ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Τι προτείνουν οι φορείς για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό

Δέκα βασικές βελτιώσεις στο νόμο για την εξωδικαστική ρύθμιση των χρεών των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών ζητούν οι φορείς της αγοράς από το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.

Ειδικότερα, σε συνάντηση-ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε προχθές μεταξύ στελεχών του υπουργείου και εκπροσώπων των κοινωνικών φορέων, έγινε εκτενής παρουσίαση των πτυχών του σχεδίου, ενώ τους ζητήθηκε και η κατάθεση προτάσεων στην κατεύθυνση βελτίωσης του νόμου.

Βέβαια, κατά πόσο θα ληφθούν υπόψη οι προτάσεις των φορέων αποτελεί ένα ζήτημα, καθώς η εν λόγω ρύθμιση έχει ήδη λάβει τη μορφή νομοσχεδίου, το οποίο αυτή την ώρα συζητείται σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, ενώ την Κυριακή θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης του υπουργού Γιώργου Σταθάκη και των επικεφαλής των θεσμών.

Στο μεταξύ, αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, διεξάγεται ένα «ντέρμπι» μεταξύ των τεχνικών κλιμακίων, αναφορικά με το ποιες οφειλές του δημοσίου θα μπορούν να κουρεύονται. Η ελληνική πλευρά προτείνει να κουρεύονται μόνο πρόστιμα και προσαυξήσεις, ενώ οι δανειστές ζητούν να κουρεύεται και η κύρια οφειλή. Όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Οικονομίας, το θέμα θα συζητηθεί μεθαύριο, Κυριακή, σε ανώτατο επίπεδο, με την ελληνική πλευρά να ορίζει ως κόκκινη γραμμή τη μη διαγραφή «μεταφερόμενων φόρων» όπως ο ΦΠΑ και ο Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών.

Σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της ΕΣΕΕ, οι κυριότερες προτάσεις που κατατέθηκαν από τους φορείς στη συνάντηση με τα στελέχη του υπουργείου Οικονομίας είναι οι εξής:

ΕΣΕΕ

1. Προτείνεται η θέσπιση ημιαυματοποιημένων κριτηρίων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τα οποία θα είναι περισσότερο ευέλικτα, αξιολογώντας ταυτόχρονα τα ποιοτικά στοιχεία/μεταβλητές της επιχείρησης και τις προοπτικές ανάπτυξής της.

2. Για την όσο το δυνατόν μαζικότερη συμμετοχή των επιχειρήσεων στο νέο Μηχανισμό θα πρέπει η ισχύς του νέου Νόμου να έχει διευρυμένη διάρκεια (τουλάχιστον 1 έτους).

3. Θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισης εκείνων των οφειλών που δημιουργήθηκαν από το 2009 και μετά, στη διάρκεια δηλαδή της οικονομικής κρίσης.

4. Έμφαση θα πρέπει να δοθεί στη διευκόλυνση των υπερχρεωμένων πολύ μικρών επιχειρήσεων, οι ιδιοκτήτες των οποίων επιθυμούν τον τερματισμό της λειτουργίας τους (κυρίως λόγω συνταξιοδότησης).

ΓΣΕΒΕΕ

1. Πρόβλεψη θέσπισης 2ης ευκαιρίας για νέους επιχειρηματίες, οι οποίοι έχουν κληρονομήσει χρέη ή έχουν οριστεί ως εγγυητές δανείων.

2. Θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα πάσης φύσεως τρέχοντα κόστη της επιχείρησης (μεταφορικό, φορολογικό κ.α.) και οι πραγματικές συνθήκες της αγοράς.

ΣΕΒ

1. Η διαμόρφωση του κριτηρίου βιωσιμότητας αποτελεί μία δύσκολη και συνάμα κομβικής σημασίας παράμετρο, με απαραίτητη την κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων αλλά και των κριτηρίων με βάση τον κλάδο δραστηριοποίησης.

2. Ο περιορισμός του γραφειοκρατικού κόστους, η διευθέτηση των εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων και η ρύθμιση μίας σειράς θεμάτων όπως η νομική κάλυψη των τραπεζικών στελεχών και των δημοσίων υπαλλήλων, θα συντελέσουν στην ευκολότερη μετάβαση στο νέο καθεστώς ρύθμισης επιχειρηματικών ληξιπρόθεσμων οφειλών.

ΣΕΤΕ

1. Σε περίπτωση μη επιλεξιμότητας της επιχείρησης με βάση τα αυτοματοποιημένα κριτήρια, θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα σε εκείνον που μεταβιβάζεται η επιχείρηση να συντάσσει και να υποβάλλει Business Plan.

2. Η εξειδίκευση των κλάδων οικονομικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων και των αντίστοιχων κριτηρίων επιλεξιμότητας θα πρέπει να έχει έναν ευρύτερο χαρακτήρα και να μην εξειδικεύεται/αναλύεται σε μεγάλο βαθμό.