Βάσει των στοιχείων που συνέλεξε το infocom.gr η αξία των πωλούμενων συσκευών (απλές και smartphone) τους πρώτους 8 μήνες του 2016 ήταν 337,2 εκατ. ευρώ έναντι 330,1 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2015, δηλαδή σημειώθηκε αύξηση 2,1%. Σε ετήσια βάση (Σεπτέμβριος 2015 – Αύγουστος 2016 έναντι Σεπτεμβρίου 2014 – Αυγούστου 2015) η αύξηση της αξίας των πωλημένων κινητών ήταν 4% (536,5 εκατ. ευρώ έναντι 515,7% εκατ.). Η ποσοστιαία μεταβολή και για δύο προαναφερόμενα χρονικά διαστήματα είναι σημαντικά μειωμένη, ειδικά αν την συγκρίνουμε με αυτή που σημειώθηκε το 2015 (12μηνο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου) σε σχέση με το 2014 και η οποία ήταν 21,6% (529,2 εκατ. ευρώ, έναντι 434,9 εκατ. ευρώ).
Ταυτόχρονα, με βάση τον αριθμό των πωλημένων συσκευών το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου σημειώνεται αρνητικό πρόσημο, όταν το 2015 σε σχέση με το 2014, ο αριθμός των πωλημένων συσκευών είχε αυξηθεί κατά 7%. Συγκεκριμένα τους πρώτους 8 μήνες φέτος ο αριθμός των συσκευών που πουλήθηκαν είναι μειωμένος κατά 3,2%. Πουλήθηκαν συνολικά 1.854.700 συσκευές έναντι 1.917.000 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι. Από αυτές το 76,7% ήταν smartphones (έναντι 74% το διάστημα Ιανουάριος – Αύγουστος 2015) και το 23,3% απλά κινητά (έναντι 26%).
Η παραπάνω εξέλιξη στην αγορά των συσκευών συνδέεται άμεσα με τη διαρκή μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος που αναγκάζει τους καταναλωτές να κρατούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα το κινητό τους. Παράλληλα και η συνεχιζόμενη μείωση των εσόδων των παρόχων υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας (σχεδόν οι μισές πωλήσεις κινητών γίνονται μέσω των παρόχων της υπηρεσίας) έχει ως συνέπεια τις περιορισμένες, σε σχέση με άλλες χρονικές περιόδους, επιδοτήσεις για την αλλαγή συσκευής.
Αναφορικά με τα μερίδια των κατασκευαστών κινητών συσκευών, η Samsung εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση με βάση την αξία των πωλημένων συσκευών (το ίδιο και με βάση τα τεμάχια) με μεγάλη διαφορά από την αμέσως επόμενη στην κατάταξη την Apple και τρίτη τη Huawei, η οποία κατά το εξεταζόμενο διάστημα (8μηνο 2016) σχεδόν έχει τριπλασιάσει το μερίδιό της. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τρεις προαναφερόμενες εταιρείες κατέχουν στη χώρα μας (με βάση την αξία των πωλημένων συσκευών) το 70,5% της αγοράς. Αντίθετα, μείωση του μεριδίου τους όσον αφορά τα έσοδα έχουν υποστεί η LG και η Sony. Μικρή αύξηση παρατηρείται για την ελληνική MLS και τη Lenovo.
Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται με ενδιαφέρον αν η αναστάτωση που έχει προκληθεί από τις προβληματικές συσκευές που έχει διαθέσει και στην ελληνική αγορά η Samsung θα προκαλέσει ανακατατάξεις στα μερίδια αγοράς, καθώς και ποιοι από τους κατασκευαστές θα επωφεληθούν.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς των συσκευών κινητής τηλεφωνίας για το χρονικόδιάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2016:
– Η αγορά των απλών συσκευών κινητής τηλεφωνίας τους πρώτους 8 μήνες του τρέχοντος έτους μειώθηκε 13,3% όσο αφορά τα πωλημένα τεμάχια και κατά 12,6% σε αξία. Η μέση τιμή των πωλημένων απλών συσκευών αυξήθηκε 0,8% και διαμορφώθηκε στα 36 ευρώ έναντι 35 ευρώ πέρσι το ίδιο διάστημα. Απλές συσκευές πουλήθηκαν κυρίως αυτές στην κατηγορία τιμής έως 70 ευρώ, δηλαδή τα φθηνότερα, ενώ μειώθηκαν οι πωλήσεις των ακριβότερων.
– Τα smartphones είχαν το μεγαλύτερο μερίδιο στη συνολική αξία των πωλημένων συσκευών, 95,4% (94,7% το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2015). Το συνολικό ποσό που διατέθηκε δηλαδή για τα αποκαλούμενα «έξυπνα» κινητά στο 8μηνο φέτος ήταν 321,9 εκατ. ευρώ (το 2015 ήταν 312,5 εκατ. ευρώ) αύξηση 3%. Πουλήθηκαν 1.422.400 «έξυπνες» συσκευές έναντι 1.418.500 στο 8μηνο του 2015, εκ των οποίων το 51,1% από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους. Η μέση τιμή στα smartphone αυξήθηκε 2,7% και διαμορφώθηκε σε 226 ευρώ από 220 ευρώ.
– Το 9,5% (έναντι 9,8% το ίδιο διάστημα του 2015) του συνόλου των smartphone που πουλήθηκαν (τεμάχια) ήταν με τιμή μεγαλύτερη από 500 ευρώ. Στην κατηγορία των 400 με 500 ευρώ ήταν μόνον το 3% (έναντι περίπου 2%) στα 300 με 400 ευρώ το 6,2% (έναντι 6%) στα 200 με 300 ευρώ 15,4% (έναντι 13,1%), 150 με 200 ευρώ 22,1% (έναντι 17,6%), 100 με 150 ευρώ 20,8% (έναντι 27,3%) και έως 100 ευρώ το 23% (έναντι 24,3%). Με βάση την αξία των συσκευών, η κατηγορία πάνω από τα 500 ευρώ ήταν το 30,5% (έναντι 32,9%) της συνολικής αξίας «έξυπνων» κινητών που πουλήθηκαν, δηλαδή το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2016 διατέθηκαν για τα ανώτερης αξίας smartphone, από το συνολικό ποσό των 321,9 εκατ. ευρώ, τα 98,1 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη κατηγορία smartphone με βάση τις τιμές που κινείται είναι αυτή των 150 έως 200 ευρώ οι πωλήσεις της οποίας αποτελούν το 17,7% στο εξεταζόμενο διάστημα (έναντι 14,2%).
– Με βάση την αξία, το μεγαλύτερο ποσοστό (41,5%) «έξυπνων» κινητών που πουλήθηκε τους πρώτους 8 μήνες φέτος ήταν Samsung (έναντι 37,1% αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2015) και ακολούθησαν η Apple με 21,9% (έναντι 23,7%) η Huawei με 7,1% έναντι 2,7%, η LG με 5,9% (έναντι 6,8%) η Sony 4% από 8,3%, ηMLS με 3,9% έναντι 3,3%, η Lenovo με 3,7%, έναντι 2,7% και η Vodafone με 3,1% έναντι 3,2%. Όσο αφορά τις πωλήσεις με βάση τα τεμάχια, πρώτη και πάλι είναι η Samsung με ποσοστό επί του συνόλου 34,7% (έναντι 34,2%) η Apple έχει μερίδιο 7,2% (έναντι 7,3%) η Huawei 10,2% έναντι 3,9%, η LG 7,3% έναντι 7,3%, η Sony 3,4% από 9,8%, η MLS 5,3% έναντι 3,9%, η Lenovo 6,5%, έναντι 4,6% και η Vodafone 6,5% έναντι 7,5%. Με βάση τα τεμάχια επίσης η Turbo X είχε μερίδιο 4,2% στο 8μηνο (έναντι 4,6%), η Alcatel 4,1% (έναντι 3,4%) η Sony 3,4% (έναντι 9,8%) και η ZTE 3,1% (έναντι 1,5%).
– Το λειτουργικό Android συνεχίζει να κυριαρχεί στις πωλήσεις (αριθμός τεμαχίων) με 88,5% (έναντι 84%) και ακολουθεί το iOS με 7,8% από 7,3%, και το Windows Phone με 3,5%% έναντι 8,4%. Με βάση την αξία το Android ήταν στο 75,9% του συνόλου από 71,2% πέρσι το ίδιο διάστημα, το iOS στο 21,9% έναντι 23,7% και τα windows phone περίπου 2% από 4,8%.
Πηγή: infocom.gr