Συνέντευξη τύπου παραχώρησαν σήμερα μέλη της Επιτροπής Θεσσαλονίκης Ενάντια στα Διόδια με αφορμή τα εκατοντάδες πρόστιμα που αποστέλλονται σε πολίτες που συμμετείχαν στο κίνημα Δεν Πληρώνω, που είχε πάρει μεγάλες διαστάσεις τα προηγούμενα κυρίως χρόνια.
Χαρακτηριστικότερο ίσως παράδειγμα, αυτό του Γιώργου Θεοφάνου, αρχαιολόγου στον οποίο έχει επιβληθεί πρόστιμο 22.000 ευρώ. Η περίπτωση που είδε το φως της δημοσιότητας πριν από μερικές ημέρες έχει προκαλέσει αίσθηση καθώς για 178 παραβάσεις διοδίων, που ενώ ξεπερνούσαν οριακά τα 400 ευρώ, καλείται να πληρώσει το πενηνταπλάσιο πρόστιμο! Μάλιστα καλείται μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου να καταβάλλει ποσό της τάξης των 8.500 ευρώ στην εφορία, καθώς σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύει ακόμη και με κατάσχεση τραπεζικών λογαριασμών, αλλά κι ενός ακινήτου του.
Όπως δήλωσε ο ίδιος «οι αυτοκινητόδρομοι ανήκουν στο λαό και οφείλουν να τον εξυπηρετούν. Τα διόδια είναι χαράτσια και τα χαράτσια δεν πρέπει να πληρώνονται». Κάλεσε δε την κυβέρνηση ακόμη κι αν έχει ψηφίσει νέο μνημόνιο, να δείξει τον κοινωνικό χαρακτήρα που έλεγε προεκλογικά και πριν τη δεύτερη εκλογή της.
Πρόσθεσε ακόμη πως η πράξη να περνά από τα διόδια χωρίς να πληρώνει ήταν ιδεολογική, αλλά συγχρόνως οφειλόταν και στην άσχημη οικονομική του κατάσταση εκείνη την περίοδο.
«Τα πρόστιμα αυτά θα μπορούσαν να με οδηγήσουν σε οικονομική εξαθλίωση, να με εξαφάνιζαν σαν άτομο, να έχανα την αξιοπρέπειά μου», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Θεοφάνου.
Το συγκεκριμένο πρόστιμο που του έχει καταβληθεί αφορά συγκεκριμένα σε διελεύσεις από διόδια της Εγνατίας Οδού και συγκεκριμένα από τα διόδια του Πολυμύλου, καθώς έπρεπε να περνάει από εκεί για να μπορέσει να επισκεφτεί τον 84χρονο πατέρα του.
Η Εγνατία Όδος μάλιστα είναι η μόνη εταιρεία αυτοκινητόδρομων, τα πρόστιμα της οποίας μπορούν να μεταφερθούν στην Εφορία.
Από τη μεριά του ο Νίκος Νούλας, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης Ενάντια στα διόδια, αναφέρθηκε στο γεγονός ότι η επόμενη εξέλιξη που θα δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την κοινωνία είναι η δημιουργία των ηλεκτρονικών διοδίων με νέους σταθμούς και ακόμη μεγαλύτερο κόστος για τη διέλευσή τους.
Τόνισε παράλληλα πως έχει ανοίξει ο δρόμος ώστε η Εγαντία Οδός να περάσει στα χέρια ιδιωτών μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, επιτρέποντας τον ακόμη μεγαλύτερο πλουτισμό συγκεκριμένων προσώπων.
«Η κυβέρνηση έχει τρόπο να απαλλάξει τους συμπολίτες μας που βρίσκονται αντιμέτωποι με υψηλά πρόστιμα», δήλωσε και πρόσθεσε πως αν και πέρσι είχε κατατεθεί τροπολογία για κατάργηση αυτών των προστίμων από 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, αυτή δεν έγινε νόμος με πρωτοβουλία του «μεγαλοϋπουργού», όπως τον χαρακτήρισε, Γιώργου Σταθάκη.
Εκπροσωπώντας δε, το κίνημα Δεν Πληρώνω, κάλεσε την Εγνατία Οδός ΑΕ να δώσει τα στοιχεία όσων πολιτών αντιμετωπίζουν κυρώσεις και πρόστιμα.
Κάλεσε ακόμα όσους πολίτες αντιμετωπίζουν ανάλογο πρόβλημα να επικοινωνήσουν στα τηλέφωνα 6977034350 και 6974776774, αλλά και τον κόσμο να συμμετέχει στην κινητοποίηση της ερχόμενης Πέμπτης στς 13:00, έξω από τα γραφεία της Εγνατίας Οδός ΑΕ.
Στη συνέντευξη τύπου μίλησε και ο παλαίμαχος ποδοσφαιριστής, Σάββας Κωφίδης, δηλώνοντας τη συμπαράστασή του στο κίνημα ενάντια στα διόδια και σε όσους διώκονται για αυτό το λόγο.
«Πρόκειται για άδικα μέτρα. Θέλω να ζω ελεύθερος, να μπορώ να μετακινούμαι ελεύθερα, να επιστρέψει η αξιοπρέπεια στους ανθρώπους της χώρας», ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ δεν παρέλειψε να σχολιάσει πως ήταν λάθος επιλογή η ονομασία Δεν Πληρώνω για το κίνημα ενάντια στην πληρωμή των διοδίων, καθώς επέτρεψε σε κάποιους να το εκμεταλλευτούν και να παρεξηγηθεί η προσπάθεια του κινήματος.
Τέλος, ο κ. Δημήτρης Σιανίδης, δικηγόρος από την Κατερίνη και μέλος του Κινήματος, στάθηκε στο γεγονός ότι οι αυτοκινητόδρομοι αποτελούν κοινωνικό αγαθό και άρα οι όποιοι περιορισμοί στη χρήση τους(φόροι,τέλη) δεν θα πρέπει να αναιρούν αυτό τον χαρακτήρα.
Όπως ανέφερε, «η Εγνατία Οδός είναι δημόσια εταιρεία, επιχείρηση κοινής ωφέλειας και άρα δεν πρέπει να λειτουργεί με σκοπό το κέρδος».
Επικαλέστηκε μάλιστα ακόμη και Οδηγίες της ΕΕ σύμφωνα με τις οποίες το σύστημα διοδίων θα πρέπει να διασφαλίζει την άρτια οργάνωση και λειτουργία των δρόμων, αλλά και την εξυπηρέτηση των μεταφορών, χωρίς μετακύλιση του κόστους στον καταναλωτή.
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα μάλιστα του ελληνικού παραλογισμού ανέφερε, το Νομό Πιερίας, όπου τα διόδια βρίσκονται ανά 17 μόλις χιλιόμετρα, αλλά και τον τρόπο καταβολής του αντιτίμου, που αν δεν πληρωθεί άμεσα 20πλασιάζεται και μετά το πέρας 20 ήμερων το πρόστιμο φτάνει στο 50πλάσιο.
Κατέληξε δε, πως οι νόμοι οφείλουν να είναι συμβατοί με το Σύνταγμα και να σέβονται τα ατομικά δικαιώματα και ελευθερίες, με το σεβασμό αυτό να αποτελεί και το όριο κατασταλτικής λειτουργίας του κράτους.
Μάλιστα σχολίασε πως η συγκεκριμένη πολιτική έχει ως στόχο την απαξίωση των αυτοκινητόδρομων, ως δημόσιου αγαθού, ώστε να μπορούν να ιδιωτικοποιηθούν ακόμη πιο εύκολα.
Απορία προκαλεί πάντως το γεγονός πως παρά τις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων, τα μέλη του πάνελ δε στράφηκαν άμεσα ενάντια στην κυβέρνηση, δηλώνοντας απλά πως η μόνη επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων που έχει γίνει είναι μία κυβερνητική πρόταση για επιμήκυνση του χρόνου παραχώρησης των Εθνικών Οδών με μείωση της τιμής των διοδίων, ενώ προχωρά και η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Εξαίρεση αποτέλεσε ο Σάββας Κωφίδης που ξεκάθαρα δήλωσε πως η κυβέρνηση γύρισε την πλάτη στα μέλη του Κινήματος.
Ρεπορτάζ: Κώστας Κόπτσιου