ΕΙΔΗΣΕΙΣ
tourismos2

Χάσαμε πάνω από ένα εκατ. Ρώσους τουρίστες

Σημάδια διαρκούς εξασθένησης συνεχίζει να καταγράφει η τουριστική αγορά της Ρωσίας, τουλάχιστον όσον αφορά την ζήτηση για τους ελληνικούς προορισμούς. Αν και φέτος υπήρχαν ελπίδες πως η ζήτηση μπορούσε να ανακάμψει, τα στοιχεία των αεροπορικών εταιρειών για τον προγραμματισμό των θέσεων από τη Ρωσία είναι απογοητευτικά. Σύμφωνα λοιπόν με τα στατιστικά που επεξεργάστηκε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για το προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων, η ρωσική αγορά καταγράφει πτώση 53%, ενώ σε απόλυτα νούμερα, ο αριθμός των θέσεων που έχουν προβλεφθεί από τις εταιρείες φθάνει μόλις τις 953 χιλ… δηλαδή πάνω από ένα εκατ. λιγότερες σε σύγκριση με τον αντίστοιχο προγραμματισμό της προηγούμενης χρονιάς.

Μεγάλη είναι και η πτώση στις αναχωρήσεις από τη Μόσχα. Αν και βρίσκεται τρίτη στη λίστα των είκοσι πρώτων πόλεων προέλευσης (μετά το Λονδίνο και το Άμστερνταμ), ο αριθμός των θέσεων που έχουν προγραμματιστεί αγγίζει τις 671 χιλ. από 892 χιλ. το 2015, με τη μείωση να φτάνει το 25%. Φορείς της αγοράς σημειώνουν ωστόσο πως μπορεί η προβλεπόμενη διαθεσιμότητα θέσεων  από Ρωσία και Ουκρανία είναι μεν μειωμένη σε σχέση με τον αντίστοιχο προγραμματισμό, εντούτοις είναι οριακά αυξημένη σε σχέση με τον αριθμό θέσεων (975 χιλ) σε πτήσεις που εντέλει πραγματοποιήθηκαν το 2015 από τις χώρες αυτές. Με βάση πάντως πληροφορίες από την Ένωση Τουριστικών Πρακτόρων της Ρωσίας, η κάμψη του τουρισμού στη χώρα τη χρονιά που πέρασε κυμάνθηκε στο 40% και παράλληλα το 70% των tour operators που προωθούσε κυρίως τουριστικά πακέτα στο εξωτερικό εγκατέλειψε την αγορά.

Είναι άλλωστε ενδεικτικό πως ήδη από το Δεκέμβριο στελέχη της εγχώριας τουριστικής αγοράς εμφανίζονταν ιδιαίτερα επιφυλακτικά αναφορικά με τις κρατήσεις πακέτων από τη Ρωσία και τον προγραμματισμό των θέσεων, τονίζοντας πως δεν είναι μόνο η κάμψη του ρωσικού τουρισμού που μπλοκάρει τις κρατήσεις, αλλά ταυτόχρονα η ανετοιμότητα και η υποστελέχωση των ελληνικών προξενείων, ειδικά φέτος που απαιτούνται βιομετρικές βίζες. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ η διαδικασία των θεωρήσεων δεν έχει ακόμη εξομαλυνθεί, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος και φυσικά Ρώσοι τουρίστες.

Η αγωνία για τις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις είναι μεγάλη, δεδομένου πως μέχρι και το 2014 ο ρωσικός τουρισμός αναπτύσσονταν με ιλιγγιώδη ρυθμό, με τη χώρα μας να κερδίζει μεγάλο μερίδιο στις προτιμήσεις των Ρώσων, που αναδείχθηκαν σε λάτρεις του μαζικού τουρισμού, ξεπερνώντας το 1,2 εκατ. επισκέπτες πριν δύο χρόνια. Όμως οι απώλειες που καταγράφει το ρούβλι, η επιβολή του εμπάργκο προς τη Ρωσία, αλλά και τα «κανόνια” πολλών τουριστικών επιχειρήσεων «φρέναραν” απότομα την όρεξη των Ρώσων για ταξίδια στον εξωτερικό. Βέβαια, η πτώση σύμφωνα με παράγοντες της ελληνικής αγοράς αφορά τους τουρίστες που ταξιδεύουν μαζικά και είναι μεσαίου κυρίου εισοδηματικού επιπέδου, καθώς αντίθετα οι «έχοντες” θα συνεχίσουν να έρχονται στην Ελλάδα.

Στο αντίποδα, όπως δείχνουν και τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο ΣΕΤΕ με αφορμή την διεθνή τουριστική έκθεση ITB στο Βερολίνο, Αγγλία και Γερμανία θα αποτελέσουν και φέτος τις κυριότερες πληγές άντλησης τουριστών. Πιο συγκεκριμένα, στην πρώτη θέση βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο με πάνω από 3 εκατ. θέσεις και αύξηση 11%, ενώ στη δεύτερη η Γερμανία με 2,54 εκατ. θέσεις και αύξηση 16%. Τρίτη στην κατάταξη έρχεται η Ιταλία με οριακή μείωση 1%. Μείωση παρουσιάζει και το Βέλγιο με 4%. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παρουσιάζεται από τη Δανία με 24%, ενώ σημαντική άνοδος καταγράφεται και από την αγορά της Πολωνίας με 12%.

Όσον αφορά τον προγραμματισμό θέσεων για το σύνολο της χώρας, φέτος παρατηρείται μείωση από το εξωτερικό κατά 5% και αύξηση 2% αν δεν υπολογισθούν η Ρωσία και η Ουκρανία. Μείωση αναμένεται στα αεροδρόμια της Κω(-18%/-9%), της Ρόδου (-10%/-2%), της Σαντορίνης (-15%/-13), του Ηρακλείου (-14%/-3%) και της Σάμου (-17%/-17%). Τα αεροδρόμια της Μυκόνου, της Κεφαλλονιάς, της Ζακύνθου και της Καβάλας παρουσιάζουν επίσης μείωση μεταξύ -9% και -2%. Από την άλλη πλευρά, εντυπωσιακή είναι η αύξηση των προγραμματισμένων θέσεων κατά 18%/33% και 13%/20% στα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης και της Κέρκυρας αντίστοιχα. Η Σκιάθος παρουσιάζει οριακή αύξηση 1%/2%, τα Χανιά αύξηση 5%/8% ενώ κοντά στο 10% είναι η αύξηση που παρουσιάζει η Καλαμάτα και το Άκτιο.

Βασιλική Κουρλιμπίνη
[email protected]