Στη Ντόχα πραγματοποιείται η παγκόσμια σύνοδος εκπαιδευτικής καινοτομίας. Κάθε χρόνο, δύο θέματα βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας. Η προώθηση των θετικών επιστημών και η μόρφωση των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Αυτή η χρονιά δεν αποτελεί εξαίρεση. Ας γνωρίσουμε τους νικητές των δύο τελευταίων WISΕAWARDS που τιμήθηκαν για το εντυπωσιακό τους έργο.
Κάποιες μελέτες δείχνουν ότι οι μαθητές γυμνασίου στο Κατάρ, χάνουν το ενδιαφέρον τους στα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες. Αυτό οδηγεί σε χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση. Όμως οι μαθητές σε αυτό το εργαστήριο, ενθαρρύνονται να ακολουθήσουν μια καριέρα στις επιστήμες STEM, δηλαδή στην τεχνολογία, την μηχανική και τα μαθηματικά.
Οι ερευνητές του προγράμματος «Al-Bairaq» ετοιμάζονται να συναντήσουν μαθητές δημοσίων σχολείων στο Κατάρ. Τους ακολουθήσαμε για να γνωρίσουμε την δουλειά τους.
Σε αυτό το σχολείο αρρένων, η Φατιμά που είναι μηχανικός, ανατρέπει τις παραδοσιακές μεθόδους και βοηθά τους μαθητές να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους, στις επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά.
«Το Κατάρ είναι μια πλούσια χώρα. Οι μαθητές ζουν μέσα στην πολυτέλεια. Όμως θέλουμε να καταλάβουν ότι είναι πολύ σημαντικό να αποκτήσουν πτυχίο σε θετικές επιστήμες και τεχνολογία. Δεν πρέπει να παίρνουμε συνεχώς ανθρώπους με εμπειρία από το εξωτερικό. Πρέπει να αποκτήσουμε τεχνογνωσία στον τόπο μας και αυτό ξεκινά από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση» δήλωσε στην κάμερα του euronews η Φατιμά Ναμπχάν, ερευνήτρια του προγράμματος «AL-Bairaq».
«Ανακαλύπτω υλικά»: Αυτό είναι ένα από τα μαθήματα που στόχο έχει την εξοικείωση των νέων με τα βασικά χαρακτηριστικά των υλικών. Στη συνέχεια σχεδιάζουν το δικό τους προϊόν.
«Έχω μάθει από αυτό το πείραμα, πως να κατασκευάζουμε διαλυτά υλικά που μπορούν να αντικαταστήσουν τα αδιάλυτα. Αυτά πρέπει να χρησιμοποιούμε στο σπίτι, γιατί μπορεί να λύσουν πολλά προβλήματα» υποστηρίζει ένας μαθητής, ο Χίλμι.
Το πρόγραμμα «AL-Bairaq» ξεκίνησε το 2007. Έχει ως στόχο την ανάπτυξη μιας εθνικής στρατηγικής που προωθεί την καινοτομία και την γνώση. Ιδρύθηκε από μια ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου του Κατάρ που πιστεύουν ότι μπορούν να οδηγήσουν μαθητές γυμνασίου σε νέες επαγγελματικές κατευθύνσεις.
«Το Al-Bairaq είναι ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα. Ο μαθητής περνά από διάφορα στάδια όπως εργαστήρια και πειράματα. Στη συνέχεια διοργανώνουμε διαγωνισμούς για να ενθαρρύνουμε και για να δώσουμε κίνητρο στους μαθητές. Οι μαθητές παρουσιάζουν τη δουλειά τους, ενώ χρησιμοποιούν τα social media, καθώς και για να προωθήσουν στην δουλειά τους» εκτιμά η Αμιρά Νασρ, βοηθός ερευνήτρια στο πρόγραμμα «Al-Bairaq».
Οι μαθητές έχουν πρόσβαση και στο κέντρο εφαρμογής υλικών του Πανεπιστημίου του Κατάρ. Εδώ, με την βοήθεια των καθηγητών αποκτούν μια μοναδική εμπειρία, βλέπουν πως λειτουργεί ένα πραγματικό εργαστήριο.
«Για να προσελκύσουμε τους μαθητές, προσπαθούμε να βρούμε έξυπνους τρόπους για να τους δείξουμε τι συμβαίνει εδώ και πως γίνεται η έρευνα. Στη περιβαλλοντική μηχανική, αποφάσισα να χρησιμοποιήσω απόβλητα υλικά σε μορφή σκυροδέματος. Στη μηχανική τους ζήτησα να κατασκευάσουν τσιμεντόλιθο ανασυγκροτώντας υλικά απόβλητα. Οπότε μαθαίνουν διασκεδάζοντας» δήλωσε η Νεσιμπέ Γκόντζε Οζερκάν, βοηθός καθηγήτης στο πανεπιστήμιο του Κατάρ.
Το πρόγραμμα δεν περιλαμβάνει μόνο μαθηματικά, μηχανική και τεχνολογία. Ο αθλητισμός παίζει σημαντικό ρόλο στο ετήσιο αυτό πρόγραμμα, ενώ πραγματοποιούνται και πολλοί διαγωνισμοί.
«Στο εργαστήριο «Είμαι ένας ερευνητής» κατάλαβα πως είναι η πανεπιστημιακή ζωή και πως θα είναι η έρευνα με επιστήμονες και καθηγητές πανεπιστημίου. Έχω ανακαλύψει νέες επιστήμες και νέα συναρπαστικά πεδία. Έχω πλέον αλλάξει γνώμη για το μέλλον μου, για την επαγγελματική πορεία που θα ξεκινήσω» δήλωσε ένας μαθητής, ο Γιούσεφ.
Μέχρι τώρα στο πρόγραμμα έχουν συμμετάσχει περισσότερα από τρεις χιλιάδες αγόρια και κορίτσια.
Σύντομα το «Al-Bairaq» θα φτάσει σε όλα τα δημόσια σχολεία στο Κατάρ με στόχο να δημιουργήσει τους μελλοντικούς ηγέτες της επιστήμης.
Αργεντινή
Για πολλά κωφά παιδιά, είναι πολύ δύσκολο να αναπτύξουν μια γλώσσα επικοινωνίας. Εάν γονείς και εκπαιδευτικοί δεν χρησιμοποιούν τη νοηματική γλώσσα ή δεν έχουν πρόσβαση σε κατάλληλο εξοπλισμό, τότε τα παιδιά βρίσκονται αντιμέτωπα με τον αναλφαβητισμό και τον κοινωνικό αποκλεισμό. Μέσω ενός καινοτόμου βιβλίου, μια ομάδα στην Αργεντινή ίσως βρήκε τη λύση.
Η Μελάνι είναι η μόνη κωφή σε μια οικογένεια που όλοι ακούν. Ως παιδί ένιωθε έλξη για τα βιβλία, μα δεν μπορούσε να διαβάσει.
«Όταν ήμουν μικρή, μου άρεσε πολύ να τα βλέπω, ενώ προσπαθούσα να μάθω μέσα από τις εικόνες» δήλωσε η Μέλανι Σολάνο.
Περίπου το 90% των κωφών παιδιών έχουν ακούοντες γονείς.
Οι δάσκαλοι που δεν μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί τους, συχνά προκαλούν γνωστικές και γλωσσικές δυσκολίες.
Πολλά από τα παιδιά αυτά, τελικά εγκαταλείπουν το σχολείο. Ευτυχώς, η Μέλανι δεν ανήκει σε αυτές τις περιπτώσεις. Η Μέλανι πήγε σε ένα από τα λίγα σχολεία στην Αργεντινή που εφαρμόζει δίγλωσσο εκπαιδευτικό μοντέλο: Η νοηματική Αργεντίνικη γλώσσα είναι πρώτη και τα ισπανικά δεύτερη.
Εκεί η Μέλανι ανακάλυψε τα Videobooks και σύντομα πρωταγωνίστησε στις ιστορίες τους.
«Όταν με επέλεξαν να πρωταγωνιστήσω στα Videobooks της Canales, δεν είχα ιδέα τι ήταν το Videobook. Νόμιζα ότι ήταν κάτι ανόητο, αλλά κατάλαβα πως ήταν σημαντικό να φτάσει το μήνυμα σε όλα τα παιδιά. Ένιωσα πως ήταν μεγάλο το βάρος για εμένα. Ένιωσα φόβο και μεγάλη αμηχανία» δήλωσε η Μέλανι Σολάνο.
Το μοναδικό αυτό πρόγραμμα που δημιουργήθηκε από την ένωση πολιτών Canales»
Ενθαρρύνει τη χρήση της νοηματικής γλώσσας μέσω της ανάγνωσης και όχι μέσω της αφήγησης.
Ακόμη προωθεί την αγάπη της ανάγνωσης και φέρνει σε επαφή κωφά παιδιά με κωφούς ενήλικες και δασκάλους.
«Είναι ένας τρόπος διδασκαλίας. Τα παιδιά καθώς μεγαλώνουν μπορούν να μάθουν την Αργεντίνικη νοηματική γλώσσα και έτσι να αποκτήσουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα» υποστήριξε η μαθήτρια Μέλανι Σολάνο.
Τα videobooks βοηθούν και τις οικογένειες των κωφών παιδιών να επικοινωνήσουν μαζί τους.
«Στο σπίτι, μερικές φορές, επικοινωνώ με τους γονείς μου, μέσω της νοηματικής γλώσσας ή διαβάζοντας τα χείλη τους. Προσπαθώ να τους διδάξω την νοηματική γλώσσα, αλλά είναι πολύ δύσκολο για αυτούς. Μερικές φορές αρχίζουν να μιλάνε, αλλά δεν μπορώ να τους ακολουθήσω. Τότε στενοχωριέμαι και υποφέρω γιατί νιώθω μοναξιά και δεν μπορώ να επικοινωνήσω» υποστήριξε η Λουντμίλα Σότο, μαθήτρια του σχολείου Magnasco.
Τα Videobooks δημιουργήθηκαν από κωφούς και ειδικούς της ακρόασης που γνωρίζουν πως έχουν πολύ δουλειά μπροστά τους.
«Συνειδητοποιήσαμε ότι δεν ήταν μόνο η ανάγκη των παιδιών, αλλά και των νέων που δεν είχαν μεγάλη εμπειρία ανάγνωσης ως παιδιά. Στη συνέχεια, ψάξαμε για κατάλληλες ιστορίες ανάλογα με την ηλικία και τα ενδιαφέροντα των νέων. Δεν μπορούν όλοι να διαβάζουν την Κοκκινοσκουφίτσα» σύμφωνα με την Τζούλια Βαλβαρρόσα, συντονίστρια αναγνώστης & σύμβουλος της Canales.
Όπως η Μέλανι έτσι και τα videobooks μεγάλωσαν. 11 νέα διηγήματα για εφήβους κυκλοφορούν στην αγορά, ενώ οι δημιουργοί δουλεύουν ιστορίες και για ενήλικες.
«Τα Videobooks είναι σαν μια γέφυρα που μας οδηγεί σε περισσότερη και καλύτερη ανάγνωση. Άρχισα να συνδέω ένα πράγμα στην Αργεντίνικη νοηματική γλώσσα και ένα άλλο στα ισπανικά. Τώρα διαβάζω περισσότερο» υποστηρίζει η μαθήτρια Αμπρίλ Μπογκάντο, μαθήτρια του σχολείου Magnasco.
Σήμερα, η Μέλανι είναι 17 ετών και πηγαίνει σε σχολείο για κωφούς και
και ακούοντες. Ίσως δεν το ξέρει, μα μέσω των videobooks έχει βοηθήσει χιλιάδες παιδιά, που πλέον δεν νιώθουν μόνα και αποκλεισμένα.
Πηγή: euronews