Συνέντευξη με τον Άρη Κατσαϊτη Διευθυντή Πωλήσεων Hellenic SeaWays
– Ενημερωθήκαμε για τη διαδικασία πώλησης που είναι σε εξέλιξη, του 40,44% της Hellenic Seaways που κατέχει η Τράπεζα Πειραιώς. Τι δεδομένα θα αλλάξει για την εταιρεία η πώληση αυτού του ποσοστού;
Η διαδικασία που περιγράφετε αφορά στους μετόχους της Εταιρείας μας και είναι έξω από τη δική μας καθημερινότητα που είναι η αύξηση των πωλήσεων και των μεριδίων αγοράς μέσα σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Όλο το ανθρώπινο δυναμικό της Hellenic Seaways σε στεριά και θάλασσα είναι προσηλωμένο και εργάζεται για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί από την Διοίκηση. Φέτος, προβλέπεται μια πολύ δύσκολη χρονιά. Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου σε συνδυασμό με την μείωση της ζήτησης λόγω μειωμένης αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και την ένταση του ανταγωνισμού, δημιουργεί ένα μίγμα της αγοράς, που απαιτεί συνεχή προσπάθεια για να επιτευχθούν οι στόχοι.
– Πόσο ποιοτικές είναι οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Επηρεάστηκε το επίπεδο τους από την οικονομική κρίση, η είναι σε υψηλό και ανταγωνιστικό επίπεδο;
Καταρχήν δεν υπάρχει καμία επαγγελματική τάξη που να μην έχει επηρεαστεί από την κρίση που μαστίζει την Ελληνική οικονομία και κατ’ επέκταση την Ελληνική κοινωνία, τα τελευταία οκτώ χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, με μεγάλη προσπάθεια και θυσίες καταφέραμε, σε ότι αφορά στην Hellenic Seaways να γυρίσει στην κερδοφορία εδώ και τρία χρόνια. Αυτό, σε συνδιασμό με την αναδιάρθρωση των δανείων που επετεύχθη το 2015 και έδειξε έμπρακτα την εμπιστοσύνη των πιστωτικών οργανισμών στην Εταιρεία, μας έδωσε νέα πνοή να εξελίξουμε και εφαρμόσουμε τα επενδυτικά μας πλάνα που αφορούσαν την αγορά και μετασκευή πλοίων με γνώμονα πάντα την ασφάλεια και την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προς τους επιβάτες μας. Είμαστε περήφανοι για την αποδοχή που έχουμε από το επιβατικό κοινό, αλλά ταυτόχρονα αυτό μας γεμίζει ευθύνη για την συνέχεια. Υπό αυτή την έννοια λειτουργούμε μέσα σε ένα υψηλά ανταγωνιστικό επίπεδο, όπου με μέσα πάντοτε θεμιτά προσπαθούμε να κερδίσουμε μεγαλύτερα μερίδια στην ακτοπλοϊκή αγορά.
– Κατά πόσο η αβεβαιότητα στην Ελληνική οικονομία, δημιουργεί προβλήματα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες; Υπάρχει ενδιαφέρον για ξένες αγορές, δεδομένης της κατάστασης στη χώρα μας;
Η αβεβαιότητα στην Ελληνική Οικονομία δημιουργεί προβλήματα παντού. Δημιουργεί προβλήματα στο σήμερα και πολύ περισσότερο στο αύριο. Ένα χαρακτηριστικό στοιχείο της επιχειρηματικότητας, είναι ο μεσομακροπρόθεσμος σχεδιασμός. Η πραγματοποίηση μιας επένδυσης σήμερα, προϋποθέτει ότι σχεδιάζεις τις κινήσεις σου για το μέλλον προκειμένου αυτή να αποσβεστεί και να αποδώσει. Όταν το οικονομικό μέλλον είναι αβέβαιο, γίνεται αντιληπτό ότι υπάρχει επιφύλαξη στην επένδυση. Και χωρίς επενδύσεις, δεν υπάρχει ανάπτυξη. Σε ότι μας αφορά, και λόγω της ιδιαίτερης φύσης της ναυτιλίας, έχουμε τα μάτια μας ανοικτά και εξετάζουμε με μεγάλη προσοχή κάθε περίπτωση επέκτασης της δραστηριότητάς μας.
Η εταιρεία παραμένει απλά στο έργο των θαλάσσιων μεταφορών, ή υπάρχουν και άλλες υπηρεσίες που ενδεχομένως δούμε στο μέλλον όπως πχ ολοκληρωμένα πακέτα με ενοικιάσεις αυτοκινήτων, συνεργασίες με ξενοδοχεία κτλ.
Η εταιρεία μας παραμένει στο έργο των θαλάσσιων μεταφορών μόνο, δεδομένου ότι αυτό είναι το αντικείμενο και ο σκοπός της όπως προβλέπεται από το καταστατικό της.
Νέα εργαλεία για κρατήσεις μέσω ίντερνετ, ή άλλα προϊόντα για προώθηση μέσω διαδικτύου θα δούμε στο μέλλον;
Η Hellenic Seaways είναι η μόνη ακτοπλοϊκή εταιρεία που έχει επενδύσει στην καινοτομία αναφορικά με τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Εδώ και δύο χρόνια, έχει δημιουργηθεί και λειτουργεί με μεγάλη επιτυχία το “Smart Ticket”, το ηλεκτρονικό, έξυπνο εισιτήριο. Ο πελάτης, αγοράζει το εισιτήριό του μέσω internet με χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας και παραλαμβάνει το εισιτήριο / κάρτα επιβίβασης στο mail του. Από εκεί και μετά, είτε το μεταφέρει στο κινητό του και το διατηρεί ηλεκτρονικά, είτε το εκτυπώνει στον δικό του εκτυπωτή ανάλογα με την επιθυμία του. Σε κάθε περίπτωση, δεν χρειάζεται άλλη ενδιάμεση διαδικασία, παρά να πάει κατευθείαν στο πλοίο. Με τη διαδικασία του “Web Check In” γίνεται ακριβώς το ίδιο, εφόσον αγοράσει το εισιτήριό του από οποιοδήποτε πρακτορείο. Άρα, έχει πλέον παραλειφθεί η διαδικασία αναμονής στην ουρά για τη έκδοση του παραδοσιακού εισιτηρίου όπως το ξέραμε μέχρι τώρα.
– Υπάρχουν νησιωτικές περιοχές στις οποίες οι κάτοικοι πολλές φορές διαμαρτύρονται για ελλιπή ακτοπλοϊκή σύνδεση, αλλά και περιπτώσεις όπου ενώ το ενδιαφέρον δείχνει ζωηρό τους καλοκαιρινούς μήνες, δεν υπάρχει αντίστοιχη ανταπόκριση από τις ακτοπλοϊκές, πχ Η σύνδεση Θεσσαλονίκης με τις Σποράδες και άλλα νησιά του Αιγαίου. Κατά πόσο υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και ποιος θα πρέπει να δώσει λύση;
Είναι γνωστό ότι ένα μεγάλο τμήμα της χώρας μας αποτελείται από ένα μεγάλο νησιωτικό σύμπλεγμα μεγαλύτερων ή μικρότερων νησιών. Οι κάτοικοι οποιουδήποτε τμήματος της επικράτειας, έχουν δικαίωμα στην συγκοινωνία και την εμπορική και κοινωνική επικοινωνία με την υπόλοιπη χώρα. Η διασφάλιση αυτού του δικαιώματος στους πολίτες είναι ευθύνη και υποχρέωση της πολιτείας. Σε ότι αφορά στην Hellenic Seaways, θα έχουμε και φέτος δρομολόγιο με το ταχύπλοό μας Flying Cat 4 από την Θεσσαλονίκη προς τα νησιά των Βορείων Σποράδων κατά την καλοκαιρινή περίοδο, διότι τότε υπάρχει μεγάλη τουριστική ζήτηση. Επίσης συνδέουμε την Καβάλα με τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους με συμβατικά πλοία.
-Ποιες είναι οι προβλέψεις για την πορεία του τουρισμού στη χώρα μας φέτος, δεδομένης της κατάστασης στην Τουρκία και με επίσης δεδομένα τα περιστατικά με τις τρομοκρατικές επιθέσεις στην υπόλοιπη Ευρώπη
Όλες οι εκτιμήσεις που προέρχονται από τους Tour Operators και τους ξενοδόχους, συγκλίνουν στο ότι φέτος η πορεία του τουρισμού στη χώρα μας, για άλλη μια χρονιά θα είναι ανοδική. Μένει να το δούμε, άλλωστε δεν θα περιμένουμε πολύ, αφού η τουριστική περίοδος οσονούπω ξεκινά. Η γνωστή κατάσταση στην Τουρκία και οι τρομοκρατικές επιθέσεις στην Ευρώπη, ενδεχομένως βραχυπρόθεσμα ευνοεί την ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα που παραμένει εκτός από πανέμορφη και μια ήσυχη περιοχή. Μακροπρόθεμα όμως, όταν υπάρχει αναταραχή στη γενικότερη περιοχή της Ευρώπης και της Μεσογείου, δεν μπορεί να είναι θετικό για κανένα. Όταν καίγεται το σπίτι του γείτονά σου, πρέπει να ανησυχείς μήπως μεταδοθεί η πυρκαγιά και στο δικό σου.