ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Χάρτης: Πόσο ακριβό είναι το τρένο στην Ελλάδα και πόσο στην υπόλοιπη Ευρώπη

Μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα καταγραφή πραγματοποίησε πριν από λίγες ημέρες ο ιστότοπος vouchercloud.com ο οποίος αφορά στις τιμές που πληρώνουν οι επιβάτες στα τρένα της Ευρώπης. Για να είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη επέλεξε ως μέτρο σύγκρισης την τιμή του οικονομικότερου εισιτηρίου μονής διαδρομής για απόσταση της τάξης των 80 χλμ. (σ.σ. η αρχικές τιμές είναι σε μίλια, 50 στην προκειμένη περίπτωση και σε στερλίνες καθώς αφορμή για την έρευνα ήταν η αύξηση στις τιμές του βρετανικού σιδηροδρόμου από τις 2 Ιανουαρίου).

AdTech Ad
 Για την περίπτωση της Ελλάδας επιλέχθηκε η διαδρομή ΣΚΑ – Κιάτο του προαστιακού. Όπως προκύπτει από την σύγκριση το εισιτήριο ανά μίλι στην Ελλάδα είναι πάνω από τον μέσο όρο σε απόλυτες τιμές και ίσως το ακριβότερο εάν συνυπολογίσει κανείς την αγοραστική δύναμη των υπόλοιπων χωρών. Συγκεκριμένα στην Ελλάδα η τιμή του εισιτηρίου στο μίλι διαμορφώνεται σε 20 πένες (0,23 ευρώ) ελάχιστα πιο πάνω από την πανίσχυρη Γερμανία ( 0,22 ευρώ) και αμέσως μετά από την Δανία ( 0,25 ευρώ) η οποία διαθέτει ένα από τα ακριβότερα κόστη ζωής στην Ευρώπη. Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το πιο ακριβό σιδηροδρομικό μίλι στην Ευρώπη βρίσκεται στην Βρετανία (0,58 ευρώ) και το πιο φθηνό στην Λετονία, μόλις 0,06 ευρώ.Αντίθετα η χώρα μας διαθέτει ένα από τα φθηνότερα κόμιστρα όταν αυτό είναι εισιτήριο με επιστροφή.

Από την έρευνα προκύπτει ότι πέρα από ακριβό το ελληνικό τρένο είναι και από τα πλέον αργά. Μπορεί το συγκεκριμένο τμήμα να είναι από τα νεότερα στην Ευρώπη – ο προαστιακός δεν έχει συμπληρώσει καν 12 χρόνια – αλλά χρειάζεται πολύ παραπάνω χρόνο για να διανύσει την απόσταση των 86,4 χιλιομέτρων που ενώνει τους σταθμούς ΣΚΑ – Κιάτο. Συγκεκριμένα χρειάζεται 95 λεπτά που είναι ο τρίτος χειρότερος χρόνος σε απόλυτα νούμερα (σ.σ. με εξαίρεση την Λετονία όπου η απόσταση που εξετάζεται είναι στα 120 χλμ.). Για παράδειγμα την ίδια σχεδόν απόσταση (σ.σ. 4 χλμ. λιγότερο) το ισπανικό τρένο (σ.σ. που προσφέρει φθηνότερο εισιτήριο) την πραγματοποιεί σε 64 λεπτά, δηλαδή μισή ώρα και ένα λεπτό λιγότερο.

Ευτυχώς για την Ελλάδα η σύγκριση δεν έχει επεκταθεί και σε άλλες παραμέτρους όπως είναι η ακρίβεια και η τακτικότητα των δρομολογίων, το επίπεδο των υποδομών, το μέγεθος του δικτύου, η οικονομική υγεία των οργανισμών, οι εργαζόμενοι ανά μίλι (σ.σ. και η σχέση εργαζομένων σε διοικητικές θέσεις με μηχανοδηγούς και τεχνικούς) και οι βλάβες ανά χιονόπτωση.