποία προμηθεύονται «με ένα κλικ» αυξήθηκαν την περασμένη χρονιά κατά 5%, ενώ οι Ελληνες χρήστες προχώρησαν σε εκτενείς έρευνες αγοράς, που τους οδήγησαν στην καλύτερη τιμή ή προσφορά.
Η πολυκαναλική συμπεριφορά υποδηλώνει έναν αυξημένο βαθμό ωριμότητας, καθώς για το 33% των αγορών από φυσικά καταστήματα έχει προηγηθεί διαδικτυακή έρευνα αγοράς, όπως αποδεικνύεται από τα στοιχεία έρευνας του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου – ELTURN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μόλις το 16% των ηλεκτρονικών αγορών γίνεται, αφού πρώτα πραγματοποιηθεί επίσκεψη στο φυσικό κατάστημα.
Ενας στους τέσσερις συστηματικούς χρήστες των ηλεκτρονικών καταστημάτων πραγματοποιεί την πλειονότητα (άνω του 50%) των αγορών του μέσω Διαδικτύου. Το αντίστοιχο ποσοστό για το 2014 αφορούσε μόλις το 9% των καταναλωτών. Στροφή στα ελληνικά διαδικτυακά καταστήματα έχουν κάνει οι χρήστες, επιλέγοντάς τα για το 65% των αγορών τους έναντι 60% το 2014. Παράλληλα, αυξήθηκε κατά 10% η μέση αξία των διαδικτυακών αγορών, ενώ το 43% των χρηστών εκτιμά ότι το 2016 θα αυξηθεί η αξία τους ακόμη περισσότερο.
Η εύρεση καλύτερης τιμής είναι ο βασικός λόγος (66%) στροφής των καταναλωτών στις διαδικτυακές αγορές, ενώ η δυνατότητα άμεσης σύγκρισης προϊόντων και τιμών στρέφει τους χρήστες στα ηλεκτρονικά καταστήματα σε ποσοστό 53% από 39% που ήταν το 2014. Η εύκολη πρόσβαση σε προσφορές (38%) αποτελεί τον λόγο επιλογής των αγορών με ένα κλικ.
Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε ορισμένα ηλεκτρονικά καταστήματα επηρεάζεται από τον ασφαλή τρόπο πληρωμής μέσω γνωστού φορέα (46%), τις χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), τις εύχρηστες ιστοσελίδες (37%), τους σαφείς όρους χρήσης (35%) και τις καλές κριτικές από άλλους χρήστες (32%).
Οι κύριες πηγές πληροφόρησης είναι ψηφιακές: ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών (72%), επίσημες σελίδες των εταιρειών (62%) και σελίδες σχολίων (review pages). Μπορεί να κάνουν εκτενή χρήση των κοινωνικών δικτύων δηλώνοντας «like» (41%) σε μεγάλο αριθμό προϊόντων, αλλά μόλις το 23% των χρηστών είναι πιθανό να προχωρήσει σε αγορά προϊόντος που «ακολουθεί» σε κοινωνικά δίκτυα.
Την ίδια στιγμή, αρχίζει να διαφαίνεται μια αναδυόμενη τάση όσον αφορά τη χρήση κοινωνικών δικτύων όπως είναι το facebook, για εμπορικούς σκοπούς. Η αλληλεπίδραση χρηστών με τις επιχειρήσεις αυξάνεται συνεχώς, καθώς σε σελίδες με εμπορικό περιεχόμενο κάνει «like» το 19%, σε σελίδες εταιρειών το 12% και προϊόντων το 8%. Οι σημαντικότερες ανησυχίες κατά τη χρήση του facebook είναι η αξιοπιστία των πληροφοριών που λαμβάνουν (45%) και ο χρόνος που δαπανούν όταν είναι «μέσα» στο facebook (23%).
Πηγή: Καθημερινή