ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Μαρία Κάλλας: Οι άγνωστες πτυχές από τη ζωή της ντίβας της όπερας

Μία ιστορία που όσα χρόνια κι αν περάσουν, πάντα θα ανακαλύπτουμε νέες πτυχές. Μία ιστορία που πάντοτε θα συναρπάζει. Μία ιστορία που πάντα θα γοητεύει. Η ιστορία της Μαρίας Κάλλας.

Νόρμα, Κάρμεν, Μήδεια, Τραβιάτα, όποιον ρόλο κι αν υποδύθηκε, η Μαρία Κάλλας καθιερώθηκε ως η απόλυτη ντίβα της όπερας, με χιλιάδες διθυραμβικά σχόλια να κατακλύζουν τον Τύπο κάθε που έδινε μία ακόμα παράσταση.

Όταν εκμυστηρεύθηκα στην κυρία Λουκία Βούλγαρη, διευθύντρια της εταιρείας διαχείρισης ελεύθερου χρόνου In The Know, το θαυμασμό που τρέφω για την κορυφαία Ελληνοαμερικανίδα υψίφωνο, μία έκπληξη με περίμενε. «Ετοιμάσαμε για εσάς μία ιδιωτική ξενάγηση» ήρθε σύντομα η απάντηση. Συναντηθήκαμε με την κυρία Αίγλη Ανδριτσοπούλου, υπεύθυνη για την περιήγησή μου, έξω από το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη. Οι υπηρεσίες της In The Know κινούνται γύρω από τον άξονα της σύγχρονης τέχνης και του πολιτισμού, είναι απολύτως εξατομικευμένες και αφορούν ταξιδιώτες που επισκέπτονται την Αθήνα για προσωπικούς ή επαγγελματικούς λόγους.

Στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, μας περίμενε ο Νίκος Χαραλαμπόπουλος, οικονομολόγος στο επάγγελμα, ωστόσο είναι εκείνος ο άνθρωπος που έχει στην κατοχή του 360 προσωπικά αντικείμενα της Μαρίας Κάλλας από τα οποία έχει παραχωρήσει στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη τα 170 προς έκθεση.

Ο Νίκος Χαραλαμπόπουλος περισσότερα από 25 χρόνια συλλέγει με επιμονή και υπομονή προσωπικά αντικείμενα, κυρίως για τη διατήρησή τους, χαρακτηρίζοντάς το ως μία «εμμονική προσπάθεια». Η συλλογή του Νίκου Χαραλαμπόπουλου, εκτός από προσωπικά αντικείμενα της Μαρίας Κάλλας, περιλαμβάνει και αντίστοιχα του Ελευθερίου Βενιζέλου, της Σοφίας Βέμπο, του Αριστοτέλη Ωνάση και άλλων σημαντικών προσωπικοτήτων της Ελλάδας.

χαραλ
Ο Νίκος Χαραλαμπόπουλος και το πρώτο του «απόκτημα», από το σύνολο των 360 προσωπικών αντικειμένων της Μαρίας Κάλλας

Ξεκινήσαμε την ξενάγησή μας, βλέποντας ένα χρυσό τσαντάκι, γνωστού οίκου μόδας, ενόσω προχωρούσαμε θαυμάζαμε διάφορα φορέματα, πάνω σε κούκλες, που έμοιαζαν να έχουν ξεπηδήσει από τις αντίστοιχες φωτογραφίες που τα συνόδευαν και στις οποίες φυσικά απεικονίζονταν η ντίβα της όπερας.

τσαντ

Ένα κλειδί οδοντόκρεμας ήταν εκείνο που μας έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση, καθώς με αυτό «τύλιγε» το κάτω μέρος της οδοντόπαστας που κατανάλωνε, ώστε να μη χαλάει τα νύχια της. Η «αγάπη» που έτρεφε για το μανικιούρ της, την οδήγησε στο να έχει και διάφορα μικρά χρυσά σα… στυλό, με τα οποία γύριζε τα νούμερα στο καντράν του τηλεφώνου της. Ένα τέτοιο είδαμε και στην έκθεση.

Τα γνωστά σε όλους μαντήλια που φορούσε στο κεφάλι της (τουρμπάνια), αλλά και προσωπικά άλμπουμ φωτογραφιών, χειρόγραφα σημειώματα, αποκόμματα από αεροπορικά εισιτήρια –φυσικά της Ολυμπιακής Αεροπορίας, όλα βρίσκονται συγκεντρωμένα σε μία έκθεση που εκτείνεται σε τρεις ορόφους.

Οι καρτ ποστάλ που έστελνε στις οικογένειες των ανθρώπων που τη φρόντιζαν, μαρτυρούν το χαρακτήρα της Μαρίας Καλλάς. «Κάθε βράδυ, πριν κοιμηθεί, τους έλεγε καληνύχτα και επίσης: Να ξέρετε, σας αγαπώ» τονίζει ο κ. Χαραλαμπόπουλος.

Η σχέση της με την Γκρέις Κέλλυ, μέσα από γράμματα που αντάλλαζαν, τα γάντια της Τραβιάτα, ένας χρυσός αναπτήρας από μασίφ χρυσό, ένας επίσης χρυσός σταυρός, όπως και το φλυτζάνι που ήπιε για τελευταία φορά τον καφέ της, όλα βρίσκονταν εκεί και ευλαβικά έμοιαζαν να ζωντανεύουν το μύθο της απόλυτης ντίβας της όπερας.

Τα δώρα του Ωνάση στην Κάλλας

 

Η λατρεία που είχε στον Αριστοτέλη Ωνάση και η σχέση που διατηρούσαν, δεν θα μπορούσε να λείπει, με την παρουσία δώρων που οι δυο τους είχαν ανταλλάξει, από την έκθεση. «Τα αμύθητης αξίας δώρα, που έχει ειπωθεί κατά καιρούς ότι οι δυο τους αντάλλασσαν, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Ένα από τα δώρα που έχει κάνει ο Αριστοτέλης Ωνάσης στην Μαρία Κάλλας είναι μία καρφίτσα Van Cleef & Arpels με κοράλια και τιρκουάζ πέτρες. Η Κάλλας ήταν πολύ αξιοπρεπής για να δέχεται ακριβά δώρα. Από όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω, ο Ωνάσης είχε διαμηνύσει στον οίκο Cartier, όποτε η Κάλλας μπαίνει σε ένα κατάστημα, να μην πληρώνει τίποτα. Και έτσι η Κάλλας δεν ξαναεπισκέφθηκε κανένα κατάστημα, καθώς δεν ήθελε να δείξει ότι εκμεταλλεύεται αυτή τη σχέση» σημείωσε ο κ. Χαραλαμπόπουλος.

Μάλιστα, η Κάλλας φέρεται να αγαπούσε τα ζωντανά χρώματα, τα οποία επέλεγε για τις εμφανίσεις της, ωστόσο ο Ωνάσης ήταν εκείνος που την παρότρυνε να φοράει αποκλειστικά μαύρα.

κουτι
Δώρο του Ωνάση στην Κάλλας – Επίχρυσο κουτί με ένθετες πέτρες lapis lazuli με εγχάρακτο βασιλικό οικόσημο στην εσωτερική πλευρά και τα αρχικά C.I. το οποίο είχε πάντοτε στο κομοδίνο της

Στην έκθεση, μεταξύ άλλων, ανακαλύψαμε ένα δώρο που είχε κάνει η υψίφωνος στον γνωστό Έλληνα εφοπλιστή. Πρόκειται για έναν πουροκόφτη, με μία μικρή εικόνα της Παναγίας και μία αλυσίδα. Αυτό ο Ωνάσης το είχε συνέχεια στο χέρι του και έπαιζε, σαν κομπολόι ή το είχε κρεμασμένο στο λαιμό του, κατά την παραμονή του στον Σκορπιό.

καλλας

 

Το τέλος

Η Μαρία Κάλλας, γεννημένη ως Μαρία Άννα Σοφία Σεσιλία Καλογεροπούλου, στις 2 Δεκεμβρίου 1923 στη Νέα Υόρκη, πέρασε στην αιωνιότητα στις 16 Σεπτεμβρίου 1977 στο Παρίσι. Η κηδεία της έγινε στις 20 Σεπτεμβρίου και, αφού το σώμα της αποτεφρώθηκε όπως επιθυμούσε, την άνοιξη του 1979 η τέφρα της σκορπίστηκε στο Αιγαίο…

καλλασ1

Εκείνη, την τελευταία μέρα, η υψίφωνος μπήκε στο μπάνιο της, έκανε ντους, έβαλε από το άρωμα της φωτογραφίας, που φέρει και το μονόγραμμά της, και βγαίνοντας από την πόρτα του μπάνιου, λιποθύμησε. Τη μετέφεραν στο κρεβάτι και της έδωσαν να πιει με κουταλάκι καφέ από το απεικονιζόμενο φλυτζάνι. Στην τέταρτη κουταλιά καφέ, πέθανε. Όταν την έντυσαν, της φόρεσαν το χρυσό σταυρό της φωτογραφίας, τον οποίο «έσωσε» η αδερφή της λίγο πριν την αποτέφρωση, σύμφωνα με τον κ. Χαραλαμπόπουλο.

Ο Μύθος Ζει

Η ευκαιρία που η εταιρεία διαχείρισης ελεύθερου χρόνου In The Know δημιούργησε αποκλειστικά για εμένα, μαρτυρεί τη δυνατότητα της εταιρείας να αναλαμβάνει την εκπόνηση ημερήσιων προγραμμάτων (itineraries), στα οποία συμπεριλαμβάνονται προτάσεις για τις πολιτιστικές δράσεις που λαμβάνουν χώρα στην πόλη, αλλά και για τη διαμονή, το φαγητό, την ψυχαγωγία και τη μετακίνηση του επισκέπτη τις ημέρες παραμονής του σε αυτή, χαρτογραφώντας και αναδεικνύοντας με αυτόν τον τρόπο τη σύγχρονη Αθήνα.

καλλασ2

Στόχος της In The Know είναι η στήριξη και η προβολή των δημιουργών και των σύγχρονων ελληνικών πολιτιστικών προϊόντων εντός και εκτός Ελλάδας και η ανάδειξη της Ελλάδας ως κορυφαίο τουριστικό προορισμό σε ετήσια βάση.