Βασικά σημεία παρεμβάσεων Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη κατά τη συνεδρίαση της Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης και άλλες διατάξεις».
- 1η παρέμβαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Ο χαρακτήρας του επείγοντος, έγκειται. στο ότι έχουμε πολύ περιορισμένο χρόνο, για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε το θέμα των αστικών συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και να μη διαταραχθεί περαιτέρω το μεταφορικό έργο του νομού. Είναι κάτι, που το συνηθίζει ο ΟΑΣΘ τα τελευταία δύο χρόνια, ανά μήνα ή ανά δίμηνο και μάλιστα με μια συμπεριφορά της Κυβέρνησης, που έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Δηλαδή, προκαταβάλουμε κάθε φορά, κάθε δίμηνο, τις δόσεις που ορίζει η σύμβαση και κάθε φορά δεν πληρώνονται για δύο μήνες, και παραπάνω, οι εργαζόμενοι, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρείται η πόλη.
Αυτό, πρέπει να ολοκληρωθεί. Γνωρίζετε ότι η Βουλή κλείνει στις 5 Αυγούστου και τα χρονικά περιθώρια από την κοινοτική οδηγία είναι πολύ συγκεκριμένα.
Κυρία Πρόεδρε, υπάρχει και ένα πρόσθετο. Όπως γνωρίζετε υπάρχουν δύο φορείς σήμερα, ο ΟΑΣΘ και το Εποπτικό Συμβούλιο ΣΑΣΘ. Ο Πρόεδρος του ΣΑΣΘ έχει παραιτηθεί, επομένως πρέπει με τη διαδικασία που ορίζεται να ορισθεί νέος πρόεδρος του ΣΑΣΘ, δεν έχει νόημα να οριστεί νέος πρόεδρος του ΟΑΣΘ, εφόσον παραιτήθηκε. Από τη στιγμή που έχουμε κατατεθειμένο σχέδιο νόμου, στην περίπτωση που δεν κάνουμε γρήγορα, πολύ μεγάλο κομμάτι του μεταφορικού έργου δε μπορεί να ολοκληρωθεί και δε μπορεί να επιτραπεί στον ΟΑΣΘ να γίνουν συγκεκριμένα δρομολόγια, που το έχουν ζητήσει και οι ίδιοι.
- 2η παρέμβαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Σας ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε και θα είμαι πολύ σύντομος.
Επειδή, ακούστηκαν διάφορα πράγματα, θέλω να πω τα εξής: Πρώτον, κ. Θεοχάρη, τους συνδικαλιστές των ΟΑΣΘ τους ελέγχουν φίλοι σας, που δεν είναι στο ΣΥΡΙΖΑ, είναι στους Ανεξάρτητους Έλληνες. Κοιτάξτε, μπροστά σας, για να δείτε που ελέγχονται οι συνδικαλιστές του ΟΑΣΘ και άλλοι, αλλά και η διοίκηση του ΟΑΣΘ. Θεωρώ, ότι επειδή ειδικά το «Ποτάμι» περιμένει από το 1957, αλλά και όσοι προέρχονται από εκεί – πέρα, να κάνει αυτή τη συζήτηση, – όπως και ο λαός της Θεσσαλονίκης-, πιστεύω ότι δόθηκε άπλετος χρόνος, γιατί επί 60 χρόνια το συζητάνε στη Θεσσαλονίκη και στη χώρα μας και πιστεύω, ότι θα γραφτούν για πάρα πολλά πανεπιστημιακά συγγράμματα, για το τι – αν θέλετε προβλέψεις ή – συμβάσεις υπήρχαν μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του ΟΑΣΘ. Τα τελευταία δύο χρόνια που υπάρχει αυτή η Κυβέρνηση, έχουν γίνει δημόσια πάρα πολλές τέτοιες συζητήσεις, έχουν γίνει με όλους τους Αυτό-διοικητικούς Φορείς, με φορείς της πόλης και δεν κρύφτηκε τίποτα απολύτως, απολύτως τίποτα, ούτε από τις προθέσεις της Κυβέρνησης και ούτε από κανέναν άλλον, παρότι στελέχη της Ν.Δ. μας κατηγορούν για το αντίθετο. Πιστεύω, λοιπόν, ότι 60 χρόνια διαλόγου για τον ΟΑΣΘ, φτάνουν.
Τώρα, σε ό,τι αφορά το θέμα της διαδικασίας, δηλαδή, εάν είναι θέμα επείγοντος ή όχι. Τυπικά και κατά την άποψη τη δική μας, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή σύμβαση μεταξύ του ΟΑΣΘ και το ελληνικού δημοσίου. Αυτό, είναι μία διαπίστωση που έγινε και προφανώς, αυτό είναι και ένας λόγος που ζητάμε τον επείγοντα χαρακτήρα της συζήτησης, διότι διαφορετικά, όσοι επικαλούνται, ότι δεν πρέπει να το συζητήσουμε άμεσα και θέλουμε και περισσότερο χρόνο, μπορεί αυτό να μας οδηγήσει στο να μην έχουμε αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Είναι μία σύμβαση και νόμοι, που έχουν ψηφιστεί από προηγούμενες κυβερνήσεις, που είναι πάρα πολύ καλά νομικά τεκμηριωμένη και δεμένη, δεν ήταν εύκολη δουλειά.
Αν μου επιτρέπεται να κάνω την αυτοκριτική μας, είναι, ότι δεν κάναμε νωρίτερα αυτή τη μεγάλη τομή για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και όχι μόνον, όχι μόνον, για να αναδείξουμε το πώς ο παλαιοκομματισμός αναπαράγονταν όλα αυτά τα χρόνια, ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη και στη χώρα μας γενικότερα.
- 3η παρέμβαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Θα ήθελα να πω ότι πραγματικά θα είναι χρήσιμο, να μην είναι μόνο ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας, ο οποίος εκλέγεται και εκπροσωπεί και τους Δημάρχους των υπολοίπων περιφερειακών ενοτήτων, αντιπεριφερειών. Διότι, από τη διαβούλευση που έγινε, δεν υπήρχε και σύγκληση, μεταξύ των Δημάρχων της Αντιπεριφέρειας Θεσσαλονίκης. Υπάρχουν και Δήμοι οι οποίοι έχουν περιουσία και συνεργάζονται, είτε με το σωματείο «Ηρακλής» είτε με τον ΟΑΣΘ και πρέπει να ακούσουμε την άποψή τους. Για αυτό, όπως υπάρχουν και Δήμοι, όπως ο Δήμος Βόλβης και άλλοι, οι οποίοι δεν εξυπηρετούνται από τον ΟΑΣΘ, αλλά από τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης που θα είναι εδώ και οι οποίοι διαμαρτύρονται εντονότατα σε σχέση με την κάλυψη του συγκοινωνιακού έργου, στον υπόλοιπο Νομό.
Επειδή το σχέδιο νόμου, όπως θα έχετε ήδη δει, εντάσσει τα αστικά δρομολόγια των ΚΤΕΛ στην ΟΣΕΘ στη μετεξέλιξη του ΣΑΣΘ, είναι καλό να ακουστεί η άποψή τους. Και αν επιτρέπετε και αν επιθυμείτε, να προτείνω τον πρώην Πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου τον κ. Λαμτζίδη, όχι για κανένα άλλο λόγο, γιατί ο άνθρωπος ξεκίνησε ένα δικαστικό αγώνα σε μια ακόμα πρωτοτυπία του ΟΑΣΘ που δεν έχει καλυφθεί, να μη δίνεται επιστροφή χρημάτων ρέστα δηλαδή, στους αυτόματους πωλητές του ΟΑΣΘ. Δηλαδή, σε αυτές τις μέρες που θα το συζητήσουμε, θα γίνουν πολλές αποκαλύψεις πρωτοτυπιών, για τον ΟΑΣΘ. Μια από αυτή είναι ότι είναι ο μοναδικός ιδιωτικός φορέας και όχι ιδιωτικός κρατικός. Είναι ιδιωτικός κρατικοδίαιτος φορέας 60 χρόνων, που δεν δίνει καν ρέστα από τους αυτόματους πωλητές του. Άρα, θα ήθελα να προτείνω στην Επιτροπή, αν μπορεί ο πρώην Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου που το ξεκίνησε αυτό να έρθει και να το παρουσιάσει κιόλας.
- 4η παρέμβαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Δεν θα έπαιρνα το λόγο, αλλά μπορεί να έχουμε πολιτικές διαφωνίες και να έχει μετατοπιστεί η ΝΔ και η Δημοκρατική Συμπαράταξη ιδεολογικά στο πέρασμα των χρόνων, σε σχέση με τα ιδιωτικά μονοπώλια, αλλά δεν μπορούν να ακούγονται ανακρίβειες. Έτσι, για να καταλάβουμε και όλοι που διαφωνούμε.
Πρώτον, Υπερταμείο: ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ δεν είναι για ιδιωτικοποίηση είναι στην ΕΔΗΣ, όπως και οι υπόλοιποι φορείς που είναι στην ΕΔΗΣ. Το έχουμε πει χίλιες φορές, δεν θέλετε να το καταλάβετε. Είναι μια επικοινωνιακή παρόλα της αντιπολίτευσης, κάποια στιγμή θα το καταλάβετε.
Τα υπόλοιπα που ανέφερε ο κ. Καραμανλής περί ιδιωτικοποιήσεων, είναι δεσμεύσεις δικές σας κύριε Καραμανλή, είναι δικές σας δεσμεύσεις της χώρας, εκτός και εάν προτείνετε, αυτά που μας καταγγέλλατε να κάνουμε, δηλαδή ξαναθυμηθήκατε πάλι τον κ. Βαρουφάκη και πολλά άλλα. Θα πρέπει να κατασταλάξετε τι θα θέλετε, τι θέλετε, τι προτείνετε.
Να γίνονται αποδεκτές οι δεσμεύσεις της χώρας από κυβέρνηση σε κυβέρνηση ή όχι;
Ισχύει, αυτό που είπε ο πρόεδρος σας, ότι οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει αυτή η Κυβέρνηση δεσμεύουν και τη Ν.Δ.- αν βγει ποτέ κυβέρνηση- που έτσι όπως πάτε δεν πρόκειται;
Για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την ΕΕΣΣΤΥ και όλο το δημόσιο πλούτο, εσείς είχατε δεσμευτεί, δυστυχώς.
Πάμε τώρα στην αποϊδιωτικοποίηση. Για δεκαετίες πολλές «πιπιλάτε» το μυαλό των Ελλήνων πολιτών με το «πόσο κακό είναι το κράτος» και «ότι πρέπει να προχωρήσουμε στις αποκρατικοποιήσεις». Είναι κατανοητό γιατί έχετε μετατοπιστεί και πολιτικά και ιδεολογικά, όταν έχετε ένα μεγάλο κομμάτι της ακροδεξιάς πλέον στην ηγετική σας ομάδα, είναι απολύτως κατανοητό. Δηλαδή, η νεοφιλελεύθερη αλλαγή σας και η τάση που έχει επικρατήσει, είναι απόλυτα κατανοητό, το γιατί το λέτε, αλλά καλό θα είναι, που και που, να διαβάζετε και την ιστορία τη δική σας, όχι τη δική μας, τη δική σας.
Πάνω στα συγκεκριμένα που αναφέρατε, να σας πω, ότι ο ΟΑΣΘ δε μπορούσε μονομερώς να μειώσει τους μισθούς, «έχασε το τρένο» το 2012, η Κυβέρνηση της Ν.Δ., δεν εφάρμοσε την ΠΥΣ 6 /2012 και επομένως, η πρόταση που έγινε από τη διοίκηση του ΟΑΣΘ ήταν τελείως προσχηματική.
Βέβαια, η Ν.Δ. με την ΚΥΑ του 2014 που επικαλεστήκατε, νομιμοποίησε την παρανομία της μη-περικοπής, όχι της περικοπής.
Δεύτερον, για να ξέρουμε και τι λέμε. Γνωρίζετε, επίσης, πάρα πολύ καλά, ότι στη σύμβαση του 2001- επειδή μας ρωτάτε για το κόστος, μηδέν είναι το κόστος- προβλεπόταν, αφού είχατε δώσει επιδοτήσεις πάρα πολλές για την εξαγορά νέου στόλου λεωφορείων, ότι η κινητή και η ακίνητη περιουσία του ΟΑΣΘ θα περάσει στο Ελληνικό Δημόσιο.
Γιατί δεν περιήλθε; Γιατί το 2008 οι φοβεροί μεταρρυθμιστές της Κυβέρνησής σας, ο τότε Υπουργός Μεταφορών κ. Χατζηδάκης και ο τότε Υπουργός Οικονομικών κ. Αλογοσκούφης δεν πήραν, ως όφειλαν, την περιουσία του ΟΑΣΘ πίσω στο Ελληνικό Δημόσιο και ας την νοίκιαζαν στον ΟΑΣΘ, ότι προβλεπόταν στη σύμβαση;
Γιατί κανένας, από τότε μέχρι σήμερα, δεν πήρε πίσω αυτό που ήταν περιουσία του ελληνικού λαού, στο Ελληνικό Δημόσιο; Να μας πείτε να το καταλάβουμε και εμείς. Έρχεστε λοιπόν, μετά απ’ όλα αυτά, και «ζητάτε και τα ρέστα», που δεν τα δίνει ο ΟΑΣΘ και οι αυτόματοι πωλητές του, έτσι παρεμπιπτόντως.
Τώρα, σχετικά με τη λήξη σύμβασης του ΟΑΣΘ. Ούτε ερμηνεύουμε εμείς, ούτε αυτοσχεδιάζουμε. Η σύμβαση του ΟΑΣΘ έχει λήξει ρητά, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό 1370/2007, η σύμβαση υπάγεται στην περίπτωση δ`, της παραγράφου 3, του άρθρου 8 του κανονισμού, υπό τον απαράβατο όρο ότι η διάρκεια δεν ξεπερνά το μέγιστο των 15 ετών, σύμφωνα με τη διάρκεια που ορίζει ο κανονισμός στην παράγραφο 3 του άρθρου 4.
Επομένως, ο ΟΑΣΘ ξεκίνησε τη σύμβαση το 2001, έχει παρέλθει το ανώτατο χρονικό όριο ισχύος. Αυτά δεν τα λέμε εμείς- δυστυχώς, μόνο εμείς- τα λένε και τα ευρωπαϊκά όργανα και οι επεξηγήσεις που δίνουν και βέβαια και οι εισηγητές στο Ελεγκτικό Συνέδριο, γιατί μία από τις μεγάλες μεταρρυθμιστικές προσπάθειες που έκανε η Κυβέρνηση της Ν.Δ., ήταν η επέκταση της σύμβασης να μην περάσει καν τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Βέβαια θα σας δώσουμε τα πρακτικά της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, επειδή κατηγορείτε τους υπουργούς που κάνουν κριτική σε κάποια όργανα της δικαιοσύνης, να δείτε πώς τοποθετήθηκε ο Πάρεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου που η εισήγησή του είναι ότι έχει λήξει, η Πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ότι έχει λήξει και ο Επίτροπος και ο Σύμβουλος κ. Αφεντάκης και πόσοι γνωστοί πλειοψηφία 14-11 του Ελεγκτικού Συνεδρίου γνωμοδότησε ότι δεν είναι αρμόδιο το Ελεγκτικό Συνέδριο να πει αν έπρεπε να περάσει ή όχι. Αυτοακυρώνεται δηλαδή, επί της ουσίας το Ελεγκτικό Συνέδριο, για να μην απαντήσει γιατί δεν πέρασε το 2008 η σύμβαση του ΟΑΣΘ.
Πάμε σε άλλο θέμα που έχετε θέσει και βέβαια να σας πω ότι ξεχνάνε, ηθελημένα κατά τη γνώμη μου, αλλά μπορεί και αθέλητα, την υπ’ αριθμόν 2014/C9201/25.3.2014 ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον Κανονισμό 1370/2007 και ειδικότερα το σημείο 2.6 -να τα σημειώνετε, για να ξέρουμε πάλι πού διαφωνούμε- όπως διευκρινίστηκε ότι η καταληκτική ημερομηνία 3.12.2019 αφορά μόνον τη διαγωνιστική διαδικασία και όχι την εσωτερική ανάθεση της εθνικής αρχής και ότι ο κανονισμός εφαρμόζεται από 3.12.2009, ενώ τονίζεται ρητά στην ανακοίνωση ότι οι παλιές αναθέσεις της παραγράφου δ΄ του άρθρου 8 δεν μπορούν να υπερβούν το μέγιστο των 15 ετών. Είναι ξεκάθαρο αυτό που λέει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καλό θα είναι να ενημερωθείτε, για να ξέρουμε πού διαφωνούμε.
Επίσης, να σας ενημερώσω για το επιτρεπτό της απευθείας ανάθεσης, αντί διαγωνιστικής διαδικασίας, που εσείς το τηρούσατε από το 1957.
(…) Διαφωνούμε στο γιατί δεν διατηρούμε ένα σύστημα που στήθηκε 60 χρόνια ή γιατί δεν εφαρμόζουμε τον κανονισμό; Να δούμε.
Λοιπόν, λέει «το νομοσχέδιο δεν είναι κοστολογημένο». Μάλιστα, πολύ ωραία. Τι εννοείτε; Ότι…
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Ποιο είναι το ποσό της εξαγοράς;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μηδέν. Συγνώμη, το ποσό της εξαγοράς θα το βγάλουν οι εκκαθάριστες…
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Το βγάλατε εσείς μόλις τώρα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: … αλλά θα σας πω το εξής. Όταν ένας οργανισμός έπρεπε να δώσει την κινητή και ακίνητη περιουσία του, το 2010 στο Ελληνικό Δημόσιο, εσείς τι εκτίμηση έχετε ότι θα είναι το κόστος της εξαγοράς; Για πείτε μου. Απαντήστε μου εσείς, που δεν πήρατε την περιουσία του Έλληνα πολίτη και του Ελληνικού Δημοσίου από το 2010 μέχρι σήμερα. Ποιο θα ήταν το κόστος…
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Μιλάτε σοβαρά;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως μιλάμε σοβαρά. Το 2010 έπρεπε η κινητή και ακίνητη περιουσία του ΟΑΣΘ να περάσει στο Ελληνικό Δημόσιο.
Εσείς το 2008 πήγατε και κάνατε παράταση. Για να δούμε, λοιπόν –το είπε και ο συνάδελφος κ. Καραναστάσης για τα αποθεματικά του ΟΑΣΘ- τι έχει σήμερα ο ΟΑΣΘ.
Έχει, Ι.Κ.Α. υπόλοιπο ρύθμισης 9 εκατ., ρύθμιση Φ.Π.Α. 17,5 εκατ., μισθοδοσία προσωπικού 3 εκατ. -είναι 19.4.2017 αυτές οι οφειλές του ΟΑΣΘ- εισφορές υπέρ Ι.Κ.Α. με αναστολή και ρυθμιζόμενες με πληρωμή το 50%, 4,7 εκατ., εισφορά υπέρ ΕΦΚΑ, Γενάρη 2017 και δεύτερο του 2017, 4,8 εκατ., εισφορά υπέρ ΕΦΚΑ από τον τρίτο του 2017 ως 27.4.2017, 2,5 εκατ., παρακρατούμενοι φόροι 17.711.000, Φ.Π.Α. μηνός Μαρτίου 2 εκατ., προμηθευτές 3,7 εκατ., συμβάσεις λεωφορείων 4,9 εκατ., αποζημιώσεις απολυομένων 240.000, ενοίκια 3.494.000, εισφορές σωματείων 4.200.000, συσσωρευμένα μερίσματα μετόχων 7.900.000, εξόφληση δανείου Ηρακλή – να μας το εξηγήσετε αυτό, τι είναι αυτός ο Ηρακλής, εκτός από αυτόν που ξέρουμε στη μυθολογία- 2.900.000, εξόφληση δανείων ΕΤΕ, 9.500.000, αποθεματικό ασφαλιστικού κεφαλαίου κ.λπ.. Συνολικά 119.000.000 είναι οι οφειλές του ΟΑΣΘ που όχι μόνο δεν έχει το αποθεματικό που έπρεπε και που έλεγε ο νόμος, που εσείς ψηφίσατε, αλλά χρωστάει και αυτά.
Αυτή είναι η διαφορά, συνάδελφε της Δημοκρατικής Συμπαράταξης. Αν συγκρίνουμε, λοιπόν, τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας- θα σας δώσω τον πίνακα- με το τι δίνουμε στην Αθήνα στον ΟΑΣΑ και τι δίνουμε στον ΟΑΣΘ κάθε χρόνο, θα το καταλάβετε. Και από τον όγκο των λεωφορείων, των επιβατών, του πληθυσμού από ό,τι θέλετε. Θα το καταλάβετε! Αρκεί να σας πω ότι σταθερά είναι μπροστά ο ΟΑΣΘ. Σταθερά είναι μπροστά ο ΟΑΣΘ.
Πώς το καταφέρνει αυτό ο υγιής ιδιωτικός τομέας που επικαλείται η Ν.Δ. και όποιος θέλει να τον υπερασπιστεί, να το καταλάβουμε και εμείς. Τι εννοείτε «ιδιωτικό τομέα»; Τι εννοείτε «ανοικτό στην κοινωνία»; Τι εννοείτε! Εννοείτε τους ιδιωτικούς φορείς που αναπαράγουν τον παλαιοκομματισμό στη Θεσσαλονίκη; Τι εννοείτε;
- 5η παρέμβαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Σας ευχαριστώ, κύρια Πρόεδρε.
Καταρχάς, θα ξεκινήσω από την τελευταία τοποθέτηση.
Καταλαβαίνω με αυτά που είπε και κατέθεσε ο κ. Θεοχάρης, γιατί απέτυχε η οικονομική πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, αλλά πάμε πρώτα στα πολιτικά.
Ξέρετε είναι πολύ καλό να διαστρεβλώνεις αυτό που ένας φορέας γνωμοδοτεί.
Ο κ. Θεοχάρης ξέρει πολύ καλά, ότι η όποια γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ούτε δεσμευτική είναι, ούτε υπόχρεος είναι ο Υπουργός να την κοινοποιεί πουθενά και να μην πω κι άλλα που δεν θα ήθελα να πω εντός της Αιθούσης, όμως, ακόμα και αυτά που λέω τώρα και αυτά που έχει μπροστά του, αυτά που λέει η γνωμοδότηση και θέλει να την καταθέσει, γιατί την αποκρύψαμε, τα διαστρεβλώνει.
Τι λέει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους;
Λέει, αλλά το διαβάσει κιόλας, ότι «η παράταση του 2008 και του 2010 ήταν προσωρινά άκυρες μέχρι που οι άκαιρες αυτές συμβάσεις ψηφίστηκαν από Ελληνικό Κοινοβούλιο και έγιναν νόμος».
Τι σου λέει, δηλαδή;
Ότι, αν αυτές οι συμβάσεις ακολουθούσαν την πεπατημένη, αυτό που λέει ο νόμος, αυτό που λέει το πολιτικό μας σύστημα, αυτά που λένε όλοι, δηλαδή, πήγαιναν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για γνωμοδότηση, που είναι δικαστήριο και εκεί δεν είναι γνωμοδότηση, εκεί είσαι υποχρεωμένος να το τηρήσεις, ουδέποτε θα ερχόντουσαν έτσι στο Κοινοβούλιο, γιατί ήταν παράνομες και γιατί δεν ακολουθούσαν τον Κανονισμό.
Γιατί, κ. Θεοχάρη, δεν ακολουθούσαν τον Κανονισμό;
Εγώ σας καταλαβαίνω για τις αντιδράσεις σας, διότι χτυπιέται στην καρδιά, στον πυρήνα αυτό που τόσα χρόνια, δεκαετίες επιχειρείτε να περάσετε στην κοινή γνώμη και στον ελληνικό λαό, ότι «πόσο κακό είναι το δημόσιο και πόσος καλός είναι ο ιδιωτικός τομέας».
Ο ιδιωτικός τομέας που εσείς απευθύνεστε είναι ένας κρατικοδίαιτος, άθλιος τομέας που απομυζά τον ελληνικό.
Δεν είναι ο ιδιωτικός τομέας του ελεύθερου επαγγελματία, της εταιρίας, της βιοτεχνίας, της βιομηχανίας ακόμα που παράγει, είναι αυτοί που εσείς υπηρετούσατε με τις προηγούμενες κυβερνήσεις των αεριτζήδων. Αυτοί είναι και για αυτό βλέπουμε και συγκεκριμένες δυνάμεις να κόπτονται για τους μετόχους του ΟΑΣΘ.
Δεν είπαμε να αποιδιωτικοποιήσουμε βιομηχανία γάλακτος. Αυτό είναι μία άποψη, που μπορεί να έχει το Κ.Κ.Ε., την ξέρουμε την άποψή του, είναι πολιτική άποψη και είναι σεβαστή.
Εδώ εσείς επικαλείστε τον ιδιωτικό τομέα και επί της ουσίας αυτό που έρχεστε να υπηρετήσετε είναι άνθρωποι που κερδίζουν, κερδοσκοπούν όλα αυτά τα χρόνια στην πλάτη του ελληνικού λαού.
Απορώ, επειδή ήσασταν και στο Υπουργείο Οικονομικών, εσείς δεν είχατε πάρει χαμπάρι, ότι έπρεπε η περιουσία του ΟΑΣΘ να έρθει στο ελληνικό δημόσιο;
Δεν είχατε πάρει χαμπάρι, ότι 2011 θα έπρεπε ο ΟΑΣΘ να ενταχθεί σε ό,τι υπήρχε για όλους τους υπόλοιπους φορείς, δηλαδή, να κάνει διαγωνισμούς;
Δεν έκανε.
Να ενταχθεί στο Ενιαίο Σύστημα Πληρωμών;
Δεν είχε ενταχθεί.
Φέτος είπε η διοίκηση του ΟΑΣΘ, μετά την παρέμβαση του Υπουργείου Οικονομικών, ότι αποδέχεται.
Εσείς τι κάνατε τόσα χρόνια, που κάνατε και προσπάθεια να μειώσετε το κόστος;
Ποιο κόστος να μειώσετε;
Η μόνη προσπάθεια που έγινε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις ήταν να συνεχίσει η σπατάλη υπέρ συγκεκριμένων μηχανισμών στη Θεσσαλονίκη, για να αναπαράγονται συγκεκριμένη πολιτικοί και μη το χοντραίνουμε, διότι καλό θα ήταν κάποια στιγμή να έβλεπε το Υπουργείο Οικονομικών που υπηρετήσατε εσείς, όταν ήσασταν, και ποιοι ήταν οι μέτοχοι στον ΟΑΣΘ.
Είπανε με καλοπροαίρετο τρόπο και ο κ. Αμυράς και ο συνάδελφος από την Ένωση Κεντρώων συγκεκριμένα ερωτήματα και πρέπει να απαντηθούν, αλλά πριν πάμε εκεί για να δούμε γιατί ήταν παράνομες οι συμβάσεις.
Οι συμβάσεις ήταν παράνομες γιατί η χρονική διάρκεια, η οποία δεν ήταν καθορισμένη, δεν ήταν σαφώς ορισμένη, αλλά και πέρα από τον Κανονισμό, έλεγε ότι «θα τελειώσει η σύμβαση του ΟΑΣΘ δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση των έργων του Μετρό και των επεκτάσεων του», όχι μόνο του κυρίους έργου, που ξέρουμε πόσο έτρεχε η Ν.Δ. και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, με την ταχύτητα του φωτός, δεν μπορούσαμε να τους παρακολουθήσουμε, αλλά και των επεκτάσεων του.
Δηλαδή, άμα θέλαμε τώρα να κάνουμε επέκταση- που θέλουμε- προς το αεροδρόμιο, προς τις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης, θα παρατεινόταν αυτομάτως και η σύμβαση του ΟΑΣΘ. Δεν υπάρχει αυτό στον κόσμο, δηλαδή, καλό θα είναι- είναι στη Βουλή ο κ. Χατζηδάκης- να έρθει να μας το εξηγήσει, πως είχε τόσο μεγάλη έμπνευση στην παράταση που έκανε.
Επίσης, μας είπατε ότι υποκρύπτεται κόστος, που δεν το παρουσιάζουμε. Να σας πούμε το κόστος που υποκρύπτεται. Το κόστος που υποκρύπτεται είναι, να μην σπαταλιόνται τα εκατομμύρια ευρώ του ελληνικού λαού, έχοντας διασφαλισμένο κέρδος οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ, επειδή είστε και λάτρης του ιδιωτικού τομέα και του πλαισίου του ανταγωνισμού. Αυτό υπερασπιστήκατε και υπηρετήσατε τόσα χρόνια, γιατί δεν είναι δυνατόν οι Θεσμοί, οι δανειστές της χώρας, με την βοήθειά σας κύριε Θεοχάρη, να ξέρουνε ό,τι υπάρχει στη χώρα- τα πάντα- και να μην ξέρουν για τον ΟΑΣΘ.
Πώς έγινε αυτό το θαύμα δηλαδή;
Δηλαδή, ξέρανε για το εργασιακό πλαίσιο, για την μετενέργεια, για την κυρά Μαρία στην κάτω δεξιά γωνία και δεν ξέρανε για τον ΟΑΣΘ; Και τι κάνατε εσείς; Δηλαδή, για όνομα του Θεού.
Το πόρισμα του ΣΕΕΥΜΕ να καταθέσει, για να καμαρώσετε απλά και να δείτε πώς λειτουργούσε ο μηχανισμός του ΟΑΣΘ. Η πρώτη Κοινή Υπουργική Απόφαση που βγήκε με τον Γιώργο τον Χουλιαράκη και προέβλεπε ελεγκτή από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, ήταν από τη Θεσσαλονίκη, δεν παρουσιάστηκε ποτέ και δύο μέρες πριν από την ολοκλήρωση του έργου του, δήλωσε αδυναμία να πάει, αν σας λέει αυτό τίποτα για τις υπηρεσίες- και συγκεκριμένες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών- και υπάρχει σε εξέλιξη ΕΔΕ από ότι ξέρω.
Δεν «σπάμε» καμία σύμβαση, δεν υπάρχει σύμβαση. Ήταν μια παράνομη σύμβαση, που έγινε από την Ν.Δ., ήταν ένα σκάνδαλο 60 χρόνων, δεν παίρνουμε καμιά εταιρεία από τα χέρια κανενός ιδιώτη. Αυτό που κάνουμε, είναι αυτό το μόρφωμα 60 χρόνων, που παλιότερα, αν θέλετε, αναπαρήγαγε πολύ δυσάρεστες καταστάσεις και σήμερα επίσης με άλλη μορφή, δεν θα το διατηρήσουμε. Οφείλατε να το κάνετε και εσείς.
Εμείς βρήκαμε μία χώρα με συγκεκριμένες δεσμεύσεις από εσάς, όπου μπορούμε να εφαρμόσουμε την δική μας πολιτική την εφαρμόζουμε και φαίνεται και είμαστε, προφανώς, υπέρ του ιδιωτικού τομέα, αλλά όχι υπέρ του ιδιωτικού τομέα που είσαστε εσείς, του «άλλου», του υγιούς, του παραγωγικού ιδιωτικού τομέα και αυτός είναι και ο λόγος- για να απαντήσω και στον κ.Αμυρά- που στα μητροπολιτικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, προφανώς θα έχουμε δημόσιες αστικές συγκοινωνίες. Στις υπόλοιπες αστικές μεταφορές της χώρας θα γίνουν κανονικά διαγωνισμοί, όπως προβλέπεται από την οδηγία, δεν έχουμε ούτε την πολυτέλεια να έχουμε δημόσιες αστικές συγκοινωνίες σε όλη την Ελλάδα.
Αναρωτηθήκατε επίσης, ότι καταργούμε έναν Φορέα που λέγεται ΣΑΣΘ. Δεν είναι φορέας ο ΣΑΣΘ, το λέει και ο τίτλος του, είναι συμβούλιο. Βάλατε λοιπόν ένα συμβούλιο με 8 υπαλλήλους, να ελέγξει το έργο του ΟΑΣΘ, για να μην μπορεί να κάνει τον σχεδιασμό των αστικών μεταφορών της Θεσσαλονίκης- που δεν μπορούσε- να προσπαθεί να ελέγξει χωρίς να έχει πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα και στα στοιχεία. Αυτά, προφανώς, ανακαλύφθηκαν το 2015 και αυτός είναι και ο λόγος κύριε Θεοχάρη, που δεν κάναμε- όχι αλλαγή- ούτε τοποθέτηση του εκπροσώπου του Υπουργείου, ούτε στον ΣΑΣΘ, ούτε στον ΟΑΣΘ, διότι αυτοί που έχουνε τις ευθύνες θα τις πάρουν όλες τις ευθύνες. Αυτοί που κάναν τα στραβά μάτια στις Κυβερνήσεις που μετείχατε, θα τις πάρουν τις ευθύνες τους. Ούτε εκπρόσωπο του Υπουργείου δεν στείλαμε, όχι νέα διοίκηση, ούτε εκπρόσωπο, για να μην δώσουμε άλλοθι.
Και να απαντήσω στις καλοπροαίρετες ερωτήσεις των συναδέλφων.
Συνάδελφε από την «Ένωση Κέντρων», δεν ήταν καθόλου εμπρηστικές οι δηλώσεις μου, καθόλου. Ήτανε αυτό που αντικρίσαμε, αυτό που βρήκαμε. Η πρόταση που έκανε η διοίκηση του ΟΑΣΘ ήταν για τα μάτια του κόσμου και προέβλεπε μείωση των μισθών και αύξηση του εισιτηρίου.
Συνάδελφοι του Κ.Κ.Ε., εντάξει, όταν πάμε και εφαρμόζουμε τις δεσμεύσεις που είναι νεοφιλελεύθερες, το καταλαβαίνω να έχετε τη στάση που έχετε. Όταν κάνουμε αποϊδιωτικοποίηση και εξαγορά αυτών των εταιριών- και ειδικά στη Θεσσαλονίκη- να καταψηφίζετε; Εντάξει, απλά εγώ το σχολιάζω, όπως το σχολιάσατε εσείς, το σχολιάζω και εγώ.
Δεν υπάρχει λοιπόν «ξαφνικός θάνατος» και επίσης για την φύλαξη και την καθαριότητα που βάλατε θέμα, όπως και για τον έλεγχο του κομίστρου, έχουν προβλεφθεί συγκεκριμένες ατομικές συμβάσεις και στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και αλλού.
Μπήκε ένα θέμα για τον νέο στόλο των λεωφορείων. Ποιος έδινε τα λεφτά για τον νέο στόλο των λεωφορείων στον ΟΑΣΘ; Επειδή κάποιοι, στην αγωνία τους να υπερασπιστούν τους μετόχους του ΟΑΣΘ, έτσι εξεγείρονται κιόλας. Το Ελληνικό Δημόσιο τα έδινε, γι’ αυτό και υπήρχε και χρόνος απόσβεσης, που θα ερχόταν όλη την περιουσία του ΟΑΣΘ – κινητή και ακίνητη- στο Ελληνικό Δημόσιο.
Τι έκαναν όμως οι εκλεκτοί της Ν.Δ. και του παλαιοκομματισμού;
Όταν ένα λεωφορείο είχε αποσβέσει την αξία του, το πουλούσαν- όχι μόνο δεν το πήραμε πίσω ως Ελληνικό Δημόσιο- το πουλούσαν κιόλας, με μια ερμηνεία, ότι αφού παρατάθηκε η σύμβαση το 2008, παρατάθηκε και η ημερομηνία που γίνονται αποσβέσεις, που έπρεπε να αποδοθεί η περιουσία στο Ελληνικό Δημόσιο. Ήταν μια άλλη ερμηνεία, θα μας την εξηγήσει στην Ολομέλεια ο κ. Χατζηδάκης φαντάζομαι κύριε Καραμανλή, που προέβλεψε την παράταση και η Ν.Δ., γιατί αυτά είναι και μοντέρνα οικονομικά, σαν και αυτά που δέσμευσαν τη χώρα τα προηγούμενα χρόνια.
Δεν υπάρχουν τα 38 εκατ. ευρώ αποθεματικά που ήταν για το νέο στόλο όπως καταλάβατε, είναι 120 τα εκατομμύρια που χρωστάει ο ΟΑΣΘ. Τα 38 εκατ. ευρώ των αποθεματικών που έπρεπε να υπάρχουν για το νέο στόλο και τα έχει πληρώσει το Ελληνικό Δημόσιο, ο Θεός ξέρει πού είναι και γι’ αυτό προβλέπουμε, επειδή τέθηκε από συναδέλφους, αυτό το αυστηρό πλαίσιο να μην εξαφανιστούν συγκεκριμένα στοιχεία. Δεν είχε γίνει ποτέ κανένας διαγωνισμός, ούτε προμήθειας ούτε συντήρησης ούτε για τα συνεργεία ούτε για την ενοικίαση των αμαξοστασίων ούτε για το ηλεκτρονικό σύστημα που δεν έδιναν πρόσβαση στο ΣΑΣΘ για να κάνει τους ελέγχους ούτε σε τίποτα! Είναι αυτό που λέμε νεοφιλελευθερισμός. Αυτό! Και δίκαιο του ανταγωνισμού.
Οπότε, δεν υπάρχει κανένας «ξαφνικός θάνατος», αλλά εμείς αυτό που κάνουμε είναι να διασφαλίσουμε το συμφέρον του πολίτη και μόνο του πολίτη της Θεσσαλονίκης και είναι, να «ξεριζώσουμε» όποιο μηχανισμό αναπαρήγαγε στο παρελθόν το παρακράτος και στη σύγχρονη εποχή, συγκεκριμένους μηχανισμούς αναπαραγωγής του παλαιοκομματισμού στη χώρα. Αυτό πάμε να κάνουμε. Ούτε επανάσταση κάνουμε ούτε οτιδήποτε άλλο. Εφαρμόζουμε μια πολιτική στις αστικές συγκοινωνίες, που μπορεί να μας δώσει τη δυνατότητα, μέσω της εξοικονόμησης, να ασκήσουμε κοινωνική πολιτική προς όφελος του πολίτη της Θεσσαλονίκης, για τον πολίτη της Αθήνας και μακάρι να μπορούσαμε και σε όλη την Ελλάδα, στις αστικές συγκοινωνίες.
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.