Ελαιόλαδο, κρασί, βαμβάκι, φρούτα, ψάρια και δημητριακά είναι τα ελληνικά προϊόντα που προτιμούν οι Ιάπωνες και που συγκαταλέγονται ανάμεσα στα προϊόντα με το μεγαλύτερο όγκο εξαγωγών στην Ιαπωνία, όπως αποκάλυψε έκθεση για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών στην Ιαπωνία.
Η έκθεση για την ιαπωνική οικονομία και τις οικονομικές σχέσεις Ελλάδος-Ιαπωνίας για το έτος 2015 έως και πρώτο εξάμηνο του 2016 που εκπονήθηκε από το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων, της ελληνικής πρεσβείας στο Τόκυο, αποκάλυψε πως η Ελλάδα βρίσκεται στη 90η θέση των προμηθευτών της Ιαπωνίας με μερίδιο αγοράς 0,015% το 2015 έναντι του 0,014% το 2014 και με εξαγωγές ύψους σχεδόν 62 εκατ. ευρώ.
Η έκθεση επίσης αποκάλυψε πως η Ελλάδα ήταν το 2015 ο 83ος καλύτερος πελάτης της Ιαπωνίας, από 89ος το 2014. Και τούτο καθώς απορρόφησε το 0,034% του συνόλου των ιαπωνικών εξαγωγών, έναντι 0,024% το προηγούμενο έτος.
Οι ελληνικές εξαγωγές προς την Ιαπωνία ανήλθαν το 2015 σε 61,4 εκατ. ευρώ από 44,7 εκατ. ευρώ το 2014 και 45,7 εκατ. ευρώ το 2013. Συνεπώς, το 2015 αυξήθηκαν κατά 37,2% έναντι του 2014, έναντι δύο ετών πτώσης. Κατά 2% το 2014 έναντι του 2013 και 12,5% το προηγούμενο έτος ενώ το πρώτο εξάμηνο 2016 συνεχίστηκε η αύξηση σημείωσαν αύξηση κατά 10,4% έναντι του αντιστοίχου τριμήνου του 2014.
Οι κυριότερες κατηγορίες ελληνικών εξαγωγών το 2015, σύμφωνα με την έκθεση ήταν-μεταξύ άλλων-και οι εξής:
– Βαμβάκι λαναρισμένο: με αξία 23,1 εκ.ευρώ και μερίδιο 37,7% επί του συνόλου διατηρήθηκε στην πρώτη θέση των ελληνικών εξαγωγών καταγράφοντας αύξηση κατά 80% έναντι 2014. Εκτιμάται ότι περίπου το 16% του συνόλου των ιαπωνικών εξαγωγών βάμβακος που προορίζεται τελικά κυρίως για την κατασκευή ρούχων προέρχεται από την Ελλάδα.
– Παρασκευάσματα φρούτων: αποτελούν την δεύτερη κυριότερη κατηγορία με αξία 6,8 εκ. ευρώ έναντι 5,9 εκ. ευρώ το 2014. Η αύξηση ήταν της τάξης του 11,1% και το μερίδιο επί του συνόλου ανήλθε σε 11,1%. Αφορά κυρίως κονσέρβες ροδάκινων με αξία 2,7 εκ. ευρώ και μείγματα φρούτων με 2,3 εκ. ευρώ. Ακολουθούν τα αχλάδια με 800 χιλιάδες ευρώ τα συσκευασμένα προϊόντα τομάτας με 255 χιλ. ευρώ (+64,4%) και οι ελιές με 207 χιλ.ευρώ (+16,8%). Σημαντική πτώση κατά 50% και αξία 206 χιλ.ευρώ σημείωσαν τα γλυκά κουταλιού.
– Ελαιόλαδο: η κατηγορία αυτή με αξία εξαγωγών 4,16 εκ., αποτελούμενη κατά 92% από παρθένο ελαιόλαδο, σημείωσε αύξηση κατά 15,4% συνεχίζοντας την ανοδική τάση των τελευταίων ετών. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι η ιαπωνική στατιστική εμφανίζει μεγαλύτερη αξία ελληνικών εξαγωγών σε αυτή την κατηγορία. Μερίδιο επί του συνόλου των ελλ. εξαγωγών 6,8% Ωστόσο, οι εξαγωγές βαμβακελαίου μειώθηκαν σε 110 χιλ. ευρώ σημειώνοντας πτώση κατά 74%.
– Παρασκευάσματα δημητριακών: αξία 2,6 εκ. ευρώ, αύξηση κατά 7,6% και μερίδιο 4,3 επί συνόλου. Κυριότερη υποκατηγορία ήταν τα ζυμαρικά με αξία 1,97 εκ. ευρώ και αύξηση κατά 14,8% ενώ ακολουθούσαν τα προϊόντα ζύμης, όπως πίτσες με αξία 307 χιλ ευρώ και πτώση κατά 32%.
Οι εξαγωγές ελληνικών οίνων σημείωσαν αύξηση κατά 48,6% φθάνοντας τις 307 χιλ. ευρώ. Παράλληλα, υλοποιήθηκε πρόγραμμα προώθησης στην ιαπωνική αγορά, το οποίο θα συνεχισθεί έως το θέρος 2017 και αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση εξαγωγών. Ήδη αυτό επιβεβαιώνεται από τα μεγέθη των πρώτων μηνών του 2016.
Τα ιχθυηρά κατέγραψαν αύξηση κατά 22,4% με αξία 954 χιλ. ευρώ και αφορούσαν κυρίως κυανού τόνο (+19,6%) και κόκκινη γαρίδα (+141%).
Οι εξαγωγές γαλακτοκομικών ανήλθαν σε 306 χιλ. ευρώ και είχαν αύξηση κατά 1,6%. Ωστόσο, η υποκατηγορία της φέτας σημείωσε αύξηση κατά 22,4% φθάνοντας τις 208 χιλ.ευρώ, ενώ οι εξαγωγές γιαουρτιού (αποκλειστικά της εταιρείας ΦΑΓΕ) μειώθηκαν κατά 16,1% 47,9 χιλ. Ευρώ.
Προοπτικές ελληνικών εξαγωγών
Δυνατότητες διεύρυνσης εξαγωγών εκτιμάται ότι παρουσιάζουν οι εξής τομείς:
Αγροτικά προϊόντα – τρόφιμα και ποτά
Αυξημένες ευκαιρίες επιχειρηματικής δραστηριοποίησης λόγω της σταθερά φθίνουσας πορείας της αγροτικής παραγωγής. Συνεπεία αυτού, το 60% των αναγκών σε τρόφιμα ή πρώτες ύλες τροφίμων καλύπτεται από εισαγωγές. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω της διαρκούς γήρανσης του πληθυσμού και μείωσης του ενεργού αγροτικού πληθυσμού.
Η αγορά τροφίμων της Ιαπωνίας αποτελεί τη δεύτερη σημαντικότερη παγκοσμίως. Τα τρόφιμα αποτελούν την τρίτη σημαντικότερη κατηγορία εισαγομένων προϊόντων στην Ιαπωνία (ως προς την αξία).
Θετικές προοπτικές εισόδου στην ιαπωνική αγορά παρουσιάζουν τα εξής προϊόντα:
– κατεψυγμένα λαχανικά (καλαμπόκι, αρακάς, φασολάκια, κλπ)
– ελαιόλαδο, βρώσιμες ελιές
– γαλακτοκομικά
– κονσερβοποιημένα τρόφιμα (ροδάκινα, κ.λ.π.)
Πηγή: agronews