online-shopping

Ποιο είναι το αναξιοποίητο δυναμικό του διασυνοριακού ηλ-εμπορίου στην Ελλάδα;

Επιχειρήσεις

Παρά την ταχεία ανάπτυξη του ηλ-εμπορίου, οι περισσότερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα ακόμα δεν εκμεταλλεύονται πλήρως την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά. Μόνο το 24% των Ελλήνων λιανεμπόρων πωλούν ηλεκτρονικά σε καταναλωτές άλλων χωρών της ΕΕ, ενώ σχεδόν οι διπλοί από αυτούς (47%) κάνουν ηλεκτρονικές πωλήσεις στη χώρα τους. Οι διαφορές στους εθνικούς νόμους που αφορούν το δίκαιο των συμβάσεων αποτελούν σημαντικό εμπόδιο των διασυνοριακών πωλήσεων για τέσσερις στους δέκα Έλληνες λιανεμπόρους (42%), που ήδη κάνουν ηλεκτρονικές πωλήσεις. Εάν εφαρμόζονταν σε όλη την ΕΕ οι ίδιοι κανόνες για το ηλ-εμπόριο, το 80% των Ελληνικών επιχειρήσεων οι οποίες, είτε είναι ήδη ενεργές ή ενδιαφέρονται για το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο θα άρχιζαν ή θα επέκτειναν «οπωσδήποτε» ή «σε ένα βαθμό» τις ηλεκτρονικές διασυνοριακές πωλήσεις τους.

Καταναλωτές

Οι καταναλωτές στην Ελλάδα επίσης χάνουν τη δυνατότητα να έχουν ευρύτερη επιλογή προϊόντων και καλύτερες τιμές. Μόνο το 10% των Ελλήνων καταναλωτών κάνουν ηλεκτρονικές αγορές από άλλες χώρες της ΕΕ.

Η χαμηλή εμπιστοσύνη παίζει βασικό ρόλο: μόνο το 39% των Ελλήνων καταναλωτών έχουν εμπιστοσύνη να κάνουν ηλεκτρονικές αγορές σε μια άλλη χώρα της ΕΕ.

Οι τρεις στις δέκα κύριες ανησυχίες των καταναλωτών για την ηλεκτρονική αγορά από άλλες χώρες της ΕΕ έχουν σχέση με τα βασικά δικαιώματα που αφορούν το δίκαιο των συμβάσεων, όπως είναι η μη παράδοση της παραγγελίας τους, η παράδοση λάθους προϊόντος ή προϊόντος με βλάβη, ή η επισκευή και αντικατάσταση ελαττωματικού προϊόντος. Τουλάχιστον 70 εκατομμύρια καταναλωτές στην ΕΕ έχουν εμπειρία από ένα ή περισσότερα προβλήματα μόνο με τέσσερις δημοφιλείς τύπους ψηφιακού περιεχομένου (μουσική, λογισμικό προστασίας από ιούς, παιχνίδια και αποθήκευση στο cloud) τους τελευταίους 12 μήνες. Ώστόσο, μόνο για το 10% των καταναλωτών που είχαν προβλήματα δόθηκαν λύσεις. Ώς αποτέλεσμα αυτών των άλυτων προβλημάτων, η οικονομική και μη οικονομική ζημιά που υπέστησαν οι καταναλωτές στην ΕΕ εκτιμάται πως είναι της τάξης των 9-11 δισεκατομμυρίων EUR.

Ποια λύση προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή;

Η Επιτροπή προτείνει δύο Οδηγίες: μια για ψηφιακό περιεχόμενο και μια άλλη για αγαθά. Μαζί θα διασφαλίσουν ότι ισχύουν οι ίδιοι βασικοί κανόνες που αφορούν το δίκαιο των συμβάσεων σε όλη την ΕΕ για την ηλεκτρονική αγορά αγαθών και την προμήθεια ψηφιακού περιεχομένου.

Πώς θα βελτιώσουν αυτές οι Οδηγίες τη ζωή των καταναλωτών στην Ελλάδα;

Οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα θα μπορούν να προμηθεύουν ψηφιακό περιεχόμενο και να κάνουν ηλεκτρονικές πωλήσεις αγαθών σε όλη την ΕΕ, με βάση την ίδια δέσμη κανόνων σχετικά με το δίκαιο των συμβάσεων. Αυτό θα αυξήσει την ασφάλεια δικαίου και θα δημιουργήσει φιλικό επιχειρησιακό περιβάλλον.

Όταν προμηθεύουν ψηφιακό περιεχόμενο, οι Ελληνικές επιχειρήσεις θα αποφεύγουν το κόστος του νομικού κατακερματισμού που αναδύεται εξαιτίας της έλλειψης κανόνων σε επίπεδο ΕΕ, καθώς και του γεγονότος ότι μερικά Κράτη Μέλη έχουν αρχίσει να θεσπίζουν ειδικές εθνικές νομοθεσίες. Όταν πωλούν αγαθά, οι επιχειρήσεις θα εξοικονομούν τα κόστη προσαρμογής στους κανόνες που αφορούν το δίκαιο των συμβάσεων του κάθε Κράτους Μέλους στα οποία θα επιθυμούν να κάνουν πωλήσεις.

Οι κοινοί κανόνες σε ολόκληρη την ΕΕ θα μειώσουν τις ανησυχίες των καταναλωτών σχετικά με το δίκαιο των συμβάσεων. Περισσότεροι καταναλωτές θα ενθαρρυνθούν να κάνουν ηλεκτρονικές αγορές από άλλες χώρες της ΕΕ, δημιουργώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο μια αγορά της τάξης των 70 εκατομμυρίων ηλεκτρονικών διασυνοριακών αγοραστών. Αυτό θα ανοίξει νέες αγορές και θα είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), οι οποίες πρέπει να αυξήσουν την πελατεία τους και συχνά χρειάζονται να πάνε πέρα από την εγχώρια αγορά τους.

Πώς θα βελτιώσουν αυτές οι Οδηγίες τη ζωή των καταναλωτών στην Ελλάδα;

Οι καταναλωτές στην Ελλάδα θα έχουν πρόσβαση σε προσφορές από περισσότερους εμπόρους σε όλη την ΕΕ και επομένως θα ωφεληθούν από μια ευρύτερη επιλογή προϊόντων, σε πιο ανταγωνιστικές τιμές.

Οι καταναλωτές θα έχουν συγκεκριμένα δικαιώματα με υψηλό επίπεδο προστασίας κατά την πρόσβαση σε ψηφιακό περιεχόμενο και την ηλεκτρονική αγορά αγαθών. Για το ψηφιακό περιεχόμενο, οι κανόνες θα ισχύουν ανεξάρτητα εάν πληρώνουν με χρήματα ή δίνουν τα προσωπικά τους δεδομένα στον προμηθευτή με σκοπό την πρόσβαση στο περιεχόμενο (π.χ. απλά με την εγγραφή τους).

ΨΗΦΙΑΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ:

Ευθύνη προμηθευτή για ελαττώματα: Εάν το ψηφιακό περιεχόμενο είναι ελαττωματικό, ο καταναλωτής μπορεί να ζητήσει αποκατάσταση. Δεν θα υπάρχει χρονικό όριο για την ευθύνη του προμηθευτή για παρόμοια ελαττώματα, διότι – σε αντίθεση με τα αγαθά – το ψηφιακό περιεχόμενο δεν υφίσταται φθορές.

Αντιστροφή του βάρους απόδειξης: Εάν το ψηφιακό περιεχόμενο είναι ελαττωματικό, δεν θα πρέπει ο καταναλωτής να αποδείξει ότι το ελάττωμα υπήρχε κατά το χρόνο της προμήθειας, αλλά εναπόκειται στον προμηθευτή να αποδείξει ότι δεν είναι ελαττωματικό. Αυτό είναι σημαντικό, λαμβάνοντας υπόψη την τεχνική φύση του ψηφιακού περιεχομένου, όπου μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο για τους καταναλωτές να αποδείξουν την αιτία ενός προβλήματος.

Δικαίωμα τερματισμού μιας σύμβασης: Οι καταναλωτές θα έχουν το δικαίωμα να τερμα- τίσουν μακροπρόθεσμες συμβάσεις, καθώς και συμβάσεις στις οποίες ο προμηθευτής κάνει μεγάλες μεταβολές.

ΑΓΑΘΑ:

Αντιστροφή του βάρους απόδειξης για δύο χρόνια: Στην Ελλάδα σήμερα, για μια χρονική περίοδο 6 μηνών δεν χρειάζεται να αποδείξει ο καταναλωτής που ζητάει αποκατάσταση για ένα ελαττωματικό προϊόν ότι το ελάττωμα υπήρχε κατά το χρόνο της παράδοσης, αλλά εναπόκειται στον πωλητή να αποδείξει το αντίθετο. Η χρονική περίοδος κατά την οποία ο πωλητής φέρει αυτό το βάρος απόδειξης, τώρα θα επε- κταθεί σε δύο χρόνια.

Μικρά ελαττώματα: Εάν ο πωλητής αδυνατεί ή αποτυγχάνει να επισκευάσει ή να αντικατα- στήσει ένα ελαττωματικό προϊόν, οι κατανα- λωτές θα έχουν το δικαίωμα να τερματίσουν τη σύμβαση και να λάβουν επιστροφή χρημάτων ακόμα και σε περιπτώσεις μικρών ελαττωμάτων.

 

Με ποιο τρόπο θα συμβάλλουν αυτές οι Οδηγίες στην οικονομική ανάπτυξη;

Η άρση των εμποδίων σχετικά με το δίκαιο των συμβάσεων θα διευκολύνει το διασυνοριακό εμπόριο.

Η αυξημένη οικονομική δραστηριότητα αναμένεται να αυξήσει το ΑΕγχΠ της ΕΕ κατά 4 δισεκατομμύρια EUR από το σημερινό του επίπεδο.

Το ΑΕγχΠ της Ελλάδας ιδιαίτερα, αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 71 εκατομμύρια EUR.

Ο αυξημένος ανταγωνισμός θα μειώσει τις τιμές των καταναλωτών σε όλη την ΕΕ. Αυτό θα οδηγήσει σε επιπλέον καταναλωτική ευημερία και εκτιμάται να αυξήσει την κατανάλωση των νοικοκυριών στην ΕΕ κατά 18 δισεκατομμύ- ρια EUR από το τρέχον επίπεδό της.

Στην Ελλάδα, η μείωση των τιμών καταναλωτή εκτιμάται να αυξήσει την κατανάλωση των νοι- κοκυριών κατά 225 εκατομμύρια EUR.

πηγή: ec.europa.eu