Η Ιταλία φημίζεται για τη Vespa, τα Fiat 500, τη Lamborghini και τη Ferrari, αλλά όχι για τα ποδήλατα. Αυτό προσπαθούν να αλλάξουν οι αρχές του Μιλάνου στο πλαίσιο των μέτρων καταπολέμησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που μαστίζει τη μητρόπολη του ιταλικού Βορρά. Έτσι, η πόλη του Μιλάνου εξετάζει το ενδεχόμενο θέσπισης οικονομικών κινήτρων για τη μετακίνηση με ποδήλατο προς και από το χώρο εργασίας.
Στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου, η αιθαλομίχλη έγινε τόσο έντονη ώστε οι δημοτικές αρχές αναγκάστηκαν να απαγορεύσουν τη χρήση των αυτοκινήτων για τρεις ημέρες, καθώς και την παραδοσιακή επίδειξη των πρωτοχρονιάτικων πυροτεχνημάτων. Μάλιστα το 2008, το Μιλάνο ανακηρύχθηκε ως η πιο μολυσμένη πόλη της Ευρώπης και έκτοτε λίγα πράγματα έχουν βελτιωθεί.
Η ιδέα θέσπισης οικονομικών κινήτρων για τη μετακίνηση στην εργασία με ποδήλατο έχει ήδη εφαρμοστεί στη Γαλλία από το 2014, σύμφωνα με το οποίο οι εργαζόμενοι πληρώνονταν 25 λεπτά του ευρώ για κάθε χιλιόμετρο που διένυαν. Τα αποτελέσματα όμως ήταν μάλλον απογοητευτικά, καθώς στη Γαλλία μόνο 420 άτομα από τα 8.000 που δυνητικά θα μπορούσαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα δήλωσαν συμμετοχή.
Το success story της Κοπεγχάγης
Το Μιλάνο σχεδιάζει να θεσπίσει υψηλότερο οικονομικό κίνητρο, αλλά η περίπτωση της Κοπεγχάγης, μιας πόλης όπου το ποδήλατο είναι εξαιρετικά διαδεδομένο ως μέσο μετακίνησης των πολιτών δείχνει ότι τα χρήματα δεν παίζουν σημαντικό ρόλο. Σύμφωνα με την Copenhagenize Design Company, μια εταιρεία συμβούλων που εξειδικεύεται στο σχεδιασμό πόλεων φιλικών προς το ποδήλατο, μόνο το 6% των ποδηλατών της δανικής πρωτεύουσας χρησιμοποιούν αυτό το μέσο μετακίνησης για οικονομικούς λόγους.
Περισσότεροι από τους μισούς ποδηλάτες, σε ποσοστό 56%, δήλωσαν ότι το χρησιμοποιούν διότι είναι ένα γρήγορο και εύκολο στη χρήση μέσο, ενώ το 19% το χρησιμοποιούν ως μέσο άσκησης. Μόλις το 1% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι το χρησιμοποιούν για να προστατεύσουν το περιβάλλον. Έτσι, παρά τα οικονομικά κίνητρα, οι ειδικοί παραμένουν επιφυλακτικοί σχετικά με την επιτυχία του προγράμματος στο Μιλάνο. Η ιταλική πόλη δεν είναι ιδιαίτερα φιλική προς τα ποδήλατα και παρ’ όλο που κατασκευάζονται περισσότεροι ποδηλατόδρομοι, η υποδομή παραμένει περιορισμένη στις πυκνοκατοικημένες περιοχές.
Τέλος, ένα ακόμα πρόβλημα είναι ότι οι πολίτες διστάζουν να ασκηθούν στους εξωτερικούς χώρους μιας πόλης με τόσο υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Πηγή: www.econews.gr