ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Σύντομα η πλήρως αυτοματοποιημένη διαδικασία κατάσχεσης από την ΑΑΔΕ

Σε μία ακόμη επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή απάντησε το Υπ. Οικονομικών (μέσω της ΑΑΔΕ) σχετικά με τις κατασχέσεις μέσω τραπεζικών λογαριασμών.

Η αρμόδια διεύθυνση εισπράξεων της ΑΑΔΕ σημείωσε με έγγραφό της τα εξής:

«Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7 και 9 του ν.δ. 356/1974 (Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων), όπως ισχύει και της παραγράφου 1 του άρθρου 48 του ν. 4174/2013, ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. έχει την υποχρέωση να επιδιώξει την είσπραξη των ληξιπροθέσμων χρεών προς το Δημόσιο καθώς και τη διακοπή της παραγραφής τους, ανεξάρτητα από την αιτία προέλευσης αυτών, λαμβάνοντας όλα τα προβλεπόμενα αναγκαστικά μέτρα ( κατάσχεση ακινήτων, κατάσχεση κινητών είτε στα χέρια του οφειλέτη είτε κινητών και απαιτήσεών του εν γένει στα χέρια τρίτων καθώς και στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων κατά τις διατάξεις του άρθρου 24 του Ν. 2915/2001 και των άρθρων 30,30Α και 30Β του ΚΕΔΕ ) ποινικά και λοιπά μέτρα κατά των οφειλετών, για το καθυστερούμενο μέρος του χρέους, είτε αθροιστικά, είτε καθένα χωριστά κατά την ελεύθερη κρίση του, για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου. Με την ολοκλήρωση της κατάσχεσης στα χέρια τρίτου, επέρχεται αυτοδικαίως αναγκαστική εκχώρηση της κατασχεθείσας απαίτησης στο κατασχόν Δημόσιο, το οποίο καθίσταται δικαιούχος του συνόλου αυτής. Η κατάσχεση δεν αίρεται πριν την εξόφληση ή τη διαγραφή του χρέους για το οποίο αυτή επιβλήθηκε.

Ωστόσο, με τη διάταξη του άρθρου 30 παρ. 4 του Κ.Ε.Δ.Ε. σε συνδυασμό με την αριθμ. Δ6Α 1054391 ΕΞ 2014/1.4.2014 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων περί μεταβίβασης αρμοδιοτήτων σε όργανα της Φορολογικής Διοίκησης, παρέχεται η ευχέρεια στον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. μετά από σχετική αίτηση του οφειλέτη να περιορίσει με αιτιολογημένη Απόφασή του το ποσό ή ποσοστό της κατάσχεσης που του επιβλήθηκε υπό προϋποθέσεις που ορίζονται στην ΠΟΛ.1092/3.4.2014 εγκύκλιο της Διοίκησης.»

Η διεύθυνση Ελέγχων με το ίδιο έγγραφο υπενθυμίζει ότι το ακατάσχετο καταθέσεων σε πιστωτικά ιδρύματα για έναν και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα για κάθε φυσικό πρόσωπο, ανέρχεται μέχρι του ποσού των χιλίων διακοσίων πενήντα (1.250) ευρώ μηνιαίως. Για την ενεργοποίηση όμως του ακατάσχετου ως άνω ποσού,  απαιτείται η υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης, με την οποία γνωστοποιείται από το φυσικό πρόσωπο ο μοναδικός τραπεζικός λογαριασμός.

Τέλος σημειώνει ότι η υπαγωγή οφειλής σε πρόγραμμα ρύθμισης ληξιπρόθεσμων χρεών βάσει των διατάξεων του ν. 4152/2013 (12 δόσεων) ,η οποία ενεργοποιείται με την καταβολή της α’ δόσης, παρέχει ευεργετήματα στον οφειλέτη, μεταξύ των οποίων αναστολή μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, ήτοι αναστέλλεται η συνέχιση της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης κινητών ή ακινήτων (έκδοση προγράμματος πλειστηριασμού) εφόσον η εκτέλεση αφορά μόνο ρυθμισμένα χρέη. Ωστόσο δεν αναστέλλονται οι κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί στα χέρια τρίτων ούτε στις περιπτώσεις που έχουν εκδοθεί οι σχετικές παραγγελίες κατάσχεσης, τα ποσά όμως που θα αποδίδονται από αυτές θα πιστώνονται σε δόση ή δόσεις της ρύθμισης, εφόσον δεν πιστώνονται με άλλες ληξιπρόθεσμες μη ρυθμισμένες οφειλές. Επιπροσθέτως, το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα – μεταξύ άλλων δικαιωμάτων – μετά την υπαγωγή στη ρύθμιση να επιβάλλει κατασχέσεις και να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη, των συνυπόχρεων προσώπων ή των εγγυητών, εφόσον η οφειλή δεν είναι διασφαλισμένη.

Από την πλευρά της η Δ.ΗΛΕ.Δ. (Διεύθυνση ηλεκτρονικής διακυβέρνησης) απαντώντας στο ίδιο ερώτημα, επισήμανε τα εξής:

«Σας γνωρίζουμε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας, ότι δεν υφίσταται διαδικασία αυτόματης έκδοσης κεντρικά κατασχετηρίων εις χείρας τρίτων. Υπάρχει η δυνατότητα αποστολής κατασχετηρίου εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων ηλεκτρονικά μέσω ειδικής μηχανογραφικής εφαρμογής, η οποία λειτουργεί στις Δ.Ο.Υ από το τέλος του 2013, κατόπιν της έγκρισης και υπογραφής του από τον προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. με προηγμένη ψηφιακή υπογραφή.  Επίσης, η υπηρεσία μας έχει ήδη δρομολογήσει την υλοποίηση της αυτοματοποιημένης πίστωσης των κατασχεθέντων ποσών στις οφειλές για τις οποίες έχει εκδοθεί το κατασχετήριο, διαδικασία η οποία βρίσκεται σε στάδιο δοκιμών και πρόκειται να τεθεί σε παραγωγική λειτουργία στο άμεσο μέλλον.»

Πηγή: Taxheaven