ΕΙΔΗΣΕΙΣ
mousiki-logo-press724

Στα «χαρακώματα» καταστηματάρχες και ΑΕΠΙ για τα πνευματικά δικαιώματα

Για δικαστική ήττα της ΑΕΠΙ, της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας, κάνει λόγο ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Καταστημάτων Εστίασης και Διασκέδασης (ΠΑΣΚΕΔΙ), με αφορμή την εκδίκαση υπόθεσης που αφορούσε καφετέρια στη Θήβα και η οποία απαλλάχθηκε από την κατηγορία πως έπαιζε προστατευόμενη μουσική, χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια.

Ο ΠΑΣΚΕΔΙ κάνει λόγο για αλαζονική συμπεριφορά από την ΑΕΠΙ, υποστηρίζοντας πως εξαπολύει απειλές μέσω «σερίφηδων» εκπροσώπων σε όλα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, που δεν την πληρώνουν. Ο Σύνδεσμος καταστημάτων μάλιστα, προωθεί εδώ και αρκετό καιρό τις «βόλτες σε λεύτερες νότες» , ένα πακέτο τραγουδιών ελεύθερων από πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα τα οποία προσφέρει στα μέλη του, αναφέροντας πως όσα καταστήματα επιλέξουν αυτά τα τραγούδια δεν θα μπορούν να δεχτούν οποιαδήποτε απειλή ή εκφοβισμό από εταιρείες πνευματικών δικαιωμάτων και φυσικά δεν θα χρειάζεται να πληρώνουν οτιδήποτε σε αυτές.

«Δυσβάσταχτες αγωγές από τη ΑΕΠΙ σε κάθε είδους επιχείρηση»

Όπως δήλωσε στο Press724.gr o γενικός γραμματέας του ΠΑΣΚΕΔΙ Ηλίας Καλιώρας, οι εταιρείες πνευματικών δικαιωμάτων έχουν πλέον αποθρασυνθεί, ζητώντας από κάθε κατάστημα ή επιχείρηση μεγάλα ποσά που δεν μπορούν να πληρώσουν.  «Από τους πάντες.. από ταξί, περίπτερα, ΚΤΕΛ, κομμωτήρια, ιατρεία, κλινικές, παιδότοπους» αναφέρει χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως μόνο η ΑΕΠΙ στέλνει κάθε χρόνο στα δικαστήρια εκατοντάδες επιχειρηματίες.

«Πριν από μερικές μέρες κινήθηκαν νομικά εναντίον μιας ταβέρνας στην Ελασσόνα και μετά τη μήνυση που κατέθεσαν εναντίον του ιδιοκτήτη, αυτός συνελήφθη Παρασκευή βράδυ και κρατήθηκε μέχρι το πρωί της Δευτέρας στο αστυνομικό τμήμα για να δικαστεί στο αυτόφωρο»  είπε ο κ.Καλιώρας, ενώ ανέφερε περίπτωση καφέ-μπαρ στην Άνδρο, το οποίο καλείται να πληρώσει αναδρομικά πενταετίας περίπου 15.000 ευρώ, επειδή έπαιζε μουσική χωρίς να έχει πληρώσει πνευματικά δικαιώματα.

«Βόλτες σε λεύτερες νότες» για να γλυτώσουν

Σύμφωνα με τον κ.Καλιώρα, ο σύνδεσμος κατάφερε να συγκεντρώσει πολλά τραγούδια από ξένο και κυρίως από Ελληνικό ρεπερτόριο που ενδιαφέρει και περισσότερο, από δημιουργούς που είτε πέθαναν πριν από 70 χρόνια οπότε και δεν έχουν προστατευόμενα τραγούδια βάση νόμου, είτε δεν είναι εγγεγραμμένοι σε κάποια εταιρεία διαχείρισης πνευματικών ή συγγενικών δικαιωμάτων, καθώς επίσης και από παραδοσιακά τραγούδια τα οποία δεν προστατεύονται και τα οποία προσφέρονται όλα μαζί στα μέλη του Συνδέσμου.

Τα μέλη έχουν ως μόνη υποχρέωση να πληρώνουν την ετήσια συνδρομή του ΠΑΣΚΕΔΙ που ανέρχεται στα περίπου 115 ευρώ τον χρόνο, συμπεριλαμβάνοντας νομική κάλυψη, ενημέρωση, άδεια μουσικών οργάνων όταν απαιτείται και φυσικά την ειδική άδεια για αναπαραγωγή της μουσικής. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε εδώ .

«Θέλουμε και τη βοήθεια των καλλιτεχνών, να ενταχθούν στην κίνηση μας», είπε ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΚΕΔΙ, τονίζοντας ότι πολλά τραγούδια «θάβονται» καθώς ανήκουν σε κάποια εταιρεία διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων και δεν παίζουν στα καταστήματα επειδή τα τελευταία πρέπει να πληρώνουν. «Εμείς λέμε στους καλλιτέχνες ξεθάψτε τα και φέρτε τα σε εμάς, να ακούγονται από τον κόσμο» είπε, προσθέτοντας πως οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν πως ακόμη και ο καφές που πίνουν δεν κοστίζει όσο κοστίζει για να πλουτίζουν τα καταστήματα, αλλά γιατί επιβάλλονται ένα σωρό «χαράτσια» όπως το συγκεκριμένο, στις επιχειρήσεις εστίασης και διασκέδασης.

Για υπερβολές και ανακρίβειες κάνει λόγο η ΑΕΠΙ

Μιλώντας στο Press724 και σχολιάζοντας τα όσα υποστηρίζει ο ΠΑΣΚΕΔΙ, o εμπορικός διευθυντής της ΑΕΠΙ Γιάννης Γκιόκας, έκανε λόγο για πολλές ανακρίβειες και υπερβολές, αναφέροντας πως ειδικά για τα χρήματα που διεκδικούνται από όσες επιχειρήσεις αναπαράγουν προστατευόμενη μουσική και τραγούδια, εδώ και 10-12 χρόνια δεν έχει γίνει καμία αύξηση και πως τα ποσά που ανέφερε ο κ.Καλιώρας δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Όπως τονίζει ο κ.Γκιόκας ο τιμοκατάλογος για τις επιχειρήσεις είναι αναρτημένος στον ιστότοπο της ΑΕΠΙ και μπορεί να τον δει ο καθένας, και επισημαίνει χαρακτηριστικά: «Το κόστος εξαρτάται από το είδος της επιχείρησης και τον τρόπο αναπαραγωγής της μουσικής. Για μια επιχείρηση η οποία είναι μικρή, πχ ένα εμπορικό κατάστημα, στην πρώτη κατηγορία τετραγωνικών το κόστος είναι 50 ευρώ ετησίως, το οποίο δεν θεωρούμε ότι είναι και δυσβάσταχτο. Για ένα φαστ-φουντ που δεν έχει τραπεζοκαθίσματα, ή ένα μικρό καφέ, το κόστος είναι 14 ευρώ τον μήνα συν τον ΦΠΑ, δηλαδή 168 ευρώ πλέον του ΦΠΑ ετησίως, ενώ για ένα εστιατόριο απλό, το ετήσιο κόστος είναι 300 ευρώ συν ΦΠΑ. Θεωρώ ως πολύ μικρά τα ποσά αυτά και βεβαίως όταν πρόκειται για μεγάλες επιχειρήσεις, πχ μπουζουκτσίδικα, το κόστος σαφώς είναι μεγαλύτερο και ξεκινάει από 300 ευρώ το μήνα και ανεβαίνει.»

Ο εμπορικός διευθυντής της ΑΕΠΙ, χαρακτήρισε ως ανακρίβειες και τα όσα λέχθηκαν περί ταξί, ΚΤΕΛ και περίπτερα, λέγοντας πως ποτέ δεν εισπράχθηκαν ποσά από τέτοιες επιχειρήσεις, ενώ αντίθετα ζητούνται ποσά από ιατρεία ή κλινικές ή κυλικεία αυτών που διαθέτουν χώρους αναμονής με μουσική. «Ο νόμος λέει πως όταν υπάρχει δημόσια εκτέλεση μουσικής, δηλαδή σε έναν κοινόχρηστο χώρο, τότε υπάρχει υποχρέωση. Από εκεί και πέρα όμως δεν έχουμε εισπράξει ποτέ από κάποιο περίπτερο, η ταξί ούτε έχουμε διώξει»

Όσον αφορά την «φόρμουλα» που βρήκε ο ΠΑΣΚΕΔΙ, για να μην πληρώνουν τα μέλη του πνευματικά δικαιώματα, ο κ.Γκιόκας είπε ότι νομικά μπορεί να γίνει, για καλλιτέχνες που δεν εκπροσωπούνται από κάποιον οργανισμό διαχείρισης, εξέφρασε όμως επιφυλάξεις για το τι γίνεται ή θα γίνεται στην πράξη, καθώς το «πελατολόγιο» τέτοιων φορέων είναι περιορισμένο, με αποτέλεσμα να είναι και το ρεπερτόριο μικρό και να μην καλύπτει πάντα τις ανάγκες μιας επιχείρησης. Για το μαγαζάκι στην Άνδρο τέλος, σημείωσε πως παρά του ότι δεν γνωρίζει το συγκεκριμένο περιστατικό, είναι αδύνατον τόσο μικρή επιχείρηση να κλήθηκε να πληρώσει 15.000 ευρώ. «Το πολύ 2500 ευρώ να ήταν το ποσό, εκτός αν αφορά κάτι άλλο που δεν γνωρίζω» επιήμανε ο εμπορικός διευθυντής της ΑΕΠΙ.

Το δελτίο τύπου του ΠΑΣΕΔΙ για τη δικαστική υπόθεση στη Θήβα

Διαβάστε παρακάτω τι αναφέρει ο ΠΑΣΚΕΔΙ, για την εκδίκαση της υπόθεσης στη Θήβα, κατά την οποία δικαιώθηκε καφετέρια, σε αγωγή που της είχε υποβληθεί από την ΑΕΠΙ:

«Η Δικαστική αυτή ήττα της ΑΕΠΙ, προέρχεται από την αλαζονία τις και τις απειλές που εξαπολύει προφορικά (δια μέσου των «σερίφηδων» εκπροσώπων της, αλλά και εγγράφως με ειδικές απειλητικές επιστολές, πολλές φορές και μέσω Εισαγγελικών και Αστυνομικών Αρχών, σε όλα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, που δεν την πληρώνουν, επειδή παίζουν μουσική, σαν αυτή που προσφέρει και ο ΠΑΣΚΕΔΙ με το ΄΄Βόλτες σε λεύτερες νότες΄΄,δηλαδή μουσική απελευθερωμένη Πνευματικών και Συγγενοκών δικαιωμάτων που εκπροσωπούνται στην Ελλάδα από ΑΕΠΙ, ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ και G.E.A.

Εμείς σαν ΠΑΣΚΕΔΙ, σας ενημερώνουμε πως είμαστε στο πλευρό σας, μπροστάρηδες για οποιαδήποτε μηνυτήρια αναφορά σας σε εκπροσώπους της ΑΕΠΙ ή της G.E.A., οι οποίοι:

1) Δεν έχουν κανένα δικαίωμα ελέγχου εντός του καταστήματός σας, εκτός κι αν συνοδεύονται από ένστολο Αστυνομικό, ο οποίος και θα διενεργήσει τον σχετικό έλεγχο.

2) Δεν έχουν κανένα δικαίωμα οι υπάλληλοι των Οργανισμών να απειλούν ή να εκφοβίζουνκαθ΄οιονδήποτε τρόπο επιχειρηματίες που παίζουν στα καταστήματά τους μουσική από το ΄΄Βόλτες σε λεύτερες νότες΄΄, που προσφέρει ο ΠΑΣΚΕΔΙ.

3) Εχετε δικαίωμα, εάν συμβεί οτιδήποτε παράτυπο, από τα παραπάνω, να ενημερώσετε αμέσως τον ΠΑΣΚΕΔΙ και να καλέσετε την Αστυνομία, μπροστά στον εκπρόσωπο, για να υποβάλλετε μήνυση για απειλή και συκοφαντική δυσφήμηση. Ο ΠΑΣΚΕΔΙ θα είναι μπροστάρης σε οποιαδήποτε μηνυτήρια αναφορά.

Διαβάστε παρακάτω απόσπασμα από την Δικαστική ήττα της ΑΕΠΙ, ενώ για μια φορά ακόμη σας καλούμε να αποδεσμευθείτε από τα μουσικά ΄΄καθεστώτα΄΄ΑΕΠΙ και G.E.A. κάνοντας ΄΄Βόλτες σε λεύτερες νότες΄΄. Ενημερωθείτε από εδώ 

 

Η ενάγουσα (ΑΕΠΙ) ισχυρίζεται ότι η εναγομένη (Καφετέρια) κατά το επίδικο χρονικό διάστημα από 01-01-2012 έως 30-06-2013 έκανε χρήση και εκμετάλλευση του προστατευόμενου από την ίδια μουσικού ρεπερτορίου, χωρίς προηγούμενη έγγραφη άδεια, μέσω σύνθετων τεχνολογικών μέσων και με την παρεμβολή δισκοθέτη (disc jockey). Πλην όμως, ο ισχυρισμός αυτός της ενάγουσας ουδόλως απεδείχθηεκ των ως άνω αναφερόμενων αποδεικτικών μέσων. Ειδικότερα, ο νόμιμος εκπρόσωπος της ενάγουσαςο οποίος εξετάσθηκε ανωμοτί στο ακροατήριο του παρόντος Δικαστηρίου, κατέθεσε σχετικώς ότι ο ίδιοςμία μόνο φορά μετέβη στο κατάστημα που διατηρούσε η εναγομένη (καφετέρια) στο κέντρο της Θήβας, στις 5 Ιανουαρίου 2013, οπότε και διαπίστωσε ότι γινόταν χρήση του προστατευόμενου μουσικού ρεπερτορίου της ενάγουσας. Ωστόσο κατά την κατάθεση του δεν κατονόμασε συγκεκριμένα μουσικά κομμάτια τα οποία άκουσε να αναπαράγονται κατά την παραμονή του στο κατάστημα της εναγομένης προκειμένου το παρόν Δικαστήριο να είναι σε θέση να ελέγξει εάν υπάγονται στο προστατευόμενο ρεπερτόριο ή όχι. Περαιτέρω, ο ίδιος επικαλέστηκε πολλάκις ως πηγή γνώσης των όσων κατέθετε τις αναφορές έτερου προσώπου ονόματι Αποστόλου, ο οποίος κατά τους ισχυρισμούς του διενεργούσε συνεχείς ελέγχους στην καφετέρια της εναγομένης σε όλη την ως άνω αναφερόμενη χρονική περίοδο, ως αντιπρόσωπος της εταιρείας. Η ενάγουσα όμως αφενός δεν απέδειξε την επικαλούμενη σχέση του τρίτου αυτού προσώπου με την εταιρεία αφετέρου δεν επιμελήθηκε την εξέταση του ιδίου ως μάρτυρα ή την προσκομιδή σχετικής ένορκης βεβαίωσης, σε περίπτωση που η φυσική παρουσία του την ημέρα της δικασίμου ήταν αδύνατη. Σε κάθε δε περίπτωση ούτε τα προσκομιζόμενα απογραφικά δελτία, τα οποία η ίδια προσκομίζει, με ημερομηνίες 16-01-2012 και 08-02-2013 και φέρουν την υπογραφή του ως άνω προσώπου, κρίνονται επαρκή για την απόδειξη του ισχυρισμού της αυτού δεδομένου ότι ούτε στα έγγραφα γίνεται αναφορά συγκεκριμένων τραγουδιών τα οποία αναπαρήγαγε παρανόμως σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της το κατάστημα της εναγομένης κατά τις ως άνω ημερομηνίες. Εξάλλου, απεδείχθη ότι κατά το χρονικό διάστημα από 01-01-2012 έως 30-06-2013 η επιχείρηση της εναγομένης (καφετέριας) ήταν εφοδιασμένη με γραπτή άδεια από διαφορετικό οργανισμό συλλογικής διαχείρισης μουσικών πνευματικών δικαιωμάτων με την επωνυμία «……………….» (βλ. σχετ. προσκομιζόμενες από 03-04-2012 και 11-02-2013 βεβαιώσεις) δια της οποίας είχε επιτραπεί στην επιχείρηση της εναγομένης η δημόσια εκτέλεση του ρεπερτορίου που εκπροσωπείται από τον οργανισμό αυτό.
Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει η υπό κρίση αγωγή να απορριφθεί ως ουσία αβάσιμη, ενώ τα δικαστικά έξοδα των προσθέτως παρεμβαινόντων θα πρέπει να επιβληθούν σε βάρος της ενάγουσας (ΑΕΠΙ ), λόγω της ήττας της (αρθρ. 176 και 182 παρ.1 ΚΠολΔ) κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο διατακτικό. Τέλος, λόγω της ερημοδικίας της εναγομένης θα πρέπει να ορισθεί το προκαταβλητέο παράβολο για την περίπτωση άσκησης (αιτιολογημένης) ανακοπής ερημοδικίας κατά της παρούσας (άρθρο 501, 505 ΚΠολΔ).
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
ΔΙΚΑΖΕΙ αντιμωλία της ενάγουσας και των προσθέτως παρεμβαινόντων υπέρ της εναγομένης και ερήμην της εναγομένης.
ΟΡΙΖΕΙ το παράβολο ερημοδικίας στο ποσό των εκατό (100) ευρώ.
ΣΥΝΕΚΔΙΚΑΖΕΙ τη με αριθμό κατάθεσης 92/26-07-2013 αγωγή με την προφορικά ασκηθείσα στο ακροατήριο αυτοτελή πρόσθετη παρέμβαση.
ΑΠΟΡΡΙΠΤΕΙ την αγωγή.
ΔΕΧΕΤΑΙ την πρόσθετη παρέμβαση.
ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ τα δικαστικά έξοδα των προσθέτως παρεμβαινόντων σε βάρος της ενάγουσας (ΑΕΠΙ) τα οποία ορίζει στο ποσό των ογδόντα (80) ευρώ.

ΚΡΙΘΗΚΕ, αποφασίστηκε και δημοσιεύτηκε, στη Θήβα, στις 28 Σεπτεμβρίου 2015, σε έκτακτη δημόσια στο ακροατήριο του συνεδρίαση, χωρίς την παρουσία των διαδίκων και των πληρεξουσίων Δικηγόρων τους.

Η ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΗΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ»

 

Ρεπορτάζ: Αλέξης Αλεξιάδης