Κόντρα στην θέση 21 επιστημονικών, επαγγελματικών και επιχειρηματικών φορέων της Θεσσαλονίκης, ο κεντρικός δήμος εξακολουθεί να προωθεί τη λύση της μη απόσπασης των αρχαίων στην στάση της οδού Βενιζέλου, στο υπό κατασκευή μετρό, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο όλο το έργο.Την Δευτέρα έγινε ενώπιον των δημοτικών συμβούλων και φορέων της πόλης, η παρουσίαση της πρότασης που εκπόνησε για λογαριασμό του Δήμου η καθηγήτρια της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, Αλέκα Αλεξοπούλου και η οποία απέσπασε τη θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συνεδρίου. Οι φορείς και η αντιπολίτευση του δήμου άσκησαν σκληρή κριτική στη θέση που έχει πάρει αναφορικά με το θέμα ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης.
Παίρνοντας τον λόγο και έχοντας στην φαρέτρα του την επιστημονικά τεκμηριωμένη θέση του ΤΕΕ/ΤΚΜ, ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Τμήματος, Πάρις Μπίλλιας, δεν μπήκε καν στη διαδικασία να σχολιάσει την “λύση” της παραμονής των αρχαίων στη Βενιζέλου που προτάσσει ο δήμος γιατί όπως είπε: “λίγο απέχει από ζωγραφική”. “Πρόκειται για μια προ- προκαταρκτική πρόταση που έγινε από αρχιτέκτονες όταν για ένα τόσο σύνθετο έργο απαιτείται η συνεργασία πολλών ειδικοτήτων”, είπε χαρακτηριστικά. Με το πλέον κατηγορηματικό τρόπο και θέτοντας όλους προ των ευθυνών τους, ξεκαθάρισε ακόμη μία φορά ότι η κατάργηση της στάση της οδού Βενιζέλου θέτει σε κίνδυνο το έργο. «Αν δεν δοθεί ολιστική λύση για το μετρό, θα κάνουμε τα πάντα για να εμποδίσουμε τη μερική εκτέλεση», τόνισε ο ίδιος, γιατί όπως εξήγησε και βάσει τεχνικών στοιχείων και αναλύσεων, δυναμιτίζει το όλο έργο της βασικής γραμμής.
Ο Γιάννης Μπουτάρης, στην τοποθέτησή του αναφέρθηκε στην πρόταση του Δήμου, η οποία –όπως ισχυρίστηκε- έχει τον χαρακτήρα της μεταβατικής λύσης: έως ότου λυθούν όλα τα τεχνικά ζητήματα που αφορούν το σταθμό, και το κατά πόσον μπορεί αυτός να κατασκευαστεί χωρίς την απόσπαση των αρχαιοτήτων. Η λύση αυτή στοχεύει στο να αποτραπούν τα προβλήματα καθημερινής λειτουργίας της πόλης (ασφαλής κυκλοφορία πεζών και οχημάτων, εμπορική δραστηριότητα, λαμαρίνες, κ.τ.λ.)
Σύμφωνα με τον ίδιο, δεν τίθεται θέμα κατάργησης του Σταθμού Βενιζέλου.
Αναφορικά με την εμπειρογνωμοσύνη σχετικά με τη δυνατότητα κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου χωρίς την απόσπαση των αρχαιοτήτων, ο Δήμαρχος ενημέρωσε το Σώμα ότι οι επαφές έχουν ήδη γίνει. Συγκεκριμένα, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί δύο συναντήσεις με Ρώσους εμπειρογνώμονες, στη διάρκεια των οποίων εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους να αναλάβουν την υπόθεση αλλά και τη βεβαιότητα ότι η κατασκευή του σταθμού είναι εφικτή χωρίς την απόσπαση των αρχαιοτήτων. Τέλος, ο δήμαρχος υποστήριξε ότι το έργο του Μετρό δεν κινδυνεύει με απένταξη εξαιτίας του Σταθμού
Βενιζέλου, όπως ισχυρίζονται ορισμένοι.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, κατέθεσε υπόμνημα που υπογράφουν 21 φορείς. Το υπόμνημα αναφέρει:
«Ως έργο εθνικής προτεραιότητας επιβάλλεται να προωθηθεί στο εξής το Μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς τα επανειλημμένα προβλήματα και παλινωδίες στην
κατασκευή και λειτουργία του έχουν θέσει σε πολυετή ομηρία τους κατοίκους και τους επαγγελματίες της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της Ελλάδας. Το έργο, που είχε μπει στην αφετηρία ώς αναπτυξιακή υπόσχεση για την πόλη, έχει μετατραπεί πλέον σε πηγή καθημερινών προβλημάτων, τα οποία δεν δείχνουν να τελειώνουν, παρότι έχουν περάσει 12 χρόνια από την τελική απόφαση κατασκευής του και εννέα από την έναρξη των εργασιών.
Θεωρώντας ότι “ο κόμπος έχει φτάσει πλέον στο χτένι”, εμείς, οι διοικήσεις των επιστημονικών, παραγωγικών και κοινωνικών φορέων της πόλης, που
εκπροσωπούμε χιλιάδες επιστήμονες, επαγγελματίες και επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, ζητούμε να γίνουν άμεσα συγκεκριμένες κινήσεις για να προχωρήσει επιτέλους το έργο.
Συγκεκριμένα ζητούμε:
Να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να συνεχιστεί το έργο. Ούτε η πόλη αντέχει την καθυστέρηση από ενδεχόμενη επαναδημοπράτηση ούτε η χώρα το κόστος σε χρήμα.
Δεύτερον, την άμεση αντιμετώπιση του ζητήματος που έχει ανακύψει στον σταθμό Βενιζέλου με τις αρχαιότητες. Λύσεις υπάρχουν και έχουν τεκμηριωθεί επιστημονικά.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου κι αυτό είναι αδιαμφισβήτητο.
Τρίτον, τη σύνταξη νέου ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος για το έργο, το οποίο στο εξής θα τηρείται κατά γράμμα, χωρίς παρεκκλίσεις.
Σε ό,τι αφορά το θέμα των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, θεωρούμε σκόπιμο να επισημάνουμε ότι, μηδενός εξαιρουμένου, όλοι οι φορείς που υπογράφουμε αυτή την ανακοίνωση επιθυμούμε και επιδιώκουμε χωρίς συμβιβασμούς τη διαφύλαξη της ιστορικής κληρονομιάς της πόλης, όπως αυτή αποτυπώνεται στα αρχαιολογικά ευρήματα της οδού Βενιζέλου. Ωστόσο, ο σταθμός Βενιζέλου δεν είναι δυνατόν να καταργηθεί, όπως θα συμβεί αν ισχύσει η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) υπέρ της διατήρησης των αρχαιοτήτων in situ (αντί της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησής τους, που έχει τεκμηριωθεί ως ιδανική λύση).
Υπενθυμίζουμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ειδικών επιστημόνων συνομολόγησε, συμφώνησε και χαιρέτισε τη λύση της συνύπαρξης αρχαίων– μετρό.
Ειδική διεπιστημονική ομάδα κατέληξε στη λύση της προσωρινής απόσπασης των αρχαιοτήτων και την επανατοποθέτηση και ανάδειξη ποσοστού 85%-95% Ολιστική λύση για το μετρό ζήτησε ο πρόεδρος του ΤΕΕΤΚΜ … αυτών στον φυσικό τους χώρο, αφότου ολοκληρωθεί η κατασκευή του σταθμού.
Η λύση αυτή ήταν γρήγορη (με σχεδόν μηδενική χρονική καθυστέρηση), είχε χαμηλό κόστος (μόλις 0,6%-0,8% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου) και διασφάλιζε την προστασία των ευρημάτων.
Με βάση όλα τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι οι νέες επιπλοκές που έχουν προκληθεί στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης μετά και την πρόσφατη απόφαση του ΚΑΣ, στην ουσία δημιουργούν αναίτια προβλήματα στην ομαλή εκτέλεσή του. Κι αυτό ενώ η λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης ικανοποιεί όλες τις προϋποθέσεις, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη λειτουργία του Μετρό, την προστασία των αρχαιοτήτων αλλά και τη βέλτιστη ενσωμάτωσή τους στην καθημερινότητα των χιλιάδων κατοίκων και επισκεπτών της πόλης, που θα χρησιμοποιούν το Μετρό.
Οι κάτοικοι και οι φορείς της Θεσσαλονίκης δεν έχουν πλέον ανοχή απέναντι σε αποφάσεις που χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση και ρεαλισμό θέτουν σε κίνδυνο την προοπτική και την ανάπτυξη της πόλης. Οι επιστημονικοί, παραγωγικοί και κοινωνικοί φορείς της πόλης είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε ό,τι χρειαστεί, προκειμένου να προστατέψουμε την πόλη, την εικόνα της, το παρόν και το μέλλον της, τη δουλειά μας και την καθημερινότητά μας.
Ζητούμε από την κυβέρνηση να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε το έργο να προχωρήσει επιτέλους απρόσκοπτα.
Ζητούμε από την τοπική αυτοδιοίκηση να υποστηρίξει το έργο και να βοηθήσει, ως οφείλει, την άμεση συνέχισή του».
Ο κ. Καλαφάτης ανέβηκε στο βήμα και είπε πρώτα απ’ όλα ότι “εγκαλούμε τη δημοτική αρχή για το χειρισμό της υπόθεσης, παρά τα όσα είχαν αποφασιστεί στο δημοτικό συμβούλιο” Πυρ ομαδόν από την αντιπολίτευση Ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Εντάξει» Σταύρος Καλαφάτης τόνισε ότι
πραγματική επιδίωξη του κ. Μπουτάρη είναι η κατάργηση του σταθμού “Βενιζέλου”.
“Σας κατηγορώ πολιτικά ότι δεν κάνετε όσα μπορείτε και πρέπει για να γίνει το έργο ολοκληρωμένο”, κατέληξε.
Η Ρία Καλφακάκου, επικεφαλής της παράταξης “Θεσσαλονίκη Ανοιχτή Πόλη”, τόνισε ότι επιτέλους είναι θετικό πως όλοι αναγνωρίζουν ότι “η πόλη χρειάζεται και το μετρό και τα αρχαία”. Ο κ. Γιάννης Δελλής, επικεφαλής της “Λαϊκής Συσπείρωσης” , δήλωσε ανοιχτά ότι είναι υπέρ της συνύπαρξης σταθμού “Βενιζέλου” και αρχαιοτήτων και αμφισβήτησε την ειλικρίνεια των προθέσεων της δημοτικής πλειοψηφίας. Η Ελεάννα Ιωαννίδου των Γειτονιών σε Δράση είπε ότι το έργο μάλλον δεν μπορεί να γίνει και δεν θα ολοκληρωθεί, όταν το δημοτικό συμβούλιο ασχολείται με το θέμα του σταθμού
“Βενιζέλου”. Για την παράταξη “Μένουμε Θεσσαλονίκη”, ο Γιώργος Ρακκάς είπε ότι είναι επόμενο να υπάρχει έλλειμμα εμπιστοσύνης απέναντι στην Αττικό Μετρό ΑΕ, λόγω των πολλών προβλημάτων ενός έργου που μάλιστα τηλεδιοικείται από την Αθήνα.
Θέση πήρε και ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ και μηχανικός στο επάγγελμα, Σωκράτης Φάμελλος, ο οποίος υπογράμμισε ότι δεν μπορούν να
γίνονται αποσπασματικές ενέργειες και ζήτησε τουλάχιστον ως το τέλος του 2015 να υπάρχει μία ενιαία θέση από όλους τους φορείς, που θα λαμβάνει υπόψη όλες τις παραμέτρους για το έργο.
Στην συνεδρίαση συμμετείχαν ο υφ. Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, Σωκράτης Φάμελλος και Τάσος Κουράκης, η βουλευτής της ΝΔ Έλενα Ράπτη και του ΚΚΕ, Σάκης Βαρδαλής. Από πλευράς αυτοδιοικητικών φορέων, παρών ήταν ο δήμαρχος Νεάπολης- Συκεών Σίμος Δανιηλίδης και ο περιφερειακός σύμβουλος Κ. Μακεδονίας Κώστας Γιουτίκας.
Παρόντες επίσης ήταν ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Νίκος Βαλεργάκης, ο πρόεδρος του ΕΚΘ Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Παντελής Φιλιππίδης και ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ Μανώλης Βλαχογιάννης.
Από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο παρών ήταν ο γ.γ. Χρήστος Νικολόπουλος.
Παρόντες ήταν ο διευθυντής Μετρό Θεσσαλονίκης Γιώργος Κωνσταντινίδης, στελέχη της εταιρείας όπως και εκπρόσωποι των Σωματείων Εργαζομένων στο Μετρό.