Την ανάγκη μίας «γενναίας» αναθεώρησης του Συντάγματος προτάσσουν στο πόρισμά τους, το οποίο και αποκαλύπτει σήμερα το Real.gr, τα μέλη της Επιτροπής Διαλόγου και Θέσεων για τις Προοδευτικές Μεταρρρυθμίσεις.Επιμένουν ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται από τη Βουλή, ξεκαθαρίζοντας πάντως ότι η εκλογή του δεν μπορεί να χρησιμοποιείται για την προσφυγή σε πρόωρες κάλπες.
Αντίθετα, περιγράφεται η εκλογή του εφόσον εξασφαλίσει ψήφους των 2/3 στην πρώτη ψηφοφορία, των 3/5 των βουλευτών στη δεύτερη και 160 ψήφους στην τρίτη.
Σε περίπτωση αδυναμίας εκλογής του παρατείνεται αυτομάτως κατά έναν χρόνο η θητεία του εν ενεργεία Προέδρου για να μη διαλυθεί η Βουλή.
Προτείνουν ακόμα την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του στην κατεύθυνση της εξισορόπησης του απολύτως πρωθυπουργοκεντρικού σήμερα μοντέλου.
Στο πλαίσιο της ενίσχυσης αυτής, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα έχει τη δυνατότητα
– να συγκαλεί με πρωτοβουλία του το Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών,
– να ορίζει τους προέδρους των Ανεξαρτήτων Αρχών από κατάλογο που θα προτείνει η Βουλή και
– να κινεί τη διαδικασία δικαστικού ελέγχου της συνταγματικότητας ενός νομοσχεδίου.
– Επίσης, αποσαφηνίζεται ώστε να ασκείται στην πράξη, η δυνατότητα αναπομπής ψηφισθέντων νομοσχεδίων.
Δεδομένου ότι η κυβέρνηση εκλέγεται για τέσσερα χρόνια:
– σε περίπτωση προκήρυξης πρόωρων εκλογών, η κυβέρνηση εκλέγεται για τον χρόνο ως τη συμπλήρωση της προηγούμενης τετραετίας.
– για τη διάλυση της Βουλής απαιτείται πλειοψηφία 3/5 της Βουλής, προκειμένου να αποφεύγεται η καταχρηστική επίκληση του εθνικού θέματος εξαιρετικής σημασίας, κάθε φορά που η κυβέρνηση κρίνει σκόπιμη για την ίδια την άμεση προσφυγή στις κάλπες.
– η Βουλή μπορεί με απόφαση της πλειοψηφίας του όλου αριθμού των βουλευτών να αποσύρει την εμπιστοσύνη της από την κυβέρνηση και να προτείνει νέο πρωθυπουργό.
Η πρόταση δυσπιστίας υποβάλλεται τουλάχιστον από το 1/5 των βουλευτών.
Στο πόρισμα της Επιτροπής προβλέπεται ακόμα μεταξύ άλλων η δυνατότητα αποκλεισμού από τις εκλογές της Χρυσής Αυγής.
Για την ακρίβεια προβλέπεται η δυνατότητα του Δικαστηρίου που είναι αρμόδιο για την ανακήρυξη των συνδυασμών, να απαγορεύσει τη συμμετοχή στις εκλογές κόμματος «το οποίο λειτουργεί ως παραστρατιωτική οργάνωση, προβαίνει σε αντιποίηση αρχής και η ηγεσία του παροτρύνει συστηματικά ή ανέχεται τη χρήση βίας».
Δίνεται στη Βουλή η δυνατότητα αναθεώρησης άρθρων του Συντάγματος (εκτός αυτών που αφορούν στην μορφή του πολιτεύματος) με πλειοψηφία 3/5.
Ζητούν την αναθεώρηση του άρθρου 16 ώστε να δίνεται η δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων, με διαδικασίες πάντως αυστηρής πιστοποίησης.
Ειδικότερα προτείνεται :
– είτε η ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Ιδρυμάτων ως Ανεξάρτητης Αρχής για την εξασφάλιση διαδικασιών συνεχούς αξιολόγησης των δημόσιων Ιδρυμάτων αλλά και τον έλεγχο των ιδιωτικών Ιδρυμάτων μεταλυκειακής εκπαίδευσης, ως προϋπόθεση για τη δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων,
– είτε η ίδρυση των τελευταίων υπό τον έλεγχο της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με διαδικασίες αξιολόγησης όπως και στα κρατικά πανεπιστήμια.
Για τις σχέσεις Εκκλησίας-Κράτους, γίνονται δύο προτάσεις:
– Ουσιαστική και ειλικρινής επαναπαλαίωση των σχέσεων Κράτους-Εκκλησίας, ώστε να προσδιορίζεται και να αποσαφηνίζεται ο διακριτός ρόλος της Εκκλησίας, μέσα σε ένα περιβάλλον θρησκευτικής ελευθερίας, με κατάργηση προνομίων και εισαγωγή κανόνων για δίκαιη φορολόγηση και αποτελεσματική αξιοποίηση της εκκλησιαστικής και μοναστικής περιουσίας, στο πλαίσιο ενός στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη.
– Πλήρης διασφάλιση της θρησκευτικής ελευθερίας, με την οριοθέτηση των σχέσεων με την Εκκλησία να προβλέπεται από ειδικό νόμο.
Στον τομέα της Οικονομίας, η Επιτροπή εμμένει στην ανάγκη διαμόρφωσης ενός Σχεδίου Ανασυγκρότησης. Μιλά μεταξύ άλλων για ένα νέο επενδυτικό σοκ, που θα φέρει:
– επενδύσεις ύψους 10 δισ. ευρώ ετησίως για τα επόμενα χρόνια, πέραν από το ΕΣΠΑ και τα λοιπά ευρωπαϊκά προγράμματα
– νέες βιώσιμες θέσεις απασχόλησης στην χώρα.
Προβλέπει δε, επαναπροσέγγιση του φορολογικού συστήματος, με μείωση των φόρων των επιχειρήσεων και την επιβολή πολυετούς ισχύος του, με την όποια αλλαγή να απαιτεί αυξημένες κοινοβουλευτικές πλειοψηφίες.
Οι συντάκτες του πορίσματος, εξάλλου, υποστηρίζουν πως «έχει αποδειχθεί ότι η συνεχής αύξηση των φορολογικών συντελεστών, αυξάνει την φοροδιαφυγή και μειώνει τις επενδύσεις και τα φορολογικά έσοδα».
Στα χρηματοδοτικά εργαλεία, πάντως, προβλέπονται μεταξύ άλλων:
– αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, ώστε να μειωθούν οι ανάγκες ετήσιας εξυπηρέτησής του που σήμερα περιορίζουν τις αναπτυξιακές προοπτικές
– υιοθέτηση δράσεων που θα αυξάνουν τη ρευστότητα της ελληνικής Οικονομίας, αφού «δεν νοείται πρόγραμμα ανάπτυξης με capital controls».
Στο κεφάλαιο «Κοινωνικό Κράτος», ξεχωρίσει η πρόταση χρηματοδότησης του Συστήματος Κοινωνικής Προστασίας μέσω αυτοτελών κοινωνικών πόρων που προέρχονται από τον προϋπολογισμό, το Ασφαλιστικό Σύστημα τη φορολογία εισοδήματος κ.α.
«Στόχος η διάθεση του 1% του προϋπολογισμού, δηλαδή η κατανομή των δαπανών για το Κράτος Πρόνοιας ως εξής : 19% Συνταξιοδοτικό, 6% Υγεία και 1% Πρόνοια», λένε.
Προβλέπεται ακόμα η εξαίρεση των κοινωνικών δαπανών από τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος και τον μηχανισμό αυτόματου περιορισμού, ενώ ο αναδιανεμητικός ρόλος του Κράτους Πρόνοιας στηρίζεται στην αρχή της καθολικότητας (πχ παιδικοί σταθμοί για όλα τα παιδιά) σε συνδυασμό όμως με την εφαρμογή μίας μορφής ανταποδοτικότητας (πχ χαμηλή οικονομική συμμετοχή των γονέων ανάλογα με το εισόδημα).
Επιδιώκεται ακόμα η μετεξέλιξη του ασφαλιστικού συστήματος σε ένα Νέο Μεικτό Σύστημα που θα είναι μέσω της βασικής σύνταξης αναδιανεμητικό και μέσω της αναλογικής σύνταξης ανταποδοτικό.
Προβλέπει:
– βασική σύνταξη για όλους με 15-20 έτη ασφάλισης που θα ανέρχεται σε ποσοστό 5% του ΑΕΠ
– αναλογική σύνταξη που θα στηρίζεται στην ενίσχυση της αναλογικότητας και ανταποδοτικότητας στη βάση των καταβαλλόμενων ασφαλιστικών εισφορών
– καθολική και υποχρεωτική επικουρική σύνταξη με το κράτος να διατηρεί τον θεσμικό του ρόλο.
Πηγή: real.gr