Να μην εξελιχθεί σε μια… δεύτερη ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η διαδικασία παραχώρησης της οποίας καθυστερεί επί μακρόν παραμένοντας στα γρανάζια της γραφειοκρατίας (σ.σ. στο στάδιο του προσυμβατικού ελέγχου, στο χρόνο που απαιτήθηκε για τροποποίηση υπουργικών αποφάσεων κ.α.), ευελπιστεί στην περίπτωση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης η σύμπραξη των επενδυτών που πλειοδότησε για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Τον περασμένο Απρίλιο, η σύμπραξη του γερμανικού επενδυτικού ομίλου Deutsche Invest Equity Partners GmbH, της Terminal Link SAS του ομίλου CMA-CGM και της Belterra Investments LTD, ανακηρύχθηκε πλειοδότης στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, προσφέροντας τίμημα 231,92 εκατ. ευρώ για το 67% του ΟΛΘ, ενώ η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το τίμημα για το 67%, υποχρεωτικές επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών της ΟΛΘ Α.Ε.), αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2051.
Ο φάκελος της διαγωνιστικής διαδικασίας εδώ και περίπου δύο μήνες έχει υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ζητηθεί πρόσθετα στοιχεία αναφορικά με τη σύμβαση της παραχώρησης, ενώ η θερινή περίοδος δεν εξυπηρετεί την επίσπευση των εργασιών. Εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ακολουθεί η εξέταση της εξαγοράς από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης και η ψήφιση από τη Βουλή, ενώ θα δρομολογηθούν και οι διαδικασίες για τη σύσταση του νέου Δ.Σ. του ΟΛΘ.
Ως αποτέλεσμα, στο ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν πως η ολοκλήρωση της διαδικασίας για την παραχώρηση του 67% του ΟΛΘ θα πρέπει να τοποθετείται μέχρι το τέλος του έτους. Για την ολοκλήρωση της παραχώρησης του ΟΛΘ υπάρχει, μεταξύ άλλων, έντονο γαλλικό αλλά και… κινεζικό ενδιαφέρον (που ήδη έχει εκδηλωθεί με τη μορφή πιέσεων για την επίσπευση της διαδικασίας), λόγω της παρουσίας στο σχήμα των επενδυτών της Terminal Link, στην οποία μέτοχοι είναι ο γαλλικός κολοσσός CMA CGM με 51% και η κινεζική China Merchants Port Holdings με 49%.
Η CMA CGM, συμφερόντων της οικογένειας Σαντέ (Saade), είναι η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία ναυτιλιακών μεταφορών στον κόσμο και εξυπηρετεί περισσότερους από 420 εμπορικούς λιμένες. Ο κύκλος εργασιών της αγγίζει τα 22 δισ. δολάρια, απασχολεί πάνω από 20.000 εργαζομένους και διαθέτει 650 γραφεία και αντιπροσωπείες διεθνώς. Αντίστοιχα, η China Merchants Port Holdings (CMPort) που συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων Λιμενικών Διαχειριστών παγκοσμίως, ελέγχεται από την China Merchants Group (CMG), μιας από τις αρχαιότερες κινεζικές εταιρείες στον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών, που σήμερα έχει επεκτείνει τις εργασίες της σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων (λ.χ. διαχείριση διοδίων, ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, χρηματοοικονομικά κλπ).
Οι επικεφαλής της κοινοπραξίας DIEP – Terminal Link – Belterra είχαν ήδη από τον περασμένο Ιούνιο εκφράσει τις ανησυχίες τους για το ενδεχόμενο καθυστερήσεων στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης. Παρουσία, μεταξύ άλλων, των κ.κ. Σωτήρη Θεοφάνη, Συντονιστή της ένωσης, Alexander von Mellenthin, CEO της DIEP GmbH, Boris Wenzel, CEO της Terminal Link SAS και Marco Raniolo, Γενικού Διευθυντή της CMA CGM, υποστήριξαν πως η διαγωνιστική διαδικασία απαίτησε μεγάλο χρονικό διάστημα και όσο καθυστερεί η ολοκλήρωση της συναλλαγής και η μεταβίβαση των μετοχών, τόσο μεγαλώνει το ρίσκο της επένδυσης.
Μετά την ανάληψη του ελέγχου του λιμανιού, το σχήμα DIEP-Terminal Link-Belterra θα υλοποιήσει άμεσα λειτουργικές αλλαγές προκειμένου να αυξηθεί η κίνηση του λιμανιού. Η παρουσία της Terminal Link, ενός από τους κορυφαίους Διαχειριστές Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς στο σχήμα, δημιουργεί άλλωστε προσδοκίες για σημαντική αύξηση των φορτίων. Σημειωτέον ότι το 51% της Terminal Link ανήκει στην CMA CGM (η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία ναυτιλιακών μεταφορών στον κόσμο) και και το 49% στην China Merchants Port Holdings (μεταξύ των μεγαλύτερων λιμενικών διαχειριστών παγκοσμίως).
Συγχρόνως θα υλοποιηθούν σημαντικές παρεμβάσεις που προβλέπονται στο επενδυτικό πλάνο των 180 εκατ.ευρώ, με επίκεντρο την επέκταση της 6ης προβλήτας, την απόκτηση μηχανολογικού εξοπλισμού για το ΣΕΜΠΟ, τον τερματικό σταθμό κ.α.
Οι επενδυτές, πάντως, πέραν της αναγκαιότητας να ολοκληρωθούν όσο το δυνατόν νωρίτερα οι διεργασίες για την ιδιοκτησιακή αλλαγή στον ΟΛΘ, θεωρούν κομβικής σημασίας την υλοποίηση των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η ελληνική πλευρά για την ολοκλήρωση των έργων στις οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές που συνδέουν τον λιμένα με την Ευρώπη.
Του Νίκου Χρυσικόπουλου CAPITAL.GR