Μπορεί οι τελικές αποφάσεις για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους να μετατίθενται ξεκάθαρα μετά τον ορίζοντα των γερμανικών εκλογών του Σεπτεμβρίου, ωστόσο η μορφή των παρεμβάσεων έχει εν πολλοίς αποσαφηνιστεί και σχηματοποιηθεί από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM).
Αυτές οι παρεμβάσεις που υιοθετούν το πνεύμα των αποφάσεων του Eurogroup του Μάιου 2016 συνίστανται ουσιαστικά στην επιμήκυνση της διάρκειας των δανείων της ευρωπαϊκής βοήθειας κατά 15 χρόνια και στη ρύθμιση των τόκων του δανείου του δεύτερου Μνημονίου, ήτοι του δανείου που έλαβε η Ελλάδα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) συνολικού ύψους 130,9 δισ. ευρώ.
Να σημειωθεί πως για λόγους εντυπώσεων το υπουργείο Οικονομικών της Γερμανίας συμπεριλαμβάνει στις αναβολές πληρωμής τόκων, εκτός από εκείνες των δανείων του EFSF, τόσο τους τόκους των διμερών δανείων που έλαβε η Ελλάδα το 2010 από την ευρωζώνη (53 δισ. ευρώ), οι οποίοι έως το 2048 υπολογίζονται σε περίπου 30 δισ. ευρώ, όσο και τους τόκους του υφιστάμενου προγράμματος του ESM που ήδη εκτιμώνται στα 20 δισ. ευρώ (εφόσον εκταμιευθούν περαιτέρω κεφάλαια το σχετικό ποσό θα αυξηθεί). Έτσι, συνολικά οι τόκοι της περιόδου έως το 2048 υπολογίζονται στα 123 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει σενάριο που να αναφέρεται στη μετάθεση της καταβολής των τόκων του πρώτου και του τρίτου δανείου στήριξης, εκτός από κάποιες «ασκήσεις» που έχει τρέξεις το ΔΝΤ, όταν εξέτασε σενάρια βιωσιμότητας του χρέους.
Το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών όμως «φουσκώνοντας» σκόπιμα το λογαριασμό υποστηρίζει πως μια τέτοια αναβολή στην πληρωμή των τόκων, – και των τριών δανείων- θα ήταν de facto ένα «νέο δάνειο» με όγκο που θα εξαρτάται από την εξέλιξη των επιτοκίων.
Με τον τρόπο αυτό φαίνεται να επιδιώκει να καλλιεργήσει στην γερμανική κοινή γνώμη την εντύπωση πως η αναβολή πληρωμής των τόκων θα είναι ένα νέο πρόγραμμα στήριξης της Ελλάδος με ορίζοντα μάλιστα 30 ετών!