ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Απόφαση-“φωτιά” για την πυροσβεστική στη Θεσσαλονίκη.

          «Στην προ μηνών επισήμανση των κινδύνων από τη μείωση των πυροσβεστών της Θεσσαλονίκης κατά 95 άνδρες, η ηγεσία της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας απαντά με απόφαση-“φωτιά” για περαιτέρω μείωση του προσωπικού κατά 99 άτομα! Το 2017 η Θεσσαλονίκη θα έχει 266 πυροσβέστες, ενώ οι ανάγκες είναι τριπλάσιες.»

Τα παραπάνω υπογραμμίζει ο Βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ. Σταύρος Καλαφάτης, ο οποίος κατέθεσε νέα ερώτηση στη Βουλή με αποδέκτη τον υπουργό Εσωτερικών, ζητώντας την ανάκληση της απόφασης και, αντιθέτως, την ενίσχυση του Πυροσβεστικού Σώματος στη Θεσσαλονίκη.

«Αν υλοποιηθεί ο πρωτοφανής κυβερνητικός σχεδιασμός για τη Θεσσαλονίκη, η πόλη θα είναι εντελώς ανοχύρωτη, τη νέα αντιπυρική περίοδο», επισημαίνει ο κ. Καλαφάτης και προσθέτει: «Η κυβέρνηση μοιάζει να έχει ως απαράβατο κανόνα την αποδιοργάνωση των κρατικών υπηρεσιών στη Θεσσαλονίκη, από την αστυνομία και την πυροσβεστική, ως τα νοσοκομεία και τα σχολεία.»

για το ίδιο θέμα κατέθεσε ερώτημα και η ανεξάρτητη βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης Κατερίνα Μάρκου

 

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ του Σταύρου Καλαφάτη

ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΕΡΩΤΗΣΗ

2945/27.1.2017

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ Εσωτερικών

ΘΕΜΑ: «Μείωση Πυροσβεστικής Δύναμης Θεσσαλονίκης»

Κατά την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου του 2016 με την υπ’αριθμ. 6172/2016 ερώτηση  που καταθέσαμε είχαμε εκφράσει τον έντονο προβληματισμό μας για την κατάσταση  των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών στην Κεντρική Μακεδονία και ειδικότερα στην πόλη της Θεσσαλονίκης σε σχέση με τις μεγάλες ελλείψεις που παρατηρούνταν σε ανθρώπινο δυναμικό.

Σήμερα οι υπηρεσίες της Πυροσβεστικής σε όλη την ευρύτερη περιοχή συνεχίζουν να είναι υποστελεχωμένες. Η υπηρετούσα δύναμη στη Θεσσαλονίκη το 2006 ανερχόταν σε 486 πυροσβέστες και πλέον, δέκα χρόνια μετά, έχει μειωθεί κατά 95 πυροσβέστες με αποτέλεσμα η υφιστάμενη μάχιμη δύναμη των μόλις 365 πυροσβεστών στην πόλη να αδυνατεί να εκπληρώσει τη δύσκολη αποστολή που της έχει ανατεθεί. Οι μηδενικές οργανικές θέσεις επιτείνουν το αδιέξοδο.

Η μοίρα όμως που επιφυλάσσει ο ‘’αριστοτεχνικός’’ σχεδιασμός της κυβέρνησης για τη θωράκιση και την ασφάλεια των πολιτών στη Θεσσαλονίκη είναι ακόμη πιο δυσοίωνη καθώς, με την υπ’αριθ. 91/231Φ102.2/30-12-2016 απόφαση της φυσικής ηγεσίας του Σώματος, μειώνεται δραματικά η ήδη αποδεκατισμένη πυροσβεστική δύναμη που υπηρετεί στην πόλη κατά 99 μάχιμους πυροσβέστες.

Δηλαδή, μόλις και μετά βίας, το 2017 θα υπηρετούν στη Θεσσαλονίκη περίπου 266 πυροσβέστες όταν οι πραγματικές της ανάγκες είναι τριπλάσιες.

Η συμβολή δε, των ανδρών της Πυροσβεστικής στην αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης και ιδίως η κάλυψη των αναγκών στην ευρύτερη περιοχή που σηκώνει το βάρος της προβληματικής κυβερνητικής διαχείρισης, από κοινού με την υφιστάμενη λειψανδρία,  προκαλεί περαιτέρω επιχειρησιακές αδυναμίες.

Αν υλοποιηθεί ο πρωτοφανής κυβερνητικός σχεδιασμός του υψηλού ρίσκου για τη Θεσσαλονίκη, η πόλη θα είναι απροστάτευτη και εν όψει της νέας αντιπυρικής περιόδου εντελώς ανοχύρωτη.

Ο συνδυασμός των συνεχών μειώσεων με τη μη κάλυψη οργανικών θέσεων είναι ο απαράβατος κανόνας που ασπάζεται και ακολουθεί πιστά η κυβέρνηση στη Θεσσαλονίκη και σε ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία, σε όλα τα επίπεδα της οργάνωσης των κρατικών υπηρεσιών, από την αστυνομία και την πυροσβεστική έως τα νοσοκομεία και τα σχολεία.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός

  1. Προτίθεστε να προβείτε άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες ανάκλησης της μείωσης στην υφιστάμενη δύναμη του Πυροσβεστικού Σώματος στη Θεσσαλονίκη και να επανεξετάσετε το επιτακτικό αίτημα ενίσχυσής της με βάσει τις τεράστιες ανάγκες της πόλης;

Αθήνα 27 Ιανουαρίου 2017

Ο ερωτών Βουλευτής

Σταύρος Καλαφάτης

 

 

Επιχειρούμενη αποδυνάμωση των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών της Θεσσαλονίκης

Το θέμα της αποδυνάμωσης των πυροσβεστικών υπηρεσιών του νομού Θεσσαλονίκης λόγω απόφασης για την ανεξήγητη μείωση των οργανικών θέσεων από 365 σε 266 φέρνει στη Βουλή η ανεξάρτητη βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, Κατερίνα Μάρκου, με ερώτηση προς τον Υπουργό Εσωτερικών.

Η εν λόγω απόφαση φαίνεται να ελήφθη χωρίς να προηγηθεί οποιαδήποτε διαβούλευση με τις τοπικές αυτοδιοικητικές αρχές και την υπηρεσία και χωρίς να συνεκτιμηθούν μια σειρά από σημαντικούς παράγοντες, όπως η αναλογία πυροσβεστών σε σχέση με τον αριθμό συμβάντων αλλά και κατοίκων, οι ιδιαιτερότητες της περιοχής ευθύνης και του νομού Θεσσαλονίκης γενικότερα αλλά και τα ακραία καιρικά φαινόμενα που πλήττουν την περιοχή, που απαιτούν πολλές φορές την άμεση και καίρια παρέμβαση του πυροσβεστικού σώματος για την προστασία της ζωής και της περιουσίας των κατοίκων.

«Από τα παραπάνω είναι εμφανές ότι υπάρχουν αυξημένες ανάγκες παρουσίας και ετοιμότητας του πυροσβεστικού σώματος στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και, επί της ουσίας, κανένας πυροσβέστης δεν περισσεύει, ούτε είναι ‘ πλεονάζων’», τονίζει η βουλευτής, ενώ μια τέτοια μεγάλη αποδυνάμωση της πυροσβεστικής δύναμης στην περιοχή της Θεσσαλονίκης θα έχει δυσμενέστατες επιπτώσεις στο αίσθημα ασφαλείας των πολιτών, ιδίως στην ύπαιθρο.

Ρωτά, λοιπόν, με βάση ποια κριτήρια αποφασίστηκε η δραματική μείωση του προσωπικού, που οφείλεται η τεράστια απόκλιση ανάμεσα στην οργανική δύναμη της Θεσσαλονίκης και άλλων περιοχών, όπως της Αττικής και της Αχαΐας και αν το υπουργείο προτίθεται να επανεξετάσει άμεσα την απόφαση για την κατανομή του προσωπικού, λαμβάνοντας υπόψη τις αυξημένες ανάγκες και ιδιαιτερότητες της περιοχής.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Εσωτερικών

ΘΕΜΑ: Επιχειρούμενη αποδυνάμωση των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών της Θεσσαλονίκης

Με την πρόσφατη υπ΄αρ. 91/231 Φ.102.2 απόφαση του Αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος περί «κατανομής οργανικών θέσεων», η οργανική δύναμη της Διοίκησης πυροσβεστικών υπηρεσιών Νομού Θεσσαλονίκης μειώνεται ανεξήγητα από 365 σε 266 άτομα.

Η δρομολογούμενη αυτή αποδυνάμωση του πυροσβεστικού σώματος της Θεσσαλονίκης εύλογα έχει προκαλέσει αναστάτωση όχι μόνο στο προσωπικό του πυροσβεστικού σώματος αλλά και στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας.

Η εν λόγω απόφαση φαίνεται να ελήφθη χωρίς να προηγηθεί οποιαδήποτε διαβούλευση με τις τοπικές αυτοδιοικητικές αρχές και την υπηρεσία και χωρίς να συνεκτιμηθούν μια σειρά από σημαντικούς παράγοντες και δεδομένα. Ειδικότερα:

  • Μετά και τη νέα μείωση, η Π/Υ Θεσσαλονίκης αριθμεί πλέον λιγότερους από τους μισούς υπαλλήλους σε σχέση με το 2004 (266 έναντι 572), παρόλο που ο αριθμός των συμβάντων παραμένει υψηλός (21.637 συμβάντα στη περιοχής ευθύνης της Π/Υ Θεσσαλονίκης επί 47.130 στη Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας την πενταετία 2010-2015). Για το 2015, αντιστοιχούσαν 13,4 επεμβάσεις ανά πυροσβέστη στη Θεσσαλονίκη και μόλις 6,6 στην Αττική. Την ίδια στιγμή, ενώ για το έτος 2017 η οργανική δύναμη της Αττικής καθορίστηκε σε 2225 πυροσβέστες , στη Διοίκηση Π/Υ Θεσσαλονίκης διατηρείται μόλις το 10% της δύναμης αυτή (266). Ενδεικτική της άνισης μεταχείρισης του νομού Θεσσαλονίκης είναι και η αναλογία πυροσβεστών ανά αριθμό κατοίκων με βάση τα νέα δεδομένα. Ενώ στην Αττική αντιστοιχούν 59 πυροσβέστες ανά 100.000 κατοίκους και στην Αχαΐα 72 , στη Θεσσαλονίκη είναι μόλις 26. Είναι προφανής, λοιπόν, η ανισότητα και ο ανορθολογισμός της κατανομής που επιχειρείται σε σχέση με τα στοιχεία συμβάντων.
  • Πέρα από τα συνήθη συμβάντα, η Πυροσβεστική Υπηρεσία του νομού Θεσσαλονίκης είναι επιφορτισμένη και με επιπλέον καθήκοντα όπως: α) Την πυρασφάλεια του περιαστικού δάσους του Σέιχ Σου, β) Την πυρασφάλεια του διεθνούς αεροδρομίου ‘’Μακεδονία’’, γ) Την φύλαξη του δασικού σχηματισμού Βόρειας Χαλκιδικής και ορεινών όγκων Πιερίων-Ολύμπου, δ) Τις ανοικτές δομές φιλοξενίας προσφύγων της Περιφέρειας, ε) Μέτρα πυρασφάλειας στο μετρό, διυλιστήρια, ΔΕΠΑ (αέριο), εγκαταστάσεις λιμένος Θεσ/νίκης, Βιομηχανική Περιοχή Θες/νίκης, Εθνική οδό, στ) Την πυρασφάλεια ουσιαστικά της Αθωνικής Πολιτείας (Άγιον Όρος).
  • Δεν πρέπει να παραβλέπονται οι τοπικές ιδιαιτερότητες του νομού Θεσσαλονίκης: ύπαρξη πολλών χωριών σε απομακρυσμένες περιοχές, εκτός του αστικού ιστού, ύπαρξη διάσπαρτων δασικών εκτάσεων αλλά και σημαντικών υγροβιότοπων και εθνικών πάρκων, σημαντική αύξηση του πληθυσμού κατά τους θερινούς μήνες, ελλιμενισμός κρουαζιερόπλοιων με μεγάλο αριθμό επιβατών στο λιμάνι κ.α.
  • Τέλος, η ευρύτερη περιφέρεια της Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια πλήττεται συχνά από ακραία καιρικά φαινόμενα (καταρρακτώδεις βροχές, πλημμύρες) που απαιτούν πολλές φορές την άμεση και καίρια παρέμβαση του πυροσβεστικού σώματος για την προστασία της ζωής και της περιουσίας των κατοίκων.

Επειδή από τα παραπάνω είναι εμφανές ότι υπάρχουν αυξημένες ανάγκες παρουσίας και ετοιμότητας του πυροσβεστικού σώματος στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και, επί της ουσίας, κανένας πυροσβέστης δεν περισσεύει, ούτε είναι «πλεονάζων»,

Επειδή μια τέτοια μεγάλη αποδυνάμωση της πυροσβεστικής δύναμης στην περιοχή της Θεσσαλονίκης θα έχει δυσμενέστατες επιπτώσεις στο αίσθημα ασφαλείας των πολιτών, ιδίως στην ύπαιθρο,

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάστε:

  • Με βάση ποια κριτήρια προχωρήσατε σε μια τέτοια δραματική μείωση του προσωπικού των πυροσβεστικών υπηρεσιών στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία;
  • Που οφείλεται η τεράστια απόκλιση ανάμεσα στην οργανική δύναμη της Θεσσαλονίκης και άλλων περιοχών, όπως της Αττικής και της Αχαΐας;
  • Δεδομένων των προβλημάτων που αναμένεται να δημιουργήσει η εν λόγω μείωση προσωπικού στην ευρύτερη περιοχή του νομού Θεσσαλονίκης, προτίθεστε να επανεξετάσετε άμεσα την απόφαση για την κατανομή του προσωπικού, λαμβάνοντας υπόψη τις αυξημένες ανάγκες και ιδιαιτερότητες της περιοχής;

Η ερωτώσα βουλευτής

Κατερίνα Μάρκου – Β’ Θεσσαλονίκης