ΕΙΔΗΣΕΙΣ
xomateri-skafon1_0

Ασύλληπτες εικόνες από τη Λέσβο: Χωματερή σκαφών, βουνά με πορτοκαλί σωσίβια

Είναι μια άλλη διάσταση της προσφυγικής κρίσης, διαφορετική από την ανθρπωπιστική, αλλά υπαρκτή. Οι νέες χωματερές που έχουν δημιουργηθεί στα νησιά που δέχονται τις προσφυγικές ροές. Χωματερές με πορτοκαλί σωσίβια και σκάφη διακινητών.

Η περιοχή πάνω από την Εφταλού στη Λέσβο είναι καλλυμένη σχεδόν ολότελα από σωσίβια και παρατημένες, κατεστραμμένες βάρκες.

Το πρόβλημα έχει και περιβαλλοντικές διαστάσεις και μάλιστα η Greenpeace πριν λίγο καιρό κατέθεσε και σχετική πρόταση για τη διαχείριση των αποβλήτων αυτών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέλεξε η διεθνής περιβαλλοντική οργάνωση, το σύνολο των πιθανά παραγόμενων αποβλήτων – υλικών από την προσφυγική – μεταναστευτική κρίση την περίοδο 2015 – 2017 υπολογίζονται σε περίπου 19.000 τόνους.

Από την έρευνα προέκυψε ότι η προσφυγική – μεταναστευτική κρίση δημιουργεί τριών κατηγοριών απόβλητα:

  • α) Ελαφρά  υλικά   (σωσίβια,  πλαστικά  υλικά από σωστικές λέμβους, ρουχισμός, κλινοσκεπάσματα, σκηνές κ.α.)
  • β) Βαρέα  υλικά  (ξύλινα,  πολυεστερικά  και  μεταλλικά  σκάφη,  μηχανές,  εξωλέμβιες μηχανές)
  • γ) Κλασικά  απορρίμματα λόγω σημαντικής  αύξησης  παραμονής  ατόμων  στο  νησί  (κατά  20-22%  το  2015  και  κατά  15,7% την τριετία 2015-2017).

Μέχρι  τον  Φεβρουάριο  του  2016  οι  ποσότητες  ελαφρών  υλικών  και  αντικειμένων  της  κατηγορίας  1  που  συγκεντρώθηκαν,   εκτιμήθηκαν   σε   περίπου   252  τόνους.  Αυτά  περιλαμβάνουν  περίπου   207.000   σωσίβια   και   περίπου   1.900 πλαστικές λέμβοι, που αποτελούν πρώτη  ύλη  για  πιθανή  αξιοποίησή  τους  για  ανακατασκευή  και  παραγωγή  νέων  προϊόντων.

Συγκεκριμένα η Greenpeace προτείνει:

  • -Τη συστηματική συλλογή-μεταφορά και λεπτομερή διαλογή στην πηγή υπαρχόντων και μελλοντικών υλικών της κατηγορίας 1 & 2, σε δύο βασικά ρεύματα για upcycling και για παραγωγή εναλλακτικού καυσίμου για την τσιμεντοβιομηχανία
  • -Τη συστηματική συλλογή – μεταφορά απορριμμάτων στο ΧΥΤΑ ή στον παλαιό ΧΑΔΑ, όπου με χρήση κινητής μονάδας MBT (Τεχνολογία Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας) θα υφίστανται πλήρη μηχανικό και χειρωνακτικό διαχωρισμό για ανάκτηση – ανακύκλωση υλικών και την παραγωγή κομπόστ με συντελεστή ανάκτησης 75%
  • -Την καταγραφή βυθισμένων αντικειμένων,  έλεγχο ποιότητας της θάλασσας –Την αύξηση των δρομολογίων αποκομιδής των απορριμμάτων και υλικών ανακύκλωσης
  • -Την προμήθεια κατάλληλου εξοπλισμού στο δήμο για να μπορεί να ανταποκριθεί στις τεράστιες αυξημένες ανάγκες της κρίσης.

Το κόστος των απαραίτητων εργασιών για την υλοποίηση της πρότασης της Greenpeace, η οποία εγγυάται την ​απολύτως ​οικολογική και πλέον οικονομική διαχείριση, εκτιμήθηκε ότι μπορεί να είναι μικρότερο από 4,8 εκατομμύρια. Η υλοποίηση της εκτιμήθηκε ότι θα δημιουργήσει περίπου 182 ανθρωπο-έτη εργασίας, τα περισσότερα εκ των οποίων αφορούν θέσεις εργασίας στη Λέσβο.

Όπως επισημαίνεται στην έρευνα, Πολιτεία και δήμος θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν τα κονδύλια είτε από την Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την προσφυγική κρίση, είτε από χρηματοδοτήσεις έργων του νέου ΕΣΠΑ, είτε από το Πράσινο Ταμείο και τον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης.

x-default

x-default

xomateri-skafon11_0 xomateri-skafon3_0 xomateri-skafon2_0
Πηγή:  iefimerida.gr