ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δυναμικό το ενδιαφέρον των εξαγωγέων για το Export Summit V

Η υψηλή προστιθέμενη αξία βασικός πυλώνας για την ενίσχυση της εξωστρέφειας

Μία από τις πιο επιτυχημένες διοργανώσεις των τελευταίων ετών αναδείχθηκε το συνέδριο EXPORT SUMMIT V του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, 15 Ιουνίου 2017 στο ξενοδοχείο Makedonia Palace στη Θεσσαλονίκη. Περισσότερα από 1300 άτομα παρακολούθησαν δια ζώσης αλλά και μέσω livestreaming τις εργασίες του συνεδρίου, ενώ το «παρών» έδωσαν επιχειρηματίες και στελέχη επιχειρήσεων, ανώτατοι εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας και ακαδημαϊκοί σε ένα συνέδριο που κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού σε όλη τη διάρκειά του. Το θέμα του Export Summit V ήταν το “Adding Value to Exports” και ενότητες αυτού αποτέλεσαν το “Certification, Packaging, Labelling, Transport and Distribution Networks”.

Τις εργασίες του συνεδρίου ξεκίνησε ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Δρ Κυριάκος Λουφάκης, ο οποίος αναφέρθηκε στη θετική μεταβολή των εξαγωγικών επιδόσεων της χώρας τους πρώτους μήνες του 2017, αναγνωρίζοντας παράλληλα ότι η αύξηση αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στην υπερβολική αύξηση των καυσίμων, στοιχείο που υποδεικνύει τη χαμηλή προστιθέμενη αξία των ελληνικών εξαγόμενων προϊόντων. Επίσης, τόνισε την ανάγκη εκσυγχρονισμού του παραγωγικού και εξαγωγικού μοντέλου και την αύξηση της προστιθέμενης αξίας των εξαγωγών, θέμα στο οποίο ήταν αφιερωμένο το φετινό συνέδριο.

Η κα. Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, Υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), εκπροσωπώντας την Κυβέρνηση, αναφέρθηκε στη βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας, ενώ ιδιαίτερα σημαντικός ανέφερε πως είναι ο προσανατολισμός της χώρας σε ένα νέο ολοκληρωμένο παραγωγικό μοντέλο, το οποίο θα αποδίδει ισονομία σε όσους εργάζονται ουσιαστικά. Η συνεργασία και η εμπιστοσύνη θα βοηθήσουν να γίνει το Made In Greece το ισχυρότερο brand διεθνώς, αυξάνοντας παράλληλα την εξαιρετική ποιότητα των ελληνικών προϊόντων. Τέλος, η Υφυπουργός ανέφερε ότι πρέπει ως χώρα να αφήσουμε τις ιδεοληψίες και να εστιάσουμε στην ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα, με τη δέσμευση ότι η πολιτεία θα βρίσκεται στο πλευρό της επιχειρηματικής κοινότητας.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας κ. Θεοφάνης Παπάς, εκπροσωπώντας την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, εστίασε την ομιλία του στην προσπάθεια της περιφέρειας να ενισχύσει την εξωστρέφεια, ενώ ανέφερε ως σημαντικό ζήτημα την προβολή του αγροδιατροφικού τομέα όπου έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση. Στη συνέχεια, κατέδειξε τη μεγάλη ανάγκη για ανάπτυξη συνεργατικών σχημάτων μεταξύ των ελληνικών επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των εξαγωγικών και για εμπιστοσύνη των Ελλήνων στα εγχώρια προϊόντα. Τέλος, ο κ. Παπάς τόνισε την πολύ καλή συνεργασία της περιφέρειας με τον ΣΕΒΕ, υπογραμμίζοντας ότι φορείς όπως ο ΣΕΒΕ θα πρέπει να αποτελέσουν «ενορχηστρωτή» συντονισμένων εξαγωγικών δράσεων.

Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Γιάννης Μπουτάρης τόνισε την ανάγκη να διδαχθούμε ως χώρα από παραδείγματα ξένων χωρών, να εστιάσουμε τις ενέργειές μας στο μάρκετινγκ ώστε οι καταναλωτές να πραγματοποιούν επαναλαμβανόμενες αγορές και να πιστέψουμε στην ποιότητα των ελληνικών προϊόντων, πουλώντας τον καλό μας εαυτό και κάνοντας συνέργειες.

Ο κ. Θεόδωρος Καράογλου, Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο της ΝΔ κ. Μητσοτάκη, αναφέρθηκε στη μεγάλη σημασία που έχει η στήριξη του ιδιωτικού τομέα και η ενίσχυση της εξωστρέφειας μέσω κατάργησης της υπερφορολόγησης και των εισφορών.

Κεντρικός ομιλητής του συνεδρίου ήταν ο κ. Αλέξης Χαρίτσης, Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας & Ανάπτυξης, ο οποίος τόνισε ότι η ενίσχυση της εξωστρέφειας πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα όλων, χωρίς να έχει ευκαιριακό χαρακτήρα αλλά και να χρησιμοποιηθούν νέες ολιστικές προσεγγίσεις με νέα εργαλεία. Στόχος είναι η ανάπτυξη νέων καινοτομικών παραγωγικών συστημάτων για να επιτευχθεί αύξηση των εξαγωγών και παράλληλη αντικατάσταση των εισαγωγών, ώστε να επιτύχουμε υψηλή προστιθέμενη αξία για τα ελληνικά προϊόντα και ενίσχυση της οικονομίας. Ο κ. Χαρίτσης αναφέρθηκε επίσης στο νέο ΕΣΠΑ και στο σύγχρονο προσανατολισμό του με επενδυτικά σχέδια, τα οποία φτάνουν τα €2 δις. Παράλληλα και ο κ. Χαρίτσης τόνισε τη μεγάλη ανάγκη για δημιουργία συνεργατικών σχημάτων για την ενίσχυση της εξωστρέφειας, ενώ ανακοίνωσε τη σηματοποίηση των προϊόντων του αγροδιατροφικού κλάδου με το ελληνικό σήμα, στα πλαίσια του νέου ΕΣΠΑ.

Ομιλητές στην ενότητα Introductory Keynote Speakers ήταν οι: Μαρία Σπυράκη, Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Ευγενία Φωτονιάτα, Ειδική Γραμματέας Διαχείρισης Τομεακών ΕΠ του ΕΤΠΑ και ΤΑ του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και Σέρκο Κουγιουμτζιάν, Εκτελεστικός Διευθυντής Μάρκετινγκ και Πωλήσεων της ICAP Group. Η κα. Σπυράκη εστίασε την ομιλία της στα πρότυπα, τα οποία θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις και κυρίως τις μικρομεσαίες να αναπτυχθούν. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα παραδείγματα της Γερμανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου η θεσμοθέτηση προτύπων επιδρά θετικά στην ανάπτυξη της οικονομίας, ενώ τόνισε την ανάγκη να είμαστε έτοιμοι ως χώρα να ανταποκριθούμε σε μελλοντικές συνθήκες ζήτησης σε θέματα νέων παγκόσμιων πιστοποιήσεων. Η κα. Φωτονιάτα, μίλησε για το νέο ΕΣΠΑ και την αξιοποίηση ειδικότερα του ΕΠΑΝΕΚ καθώς οι πόροι είναι περιορισμένοι και την ανάγκη συνεχούς διαβούλευσης και ανταπόκρισης από τους φορείς, ώστε να δημιουργήσουμε ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο. Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη για τη θέσπιση προτύπου για το ανθρώπινο δυναμικό με έμφαση στην εξωστρεφή κατάρτιση. Τέλος, ο κ. Κουγιουμτζιάν εστίασε στην εξέλιξη της πιστοληπτικής ικανότητας των επιχειρήσεων αναφέροντας χαρακτηριστικά πως το 2009 οι high risk επιχειρήσεις αποτελούσαν μόλις το 6% των επιχειρήσεων, ενώ το 2016 το ποσοστό αυτό ανήλθε σε 55%. Αντίθετα, ανέφερε πως το 2012 για κάθε εταιρία που αναβαθμιζόταν, υποβαθμίζονταν 22, ενώ το 2016 για κάθε επιχείρηση που υποβαθμίζεται, αναβαθμίζονται περίπου 2, ενδεικτικό της βελτίωσης του οικονομικού κλίματος. Ο κ. Κουγιουμτζιάν έκλεισε την ομιλία του παρουσιάζοντας ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία εξαγωγικών επιχειρήσεων ανά κλάδο. Συντονιστής της ενότητας ήταν ο κ. Γιάννης Χατζηδημητρίου, Καθηγητής, Πρόεδρος του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Ομιλητές στην ενότητα Certification & Standardization (Market Approach), ήταν οι: Δημήτρης Χρήστου, Διευθυντής Τμήματος Ανάπτυξης Αγοράς, Ελληνικός Σύνδεσμος Επιχειρήσεων για τη Διαχείριση των Διεθνών Προτύπων GS1, Αλέξανδρος Μιχαήλ, Διευθύνων Σύμβουλος SGS Greece, Απόστολος Νούλης, Διευθυντής Επιθεωρητών Lloyd’s Register Quality Assurance LRQA και Θωμάς Βασσάρας, Διευθύνων Σύμβουλος της Greekexports Services. Η θεματική αυτή ενότητα αφορούσε τα διεθνή πρότυπα και την πιστοποίηση των προϊόντων παρουσιάζοντας μεγάλο ενδιαφέρον. Αρχικά, ο κ. Χρήστου παρουσίασε παγκόσμια πρότυπα και τον τρόπο με τον οποίο αυτά αναπτύσσονται, δίνοντας έμφαση στην επίδραση που ασκούν στο εξαγωγικό εμπόριο. Ο κ. Μιχαήλ αναφέρθηκε σε θέματα πιστοποίησης, τα οποία διαφοροποιούν τα προϊόντα και μπορούν να αποτελέσουν συγκριτικά πλεονεκτήματα για μία επιχείρηση. Σύμφωνα με τον κ. Μιχαήλ «η ουσία της πιστοποίησης δεν βρίσκεται απλώς στη συμμόρφωση αλλά η πιστοποίηση αποσκοπεί στη βελτίωση της επιχείρησης που παράγει το προϊόν, των διαδικασιών που ακολουθεί, τον τρόπο που λειτουργεί και εν τέλει οδηγεί στην ίδια τη βελτίωση του τελικού προϊόντος». Ο κ. Νούλης ανέπτυξε τις κατηγορίες προτύπων καθώς και τα συστήματα διαχείρισης κινδύνων, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως η πιστοποίηση είναι το μέλλον. Την ενότητα έκλεισε ο κ. Βασσάρας, παρουσιάζοντας τις θρησκευτικές πιστοποιήσεις kosher και halal, τονίζοντας ότι η πιστοποίηση είναι βασικό εργαλείο για την προώθηση προϊόντων στο εξωτερικό. Τη συζήτηση συντόνισε η κα. Ραλλιώ Λεπίδου, Δημοσιογράφος.

Με προσανατολισμό στις υπηρεσίες, η θεματική ενότητα Added Value Services είχε ως ομιλητές τους: Ανδρέα Χασάπη, Γενικό Διευθυντή, Επικεφαλής Commercial Banking της Eurobank, Στέλιο Κροκιδά, Πρόεδρο & Γενικό Διευθυντή του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων-ΟΑΕΠ και Μένο Αγγελάκη, Διευθυντή Εξαγωγικών Επιχειρηματικών Αποστολών του Enterprise Greece. Αρχικά ο κ. Χασάπης, αφού τόνισε τη δέσμευση της Eurobank σε εξαγωγικές δράσεις όπως το «Go International», σχολίασε τις οικονομικές εξελίξεις καθώς και τις ελληνικές εξαγωγικές επιδόσεις και εξέφρασε την αισιοδοξία του για την περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών και τη διεύρυνση της παρουσίας των ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές. Παράλληλα, αναφέρθηκε στη χρηματοδότηση που έχουν άμεση ανάγκη οι επιχειρήσεις αλλά και σε βιώσιμα σχέδια για υποστήριξη. Ο κ. Κροκιδάς έκανε αναφορά στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον και τη σημασία της ασφάλισης των απαιτήσεων στις εξαγωγές. Τέλος, ο κ. Αγγελάκης ανέφερε 4 παράγοντες για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας, οι οποίοι είναι η ανάπτυξη κλαδικών εξαγωγικών προγραμμάτων, η βελτίωση της θέσης σε αγορές στόχους, η περιφερειακή ανάπτυξη και βοήθεια και η ενίσχυση της ασφάλειας των επιχειρήσεων. Τη συζήτηση συντόνισε ο κ. Παναγιώτης Χασάπης, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ.

Στο πρώτο πάνελ για την ενότητα Packaging & Labelling (From Conception to Consumption) ομιλητές ήταν οι: Ευστράτιος Τσαχπίνης, Πρόεδρος της Ένωσης Επιχειρήσεων Διαφήμισης και Επικοινωνίας Βορείου Ελλάδος ΕΕΔΕΒΕ, Ευθύμιος Ναλμπάνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Μακεδονικής Εταιρίας Χάρτου ΜΕΛ, Χαρίσιος Δημόπουλος, Οικονομικός Διευθυντής της DS Smith Hellas και ο Αθανάσιος Σαββάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της National Can Hellas. Ο κ. Τσαχπίνης τόνισε τη σημασία της συσκευασίας και τους λόγους που ο σχεδιασμός επηρεάζει την επιτυχία του προϊόντος, ενώ όπως τόνισε «Η πρώτη σκέψη των καταναλωτών είναι η εικόνα του προϊόντος στο ράφι». Ο κ. Ναλμπάνης αφού προανήγγειλε την ολοκλήρωση του επενδυτικού προγράμματος της ΜΕΛ, ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ τον Αύγουστο, αναφέρθηκε στα προβλήματα του κλάδου του χαρτιού και στο γεγονός ότι υπάρχει ακόμη έντονη εσωστρέφεια. Παράλληλα, ανέφερε ότι η Ελλάδα δεν είναι μία ώριμη αγορά και ότι η χώρα δε μπορεί να στηριχθεί αποκλειστικά στον τουρισμό, καθώς πρέπει να υποστηριχθούν και άλλοι κλάδοι με χαμηλότερο κόστος χρηματοδότησης. Ως Οικονομικός Διευθυντής της DS Smith, ο κ. Δημόπουλος αναφέρθηκε στην έλλειψη ενεργειών marketing όσον αφορά τη συσκευασία, ενώ τόνισε δύο βασικά σημεία της συσκευασίας, δηλαδή την πρώτη επαφή με τον πελάτη και την ανακύκλωση αυτής. Τέλος, ο κ. Σαββάκης ανέπτυξε τα πλεονεκτήματα και τις πολλαπλές εφαρμογές της μεταλλικής συσκευασίας κάνοντας μία ιστορική αναδρομή, ενώ κατέληξε λέγοντας πως το ζητούμενο είναι το χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Τη συζήτηση που ακολούθησε σχετικά με το συνολικό πλαίσιο της συσκευασίας σε συνάρτηση με την τιμή και το σχεδιασμό, καθώς και την περιβαλλοντική συνείδηση των Ελλήνων πολιτών, συντόνισε ο κ. Δημήτρης Καραβασίλης, Διευθύνων Σύμβουλος της DK Consultants, ο οποίος ανήγγειλε ότι εντός του επόμενου τριμήνου, πρόκειται να κυκλοφορήσει το Πρώτο Λεξικό Συσκευασιών, σε 5 γλώσσες από την DK Consultants, ένα βοήθημα για τις επιχειρήσεις που θέλουν με ασφάλεια να περιηγηθούν στο σύνθετο κόσμο των υλικών και ειδών συσκευασίας.

Το δεύτερο πάνελ συντόνισε ο κ. Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Pelopac, ενώ ομιλητές ήταν οι: Χρήστος Χέλμης, Δημιουργικός Διευθυντής & Κειμενογράφος, Colibri ΑΕ, Ιωάννης Μανδάλας, Διευθύνων Σύμβουλος Mediterra, Mastihashop και ο Ζαφείρης Τρικαλινός, Πρόεδρος της Τρικαλινός Αυγοτάραχο. Ο κ. Χέλμης αναφέρθηκε στη σημασία του brand, καθώς αποτελεί τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται ο καταναλωτής ένα προϊόν και πρέπει να αποτελεί την ταυτότητα του προϊόντος. Ο κ. Μανδάλας τόνισε τη σημαντική επένδυση που έκανε η Mastihashop στο κομμάτι της συσκευασίας και το αποτέλεσμα αυτής της ενέργειας, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η συσκευασία αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία marketing. Τέλος, ο κ. Τρικαλινός αναφέρθηκε στη στρατηγική απόφαση της επιχείρησής του να διαφοροποιήσει τη συσκευασία των προϊόντων της και την επίδραση που αυτή είχε στην αποτύπωση της ποιότητας των προϊόντων δείχνοντας πώς μια εταιρία με μικρή αλλά εξαιρετικά ποιοτική παραγωγή, μπορεί εκμεταλλευόμενη τη σωστή συσκευασία να αυξήσει την τιμή του προϊόντος της και να το τοποθετήσει στο high end κομμάτι της αγοράς.

Στο πρώτο πάνελ της ενότητας Transport and Distribution Networks, ομιλητές ήταν οι: Σωτήρης Θεοφάνης, Συντονιστής & Εξουσιοδοτημένος Εκπρόσωπος της Κοινοπραξίας DIEP Gmbh-Terminal Links SAS-Belterra Ltd Consortium, Φώτης Κυριλλίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Kuehne & Nagel Greece & SRS ΑΕ και Θόδωρος Παπακωνσταντίνου, Διευθυντής, Επικεφαλής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών Γραφείου Θεσσαλονίκης της Deloitte. Ο κ. Θεοφάνης ανακοίνωσε την έναρξη της δεύτερης φάσης ολοκλήρωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας για την παραχώρηση του ΟΛΘ τη Δευτέρα 19/06, ενώ αναφέρθηκε εκτενώς στο προφίλ της κοινοπραξίας των τριών εταιριών και της μεγάλης τεχνογνωσίας που διαθέτουν. Στη συνέχεια ο κ. Θεοφάνης στάθηκε στην ανάγκη για ανάπτυξη οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων στην περιοχή καθώς το λιμάνι αποτελεί «πολλαπλασιαστή οικονομικής δραστηριότητας», ενώ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «Ο θαλάσσιος δρόμος του μεταξιού δε σταματάει στον Πειραιά». Τόνισε τη σημασία του λιμένα της Θεσσαλονίκης για την κοινοπραξία η οποία δε διαθέτει ανταγωνιστικά λιμάνια στην περιοχή και τη δέσμευσή της  για την ταχεία ολοκλήρωση των προβλεπόμενων επενδύσεων, ταχύτερα απ’ ότι προβλέπεται στη σύμβαση. Τη σκυτάλη πήρε στη συνέχεια ο κ. Κυριλλίδης, ο οποίος ξεκίνησε την ομιλία του σκιαγραφώντας την ελληνική πραγματικότητα στον κλάδο των μεταφορών αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι εντός του 2016, χρειάστηκε να διακοπεί η μεταφορά προϊόντων προς εξαγωγή 94 φορές λόγω απεργιών ή άλλων λόγων. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις δυνατότητες που μπορεί να καλύψει η Kuehne & Nagel με τη σωστή αξιοποίηση του ΟΛΘ και ότι μέχρι το 2020 μπορούν να δημιουργηθούν 2000 νέες θέσεις εργασίας σε γραφεία και τουλάχιστον άλλες τόσες σε εργατοτεχνικό προσωπικό. Τέλος, την ενότητα έκλεισε ο κ. Παπακωνσταντίνου, ο οποίος αναφέρθηκε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως βασικό πυλώνα ανάπτυξης της οικονομίας και παρουσίασε μία ενδιαφέρουσα έρευνα της Deloitte, συγκρίνοντας το λιμάνι της Θες/νίκης με το λιμάνι του Ρότερνταμ καταλήγοντας ότι το πρώτο πρέπει να βρει τη στρατηγική θέση που του αναλογεί. Τη συζήτηση συντόνισε ο κ. Νίκος Υποφάντης, Δημοσιογράφος του Ομίλου SKAI.

Το κλείσιμο του Export Summit V έκανε το δεύτερο πάνελ της ενότητας Transport and Distribution Networks, με ομιλητές τους: Γεώργιο Βήλο, Γενικό Διευθυντή Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Fraport Greece, Μιχάλη Παγωμένο, Διευθυντή Πωλήσεων και Μάρκετινγκ της DHL Express Hellas και Σταμάτη Ανδριανόπουλο, Εκτελεστικό Σύμβουλο της Planning ΑΕ. Πέραν της σημαντικής ενίσχυσης της επιβατικής κίνησης, ο κ. Βήλος αναφέρθηκε στην προσπάθεια της Fraport για ανάπτυξη του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης σε επίπεδο εμπορευματικών μεταφορών, τονίζοντας ότι αυτό θα επιτευχθεί μέσω ανάπτυξης όλων των μεταφορικών δικτύων και στενής συνεργασίας μεταξύ των φορέων. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βήλος, το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης δεν έχει αξιοποιηθεί επαρκώς δεδομένης της γεωστρατηγικής θέσης του, γι’ αυτό το 1/5 της συνολικής επένδυσης της Fraport θα απευθυνθεί αποκλειστικά στην αναβάθμιση του αεροδρομίου «Μακεδονία». Ο κ. Παγωμένος αναφέρθηκε στο γεγονός ότι ο παγκόσμιος επιχειρηματικός χάρτης αλλάζει συνεχώς όπως και οι συνθήκες ζήτησης, γι’ αυτό η ανάπτυξη προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας είναι καίρια, ενώ μίλησε και για τις νέες συνθήκες που επικρατούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Τόνισε τη σημασία των ταχυμεταφορών στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και δη του εξαγωγικού. Τελευταίος ομιλητής του συνεδρίου ήταν ο κ. Ανδριανόπουλος, ο οποίος εστίασε την ομιλία του στην ανάγκη των σύγχρονων επιχειρήσεων να συνδυάσουν τα logistics με τις πωλήσεις, δίνοντας έμφαση στα κανάλια διανομής μέσω των οποίων δύναται μία επιχείρηση να προσεγγίσει νέες αγορές. Τη συζήτηση συντόνισε ο κ. Παναγιώτης Κετικίδης, Αντιπρύτανης του City College και Πρόεδρος του South East European Research Centre-SEERC.

Χορηγοί του Export Summit V ήταν οι: Μέγας Χορηγός: Eurobank, Gold Χορηγός: Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων – ΟΑΕΠ, Silver Χορηγοί: GS1 Association Greece, Μακεδονική Εταιρία Χάρτου, Kuehne & Nagel, Exposystem, Deloitte, ΑΛΟΥΜΥΛ ΑΕ

Bronze Χορηγοί: Enterprise Greece, Α. Χατζόπουλος ΑΕ, DHL, Mastihashop, DS Smith, Hellas Gold, Ελληνικά Πετρέλαια, Leaders Lab, ICAP Group, Standard Χορηγοί: ISOMAT ΑΕ, Olympia Electronics, ΜΕΒΓΑΛ, ΚΡΙ-ΚΡΙ, Euler Hermes, DK Consultants, iTrust, Lloyd’s Register LRQA, Ελληνικοί Λευκόλιθοι, Greekexports, Sindos Railcontainer Services ΑΕ, Provil, Noisis, Trikalinos Αυγοτάραχο, SGS Greece ΑΕ.

Το Export Summit V πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και του Υπουργείου Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης).