Σε μειώσεις τιμών στο φυσικό αέριο οδηγούν οι αποφάσεις για μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, αλλά και η νέα μεθοδολογία τιμολόγησης που ανακοίνωσε την Παρασκευή η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.Ήδη, στις περιοχές της Θεσσαλίας και της Θεσσαλονίκης ανακοινώθηκε από τις ΕΠΑ μείωση κατά 11% σε σχέση με πέρυσι, ενώ τις επόμενες ημέρες αναμένεται ανακοίνωση και από την ΕΠΑ Αττικής. Υπενθυμίζεται ότι ο ΕΦΚ μειώθηκε από τα 0,54 λεπτά η κιλοβατώρα στα 0,11 λεπτά η κιλοβατώρα.
Φέτος, είναι η τελευταία χρονιά που ισχύει το μονοπώλιο των ΕΠΑ, καθώς οι οικιακοί καταναλωτές από τον Ιανουάριο του 2018 θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε περισσότερους του ενός προμηθευτές, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό, κάτι που αποτυπωθεί και στους λογαριασμούς των νοικοκυριών. Προετοιμάζονται να μπουν στη λιανική αγορά και άλλοι προμηθευτές, με πρώτους ενδιαφερόμενους τους προμηθευτές ρεύματος.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Αρχής, για τη θέσπιση των ως άνω ρυθμιζόμενων τιμολογίων προμήθειας, η ΡΑΕ έλαβε υπόψη τις εισηγήσεις των εταιρειών ΕΠΑ Αττικής Α.Ε. και ΕΠΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας Α.Ε. και ειδικότερα:
(α) το συνολικό απολογιστικό κόστος των ΕΠΑ κατά το αμέσως προηγούμενο έτος,
(β) τον προϋπολογισμό του κόστους για το τρέχον έτος,
(γ) το ποσοστό της εύλογης απόδοσης για τη δραστηριότητα των ΕΠΑ.
Για τη διαμόρφωση των τιμολογίων προμήθειας σε μη επιλέγοντες Πελάτες για το έτος 2017, η ΡΑΕ υιοθέτησε μεθοδολογία, βασισμένη στη διεθνή πρακτική, ενσωματώνοντας τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής πραγματικότητας. Η μεθοδολογία βασίζεται, επιγραμματικά, στις ακόλουθες αρχές:
(α) αντανάκλαση του πραγματικού κόστους προμήθειας φυσικού αερίου,
(β) μετακύληση των ρυθμιζόμενων χρεώσεων για τη χρήση του συστήματος μεταφοράς και του δικτύου διανομής φυσικού αερίου,
(γ) εξασφάλιση της ανάκτησης του κόστους της προσφερόμενης υπηρεσίας (κατά το μέρος που αφορά στο κόστος της δραστηριότητας εμπορίας και διαχείρισης του συνόλου των μη επιλεγόντων πελατών)
(δ) ανάκτηση ενός εύλογου κέρδους.
Η τιμή πώλησης φυσικού αερίου από τις ΕΠΑ σε τελικούς καταναλωτές καθορίζεται από τις παρακάτω συνιστώσες, με βάση τον ακόλουθο τύπο:
Τιμή Πώλησης Φυσικού Αερίου =Κόστος Προμήθειας Φυσικού Αερίου +Χρέωση Μεταφοράς +Χρέωση Διανομής + Μικτό Περιθώριο Προμήθειας +ΕΦΚ +Λοιπά τέλη +ΦΠΑ
Αναφορικά με τις παραπάνω συνιστώσες κόστους, επισημαίνεται ότι τα εγκεκριμένα τιμολόγια αντανακλούν κατεξοχήν τις παρακάτω συνθήκες:
– το κόστος προμήθειας φυσικού αερίου, το οποίο κινείται ανοδικά σε σχέση με τις τιμές Δεκεμβρίου 2016, μεταβαλλόμενο ανά μήνα λόγω της διακύμανσης των διεθνών τιμών πετρελαιοειδών, αλλά και επηρεαζόμενο από τις έκτακτες συνθήκες στο σύστημα φυσικού αερίου, οι οποίες ανέκυψαν σε περιφερειακό αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο, επιφέροντας αύξηση του κόστους του αερίου εξισορρόπησης. Επιπλέον, το κόστος προμήθειας επιβαρύνθηκε περαιτέρω από την αναπροσαρμογή των τιμολογίων της ΔΕΠΑ από την Botas, κατόπιν Απόφασης Διαιτητικού Δικαστήριου, επιβάρυνση η οποία εν προκειμένω μετακυλήθηκε στις ΕΠΑ.
– τα τιμολόγια μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ, τα οποία αναθεωρήθηκαν από τη ΡΑΕ τον Οκτώβριο του 2016, και παρουσιάζουν σχετική αύξηση, ώστε να αντισταθμίσουν την πτώση της κατανάλωσης φυσικού αερίου σχετικά με τις προβλέψεις που είχε καταρτίσει ο ΔΕΣΦΑ. Σημειώνεται ωστόσο, ότι η αύξηση των τιμολογίων που ενέκρινε η ΡΑΕ ήταν σημαντικά συγκρατημένη συγκριτικά με τις αρχικές εισηγήσεις του Διαχειριστή.
– τα κόστη απελευθέρωσης που ανέκυψαν στη διανομή λόγω του διαχωρισμού των εταιρειών διανομής από τις εταιρείες προμήθειας, με απώτερο στόχο το άνοιγμα της αγοράς λιανικής. Τα κόστη αυτή επιβαρύνουν μόνο την πρώτη φάση της απελευθέρωσης (one-off κόστη), και δεν θα επαναληφθούν στα επόμενα έτη, όπου αναμένεται να διαπιστωθεί θετικό πρόσημο για τους καταναλωτές, μέσω των ανταγωνιστικών πιέσεων στις τιμές.
– τη σημαντική μείωση του ΕΦΚ (Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης), που θεσμοθετήθηκε με τον Νόμο 4389/2016, λειτουργώντας αντισταθμιστικά, εν μέρει, στις αυξητικές τάσεις που επιφέρουν στην παρούσα συγκυρία οι προαναφερθέντες παράγοντες.
Επιπλέον, η ΡΑΕ προέβη σε ενδελεχή έλεγχο των στοιχείων κόστους των εταιρειών προμήθειας φυσικού αερίου, και παράλληλα κατέληξε σε έγκριση ενός μικτού περιθωρίου κέρδους, τέτοιου ώστε να διασφαλίζονται τρείς στόχοι:
α) η ομαλή λειτουργία των ΕΠΑ σε ένα υγιές πλαίσιο,
β) η αποτροπή μη εύλογων επιβαρύνσεων των καταναλωτών.
γ) η άρση εμποδίων εισόδου σε δυνητικούς ανταγωνιστές των ΕΠΑ, ώστε να εισέλθουν στην αγορά φυσικού αερίου και να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός.