Το «πράσινο φως» για την αποκατάσταση του εμβληματικού γεφυριού της Πλάκας και την έγκριση άμεσης υλοποίησης εργασιών κατά τους επόμενους μήνες έδωσαν τα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων κατά τη σημερινή συζήτηση του θέματος.
Οι εργασίες που θα δρομολογηθούν άμεσα αφορούν στην ανέλκυση του αυθεντικού υλικού από τον ‘Αραχθο, σε μεθοδευμένες στερεώσεις των τμημάτων της γέφυρας που έχουν παραμείνει όρθια και στην τοποθέτηση πασσάλων για τη θεμελίωση των βάθρων του γεφυριού.
Τις παραπάνω εργασίες θα εκτελέσει η Περιφέρεια Ηπείρου, όπως προκύπτει από την προγραμματική σύμβαση που υπογράφηκε πέρυσι το καλοκαίρι ανάμεσα στο υπουργείο Πολιτισμού, το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, την Περιφέρεια Ηπείρου και το δήμο Βορείων Τζουμέρκων, με στόχο την αποκατάσταση του μνημείου. Την επίβλεψη των εργασιών θα έχουν το ΥΠΠΟ και το ΕΜΠ.
Το λιθόκτιστο μονότοξο γεφύρι της Πλάκας, έργο του 1866 και κηρυγμένο μνημείο και έργο τέχνης, κατέρρευσε την 1η Φεβρουαρίου 2015, έπειτα από τις ισχυρές βροχοπτώσεις που έπληξαν τα Τζουμέρκα. Ωστόσο, όπως διαπίστωσε η ομάδα μελετητών το Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, που προσέφερε αφιλοκερδώς τις προκαταρκτικές μελέτες για το έργο, οι πλημμύρες που δημιουργήθηκαν από τις βροχοπτώσεις δεν ήταν από μόνες τους ικανές να προκαλέσουν βλάβες στο μνημείο.
Όπως εξήγησε η καθηγήτρια του ΕΜΠ και μέλος του ΚΣΝΜ, Ελισσάβετ Βιντζηλαίου, κύριο αίτιο της κατάρρευσης ήταν η διάβρωση που εντοπίστηκε ότι υπήρχε στο ανατολικό βάθρο της γέφυρας, με αποτέλεσμα τα φορτία να μην καταλήγουν ομοιόμορφα σε όλα τα θεμέλια.
Εξάλλου, το 2008 είχαν γίνει κάποιες εργασίες συντήρησης στο μνημείο, οι οποίες δεν ολοκληρώθηκαν, ενώ το 2013 είχε γίνει σύσκεψη αρμόδιων φορέων για την περαιτέρω αναστήλωση του μνημείου, που ωστόσο δεν προχώρησε. Ρωγμές στο μνημείο είχαν εντοπιστεί και το 2014.
Σύμφωνα με την εισήγηση της αρμόδιας Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, που έγινε ομόφωνα δεκτή από τα μέλη του Συμβουλίου, η αποκατάσταση του μνημείου θα πρέπει να βασιστεί σε θεμελιώδεις αρχές, όπως ότι οι μελέτες θα αποδίδουν την αρχική χάραξη και ότι τα σημεία που θα συμπληρωθούν θα διακρίνονται από τα αυθεντικά. Το έργο της συμπλήρωσης των κατεστραμμένων τμημάτων είναι επείγον, τόνισε η προϊσταμένη της Διεύθυνσης, προκειμένου να αποφευχθεί η πιθανότητα κατάρρευσης των σωζόμενων τμημάτων.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ