Προς αντικατάσταση βαίνει το αγγελιόσημο…
02/11/2015 Share

Προς αντικατάσταση βαίνει το αγγελιόσημο…

Όπως όλα δείχνουν, οι συνθήκες έχουν ωριμάσει και το αγγελιόσημο οδεύει προς αντικατάσταση με κάποιον άλλο φόρο. Τι συζητάνε το τελευταίο διάστημα οι εμπλεκόμενες πλευρές.Στα χέρια μιας πλειάδας υπουργών της κυβέρνησης, λιγότερο ή περισσότερο σχετικών με το θέμα, βρίσκεται η τύχη του αγγελιοσήμου, που καταβάλλουν οι διαφημιζόμενοι επί της διαφημιστικής δαπάνης των ΜΜΕ (21,5% στα ηλεκτρονικά και 20% στα έντυπα). Στις συνδικαλιστικές ενώσεις των δικαιούχων αγγελιοσήμου ταμείων έχει σημάνει συναγερμός και ήδη επιδιώκονται συναντήσεις με τον καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργό (Γ. Κατρούγκαλο), χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν εμπλέκονται ή δεν αποφασίζουν και άλλα κυβερνητικά στελέχη (Γ. Δραγασάκης, Ν. Παππάς, Ε. Τσακαλώτος – ακόμη και ο πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης). Στο σκεπτικό των κυβερνητικών στελεχών είναι ότι το αγγελιόσημο συνιστά φόρο υπέρ τρίτων και ίσως θα πρέπει να καταργηθεί, μιας και βρίσκεται στους «αποδιοπομπαίους» φόρους των δανειστών.

Τι λένε τα ασφαλιστικά ταμεία και οι ενώσεις

Kαι ενώ οι καναλάρχες ζητούν αντικατάσταση αγγελιοσήμου από χαμηλότερο φόρο, που θα εφαρμοστεί σε όλες τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις που επικοινωνούν με το κοινό μέσω ηλεκτρονικής οδού, το αντίπαλο δέος κάνει λόγο για βασικό τροφοδότη πόρο των ταμείων και λογική επιβάρυνση των διαφημιζομένων και διαφημιστών, μιας και οι διαφημίσεις προβάλλονται μέσα και γύρω από δημοσιογραφικά ή ψυχαγωγικά προϊόντα. Ήδη η Επιτροπή Σοφών, που έχει αποφανθεί για το ασφαλιστικό -με καθαρά γνωμοδοτικό ρόλο- έχει συναντήσει την αντίδραση του ΕΤΑΠ ΜΜΕ, το οποίο κάνει λόγο για μια σειρά ανακριβειών και μεροληπτικών αποσπασματικών αναφορών εις βάρος του Ταμείου. Εν πολλοίς, το ΕΤΑΠ ΜΜΕ τονίζει ότι η συνολική μείωση των εσόδων ανέρχεται στο 33,64% και όχι στο 48,9% (στοιχεία, που διαθέτει το Υπουργείο). Μάλιστα, στις απώλειες ύψους 33,64% κατά τη διετία 2011-2013 έχουν συνυπολογιστεί και οι επιπτώσεις του PSI στα έσοδα. Θέτει ειδικότερα υπόψη του υπουργού (Γ. Κατρούγκαλου) ότι το ΕΤΑΠ ΜΜΕ το 2011 (πριν από το PSI) εισέπραξε ως έσοδα επιχειρηματικής δραστηριότητας (απόδοση κοινού κεφαλαίου, τόκοι καταθέσεων, απόδοση ΟΕΔ) το ποσό των 94.720.380 ευρώ, ενώ το 2013 (μετά το PSI) μόλις το 1/3 του συγκεκριμένου ποσού (32.374.712 ευρώ). Σημειώνουμε, επίσης, πως τα έσοδα του Ταμείου, πέραν των εισφορών και των επενδύσεων, είναι άμεσα συνδεδεμένα με τα ποσά της διαφημιστικής δαπάνης (εισπράξεις από αγγελιόσημο) η οποία, στα χρόνια των μνημονίων, βρίσκεται σε πλήρη κατάρρευση.

Το ΕΤΑΠ ΜΜΕ σημειώνει ότι ουδεμία αναφορά γίνεται στο γεγονός ότι το Ταμείο: α) δεν χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, β) είναι βιώσιμο, όπως προκύπτει από την πρόσφατη αναλογιστική μελέτη του ΕΤΑΠ ΜΜΕ, η οποία έχει κατατεθεί στο Υπουργείο. Παράλληλα, τονίζεται ότι «με βάση τα ανωτέρω, επαναλαμβάνουμε πως η πρόταση του Δ.Σ. του Ταμείου μας για Ενιαίο Ταμείο των ΜΜΕ με ένταξη στην ασφάλιση όλων των κατηγοριών εργαζομένων στα Μέσα Ενημέρωσης και διασφάλιση του πόρου μας (αγγελιόσημο) αποτελεί τη μόνη ασφαλιστικά σκόπιμη, νομικά βάσιμη και δημοσιονομικά συμφέρουσα λύση».

Τι θέλουν οι καναλάρχες

Στο non paper των καναλαρχών (ΕΙΤΗΣΕΕ), που παραδόθηκε στον υπουργό Επικρατείας, Ν. Παππά, με αφορμή την κατάθεση των απόψεών τους για το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες, χαρακτηρίζονται εξοντωτικοί τόσο ο ειδικός φόρος διαφήμισης στην τηλεόραση όσο και το 21,5% επί της διαφημιστικής δαπάνης που αντιστοιχεί στο αγγελιόσημο.

Προτείνουν:
• Ο ειδικός φόρος 20% επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων να αντικατασταθεί με έναν χαμηλότερο φόρο, που θα εφαρμοστεί σε όλες τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις που επικοινωνούν με το κοινό μέσω ηλεκτρονικής οδού, προορισμένος να λαμβάνεται ταυτόχρονα από το σύνολο του κοινού ή από μια κατηγορία, της οποίας το κύριο πρόγραμμα αποτελείται από μια ταξινομημένη σειρά εκπομπών που φέρουν εικόνες και ήχους. Με την έννοια αυτή υπόχρεοι του φόρου είναι οι δημόσιες ή ιδιωτικές επιχειρήσεις που προγραμματίζουν εθνικές, περιφερειακές ή τοπικές εκπομπές (επίγεια, ερτζιανή, δορυφορική, καλωδιακή, ADSL, διαδικτυακή, επίγεια ψηφιακή, κινητή).
• Ο σημερινός ειδικός φόρος ύψους 20% θα αποφέρει στο δημόσιο το 2015 περί τα 30 εκατ. ευρώ. Ο προτεινόμενος φόρος θα αποφέρει περισσότερα έσοδα. Ειδικότερα, ο φόρος αυτός επιβάλλεται επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων καθώς και επί των εσόδων από συνδρομητές (Pay TV).
• Το αγγελιόσημο προτείνεται να αντικατασταθεί από ένα φόρο επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων για την κοινωνική ασφάλιση σημαντικά χαμηλότερο σε όλα τα ΜΜΕ.
• Σήμερα ο μόνος κλάδος που χρηματοδοτεί το αγγελιόσημο είναι τα κανάλια πανελλήνιας εμβέλειας, όπου μόνο το 60% του προσωπικού του ασφαλίζεται σε ταμεία που χρηματοδοτούνται από τον πόρο αυτό. Οι εφημερίδες και οι λοιπές εκδόσεις έχουν ελάχιστη διαφήμιση και τα έσοδά τους από τις πωλήσεις δεν επιβαρύνονται από το αγγελιόσημο.

πηγή: www.advertising.gr