Φωτιά στις τσέπες εκατομμυρίων ιδιοκτητών Ι.Χ. αλλά και όσων επιχειρήσεων και νοικοκυριών καταναλώνουν καύσιμα, θα βάλει η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που σχεδιάζεται. Είναι χαρακτηριστικό ότι με τη νέα αύξηση του ΕΦΚ ουσιαστικά τα καύσιμα στην Ελλάδα θα φορολογούνται με συντελεστή πάνω από… 70%.
Το κακό σενάριο προβλέπει αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην αμόλυβδη αλλά και στο πετρέλαιο κίνησης κατά 6%. Αυτό σημαίνει ότι σε ένα λίτρο βενζίνης, ο ειδικός φόρος από τα 67 λεπτά που είναι σήμερα, θα φτάσει στα 71 λεπτά ενώ στο πετρέλαιο κίνησης από τα 33 λεπτά θα ανέβει στα 35 λεπτά. Ποια όμως θα είναι η επιβάρυνση στην τιμή λιανικής;
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του fpress, δεδομένου ότι επί του ειδικού φόρου επιβάλλεται και ΦΠΑ, αύξηση 6% του ειδικού φόρου κατανάλωσης θα είχε αποτέλεσμα τα ακόλουθα:
1. Βενζίνη: Η τιμή λιανικής από τα 1,347 ευρώ ανά λίτρο με βάση το τελευταίο δελτίο, θα ανέβαινε στα 1,3965 ευρώ. Ο μεγάλος κίνδυνος είναι να εκτοξευτεί και πάλι η διεθνής τιμή του πετρελαίου. Σε κάθε περίπτωση, με την αμόλυβδη στα 1,4 ευρώ, ο φορολογικός συντελεστής θα διαμορφωθεί στο 70,21% από 69,12% που είναι σήμερα.
2. Πετρέλαιο κίνησης: Σήμερα, η μέση τιμή ανέρχεται στα 1,019 ευρώ καθώς στο πετρέλαιο κίνησης επιβάλλεται φόρος 33 λεπτά στο λίτρο. Με την αύξηση του ειδικού φόρου κατά 6%, η τιμή λιανικής θα αναπροσαρμοστεί στα 1,043 ευρώ.
Αυτό το σενάριο, έχει το εξής μειονέκτημα: η χρήση του πετρελαίου κίνησης θα γίνει ακόμη πιο ελκυστική καθώς θα μεγαλώσει η απόσταση στην τιμή λιανικής συγκριτικά με τη βενζίνη. Η στροφή στο πετρέλαιο κίνησης δεν συμφέρει το κράτος καθώς από τη μεν βενζίνη εισπράττει 93 λεπτά στο λίτρο (ή 98 λεπτά με βάση το σενάριο αύξησης του ειδικού φόρου) από το δε πετρέλαιο κίνησης εισπράττει μόλις 52,88 λεπτά στο λίτρο (ή 55,31 λεπτά με βάση το σενάριο).
Το εφιαλτικό σενάριο εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης και στην αμόλυβδη (67 λεπτά το λίτρο) θα σήμαινε αύξηση της λιανικής τιμής του πετρελαίου κίνησης από τα 1,019 ευρώ στα 1,437 ευρώ. Αυτομάτως θα δημιουργούνταν θέμα με τη φορολόγηση του πετρελαίου θέρμανσης (σ.σ τόσο μεγάλη διαφορά φόρου θα αναζωπύρωνε το κίνητρο για τον αποχρωματισμό του πετρελαίου θέρμανσης) αλλά και εκρηκτική αύξηση στο παραγωγικό κόστος καθώς πετρέλαιο κίνησης χρησιμοποιούν όλες οι μεταφορές εταιρείες.