Στον ρυθμό της «Black Friday» ζει σήμερα, 25 Νοεμβρίου, το ελληνικό λιανεμπόριο, καθώς οι αλυσίδες η μία μετά την άλλη, αλλά και τοπικοί εμπορικοί σύλλογοι αποφάσισαν να ακολουθήσουν την στρατηγική εκτεταμένων προσφορών. Μάλιστα, κάποιες εταιρείες δεν θα πραγματοποιήσουν μόνο σήμερα, τις προσφορές αυτές, αλλά κάποιες ξεκίνησαν από σήμερα και μερικές θα συνεχίσουν τις προσφορές και το Σάββατο ή τη Δευτέρα.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών που μέλη του διοικητικού συμβουλίου του είχαν εκφράσει την αντίδρασή τους αρχικά στην Black Friday, ωστόσο άλλαξαν στάση.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση: «Στο εξωτερικό, ειδικά στις ΗΠΑ, η «Μαύρη Παρασκευή» οριοθετεί την έναρξη των αγορών της Χριστουγεννιάτικης περιόδου. Στην Ελλάδα, βάσει του Νόμου 4177/2013 & του Κώδικα Δεοντολογίας ΦΕΚ Β’ 3107/2014 επιτρέπεται σε όλα τα καταστήματα να πραγματοποιούν προσφορές, αρκεί να τηρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στο πλαίσιο του νόμου και να λειτουργούν στο νόμιμο ωράριο (Δευτέρα έως Παρασκευή 09.00-21.00, Σάββατο 09.00-20.00).
Οι προσφορές συγκεκριμένων προϊόντων ή προϊόντων ορισμένης κατηγορίας πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός από τις περιόδους των εκπτώσεων. Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων και προαιρετικά το ποσοστό της μείωσης σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα».
Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, ο οποίος απέστειλε επιστολή στα μέλη του στην οποία ενημερώνει για τον θεσμό της Black Friday, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, ότι «στόχος είναι η αναθέρμανση της αγοραστικής κίνησης ενόψει Χριστουγέννων, καθώς δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να πραγματοποιούν αγορές προϊόντων με μοναδικές προσφορές». Στην επιστολή αναφέρεται επίσης: «Οσοι εκ των μελών μας επιθυμούν, μπορούν να συμμετέχουν προσφέροντας είδη της επιχείρησής τους στους πελάτες – καταναλωτές σε εξαιρετικά συμφέρουσες τιμές. Υπενθυμίζουμε, ότι για την διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να τηρηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία, σύμφωνα με την οποία:
Η ποσότητα των προσφερόμενων ειδών δεν μπορεί να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα.
Θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων και προαιρετικά το ποσοστό της μείωσης σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα.
Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα».
Η Black Friday προκάλεσε και την αντίδραση της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ), η οποία σε ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «Μαύρη Παρασκευή για εργαζομένους, καταναλωτές και εμπόριο».
Όπως υπογραμμίζει η ομοσπονδία, «η Μαύρη Παρασκευή είναι εντελώς αμερικάνικος θεσμός, ο οποίος υποτίθεται ότι κηρύσσει την έναρξη των χριστουγεννιάτικων αγορών και προκαλεί υστερία στους καταναλωτές (κυρίως χαμηλής αγοραστικής δύναμης) με τις «απίθανες προσφορές». Στην ουσία, η Μαύρη Παρασκευή στοιβάζει αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθη καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται να είναι ακόμα μια φορά τα εξιλαστήρια θύματα της εργασιακής δουλείας. Όλα αυτά στο βωμό του κέρδους και του ανταγωνισμού των μεγάλων εμπόρων, οι οποίοι θέλουν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο τζίρο από μια αγορά που δεν έχει εισοδήματα, από μια αγορά όπου η φτώχεια και η ανεργία κάνουν τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών ‘’κυνηγό προσφορών’’».
Η ομοσπονδία δηλώνει ότι καταγγέλλει αυτές τις ξενόφερτες και επιθετικές στρατηγικές πωλήσεων, τύπου Black Friday, «που εισάγουν οι μεγαλοεργοδότες», και οι οποίες, «όχι μόνο καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο, αλλά επιπλέον εκμεταλλεύονται καταναλωτές και εργαζόμενους, που καλούνται να είναι συνεχώς ελαστικά εργαζόμενοι».
Τέλος, η ομοσπονδία δεσμεύεται ότι μαζί με τα σωματεία και τους εργαζόμενους, «θα συνεχίσει να αγωνίζεται για να υπάρξει ισορροπημένη, ορθολογική και δίκαιη ρύθμιση της λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά και ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων μέσα από την επαναφορά της ΕΓΣΣΕ και των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, που θα είναι υποχρεωτικές για όλους τους εργοδότες».
ΣΥΡΙΖΑ: Η Black Friday είναι «αμερικανιά»
Το τμήμα Μικρομεσαίων του ΣΥΡΙΖΑ επικρίνει με ανακοίνωση που εξέδωσε τη Black Friday και την αποκαλεί «αμερικανιά».
«Η προσπάθεια επιβολής καταναλωτικών συνηθειών της πατρίδας της υπερκατανάλωσης, των ΗΠΑ, στον υπόλοιπο κόσμο, συνεχίζεται δυναμικά με στόχευση αυτήν τη φορά τους νεόπτωχους της παλιάς μεσαίας τάξης», σημειώνει σε ανακοίνωσή του το Τμήμα Μικρομεσαίων του ΣΥΡΙΖΑ.
«Τώρα και στην Ελλάδα μια «αμερικανιά», το Black Friday, που εξυπηρετεί μόνο τις πολυεθνικές αλυσίδες παραγωγής και εμπορίου, οι οποίες δημιουργούν μια ακόμη ευκαιρία να ξεπουλήσουν το μεγάλο τους στοκ, που μόνο αυτές έχουν την δυνατότητα να διατηρούν και με προφανή στόχο τη μεγαλύτερη συρρίκνωση των επιχειρηματικών δυνατοτήτων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων», παρατηρεί στην ανακοίνωσή του και προσθέτει:
«Άλλωστε στην περίοδο της επταετούς ύφεσης και λιτότητας, οι πολυεθνικές αλυσίδες αποδεδειγμένα είναι οι μόνες που παρουσιάζουν άνοδο στον όγκο λιανικών πωλήσεων ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις διαρκώς συρρικνώνονται.
Ο θεσμός και οι διαδικασίες των περιόδων εκπτώσεων και ιδιαίτερα στην κρίσιμη οικονομική συγκυρία των τελευταίων χρόνων, οφείλει να επανεξεταστεί, για όφελος των χιλιάδων μικρών επιχειρήσεων και των εκατοντάδων χιλιάδων εργαζομένων και όχι για τη μεγέθυνση των κερδών των πολυεθνικών ομίλων παραγωγής και εμπορίου.
Παρά την προσπάθεια που γίνεται από γνωστά ΜΜΕ και διαδικτυακές σελίδες να παρουσιάσουν τη Μαύρη Παρασκευή ως την υποτιθέμενη «γιορτή του εμπορίου», εφιστούμε την προσοχή στους καταναλωτές να μη παραπλανηθούν στηρίζοντας μια εικονική έκπτωση πολυεθνικών αλυσίδων και τους υπενθυμίζουμε να ενισχύουν πάντα τις τοπικές τους αγορές και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες για χρόνια υπήρξαν η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας.
Είναι υποχρέωση των μικρών επιχειρήσεων και των επαγγελματιών να αντισταθούν σε πρότυπα και όρους που επιβαρύνουν την αξιοπρέπεια και την φυσική τους ύπαρξη.
Η ελληνική κοινωνία δεν πρέπει να γίνει ο κάδος των σκουπιδιών των ομίλων υπερπαραγωγής, αμφιβόλου ποιότητας και διαδικασιών παραγωγής, «επώνυμων» προϊόντων.
Εκδηλώνουμε την αντίθεσή μας στις πρακτικές περαιτέρω απαξίωσης της ζωής μας.
Ενημερώνουμε τους πολίτες από τις στρεβλώσεις που προκαλούν τέτοιας μορφής καταναλωτικές συνήθειες.
Καλούμε τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες και τους καταναλωτές με την στάση τους, (μη συμμετοχή, αποχή κλπ), να μην επιτρέψουν την καθιέρωση τέτοιων μορφών εμπορικότητας».
Πως καθιερώθηκε η Black Friday
Την επόμενη της Ημέρας των Ευχαριστιών (Thanksgiving) στην Αμερική, οι αγορές γιορτάζουν την Black Friday. Kάθε χρόνο, την τέταρτη και τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη, καταγράφονται ρεκόρ πωλήσεων και στα καταστήματα επικρατεί η απόλυτη φρενίτιδα με τις πόρτες να ανοίγουν χαράματα, ενίοτε από τις 4.00 τα ξημερώματα. Η μέρα αυτή σηματοδοτεί την έναρξη την έναρξη της εορταστικής περιόδου για τις χριστουγεννιάτικες αγορές, ενώ η φράση «Black Friday» (Μαύρη Παρασκευή) χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά γύρω στο 1961 στη Φιλαδέλφεια των Η.Π.Α..
Χρησιμοποιήθηκε αρχικά για να περιγράψει τη μεγάλη και χαοτική κίνηση που αναμενόταν να προκαλέσουν χιλιάδες πεζοί και οχήματα λόγω της αυξημένης κυκλοφορίας που καταγράφεται στα μαγαζιά την ημέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών.
Πηγή: newsbeast.gr