ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Οι επιπτώσεις του Brexit στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου

Σημαντικές αλλαγές στην αγορά αυτοκινήτου αναμένεται να φέρει το Brexit. H παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία πιέζει για άμεση λύση.

Η απρόσμενη απόφαση του Ηνωμένου Βασιλείου να εγκαταλείψει την Ευρωπαϊκή Ενωση θα μπορούσε να μειώσει τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών κατά αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια και να περιορίσει τις πωλήσεις νέων οχημάτων σχεδόν κατά ένα εκατομμύριο μονάδες στα επόμενα τρία χρόνια.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της αγοράς από εδώ και στο εξής μια οικονομική αβεβαιότητα θα πλανιέται πάνω από τις παγκόσμιες χρηματοπιστωτικές αγορές.

Τα αποτελέσματα της ιστορικής αυτής ψηφοφορίας βύθισαν τις μετοχές των προμηθευτών και των αντιπροσώπων με σημαντική έκθεση στο Ηνωμένο Βασίλειο όπως η Fiat Chrysler Automobiles η οποία έχει την έδρα της στο Λονδίνο και συνεπώς θα ήταν ιδιαίτερα ευάλωτη σε μια ευρωπαϊκή ύφεση. Το PSA Group ανέφερε πως μάλλον θα χρειαστεί να αυξήσει τις τιμές των αυτοκινήτων του ως απάντηση στην πτώση της στερλίνας.

‘Αυτή δεν είναι μια καλή μέρα για την Ευρώπη ούτε για το Ηνωμένο Βασίλειο. Γεωγραφικά η χώρα αυτή μπορεί να είναι ένα νησί, πολιτικά και οικονομικά όμως δεν είναι’ δήλωσε και ο CEO της Daimler, Dieter Zetsche. Η Γηραιά Αλβιώνα, η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη μετά τη Γερμανία, αντιπροσώπευε το 20% των ευρωπαϊκών πωλήσεων της Mercedes-Benz το 2015.

Η LMC Automotive προέβλεψε ότι το Brexit θα σημάνει μείωση των πωλήσεων στη Βρετανία φέτος κατά 120.000 μονάδες και περίπου κατά 400.000 σε κάθε ένα από τα επόμενα δύο χρόνια. ‘Η αβεβαιότητα είναι πιθανό πως θα συγκρατήσει τις επενδύσεις και τη λήψη σημαντικών αποφάσεων καθώς οι επιχειρήσεις θα αναμένουν μια σαφήνεια και μια σταθερότητα που σίγουρα δεν θα έρθουν άμεσα’ αναφέρει έκθεση της LMC.

Μια άλλη εταιρεία αναλύσεων, η Evercore ISI, προβλέπει κι αυτή με τη σειρά της μείωση των πωλήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά 14% μέχρι το 2017 και κατ’ επέκταση μείωση των κερδών της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας κατά 8,9 δισ. λίρες μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.

Στελέχη της Jaguar Land Rover, που έχει την έδρα της στο West Midlands της Αγγλίας, είχαν δηλώσει πριν από το δημοψήφισμα πως μια νίκη του Βrexit θα μπορούσε να ‘υποσκάψει’ 1 δισεκατομμύριο λίρες από τα κέρδη της μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Επιπλέον προμηθευτές, συμπεριλαμβανομένων των Delphi Automotive, Lear, BorgWarner, Tenneco, Meritor και Dana Holding Corp, των οποίων οι μετοχές υποχώρησαν τουλάχιστον 9% μία μέρα μετά το δημοψήφισμα, είδαν τα κέρδη τους να συρρικνώνονται ανησυχητικά.

Παιχνίδι με τον χρόνο

Η αγορά αυτοκινήτου του Ηνωμένου Βασιλείου τα τελευταία χρόνια σημείωσε άνοδο φτάνοντας στην κορυφή το 2015 με πωλήσεις 2,6 εκατομμυρίων αυτοκινήτων. Το 90% των εν λόγω οχημάτων είναι εισαγόμενα κυρίως από άλλες χώρες της Ευρώπης.

Πέρυσι στη Βρετανία παρήχθησαν περίπου 1,6 εκατομμύρια αυτοκίνητα από τα οποία εξήχθησε το 80%. Επιπλέον αυτή η αγορά είναι η τρίτη μεγαλύτερη παγκοσμίως για τη Ford Motor και η τέταρτη μεγαλύτερη για την General Motors.

H Ford δεν έχει κατασκευάσει κανένα αυτοκίνητο στο Ηνωμένο Βασίλειο από το 2012 και μετά, αλλά διαθέτει 14.000 υπαλλήλους σε δύο εργοστάσια κινητήρων, ένα εργοστάσιο κιβωτίων μετάδοσης, ένα ερευνητικό κέντρο και ένα γραφείο πωλήσεων. Η ψηφοφορία ήρθε σε μια ‘κρίσιμη’ οικονομικά ώρα για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών. Η Ford έκλεισε ένα σερί χρόνιων ζημιών το 2015 και η GM υπολογίζει πως θα επανέλθει σε κέρδη στην Ευρώπη μετά από 15 χρόνια.

‘Είναι σημαντικό για τις τοπικές δραστηριότητες της GM (2 εργοστάσια συναρμολόγησης με 5.000 εργαζόμενους) να συνεχιστεί η ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων μεταξύ των χωρών της ΕΕ ενώ κάθε νέα πρόταση για μελλοντική συνεργασία θα πρέπει να είναι σαφής και γεμάτη διαφάνεια’ δήλωσαν στελέχη της αμερικανικής εταιρείας.

Από την άλλη, ο CEO της Ford Bob Shanks δήλωσε πως η Ford σκοπεύει να εξασφαλίσει τις δραστηριότητές της στην Ευρώπη και αλλού παραμένοντας ανταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο. Προέχει η διατήρηση σταθερού περιβάλλοντος συναλλαγών για να μπορεί να μιλά για ένα ισχυρό, βιώσιμο και κερδοφόρο μέλλον.

Οι αναλυτές δικαιολογούν τις άσχημες προβλέψεις τους δίνοντας έμφαση στην αποδυνάμωση της στερλίνας, την αργή οικονομική ανάπτυξη και ως συνέπεια αυτών το πλήγμα στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών.

Αλλωστε η λίρα, αμέσως μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, κατακρημνίστηκε στο χαμηλότερο επίπεδο έναντι του δολαρίου από το 1985. ‘Πιστεύουμε ότι η PSA/Peugeot-Citroen, η VW και η Ford θα πληγούν περισσότερο καθώς γι’ αυτές τις μάρκες το Ηνωμένο Βασίλειο είναι από τις πιο κερδοφόρες αγορές της ΕΕ όσον αφορά τα νέα αυτοκίνητα’ δήλωσαν.

Καμία εγγύηση

Αν κοπεί ο δεσμός που ενώνει το Ηνωμένο Βασίλειο με την Ευρώπη σημαίνει ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Μεγάλη Βρετανία δεν θα έχουν πλέον άνευ δασμών πρόσβαση στη μεγαλύτερη εξαγωγική τους αγορά, εκτός κι αν αυτό γίνει αντικείμενο διαπραγμάτευσης κατά τη συζήτηση των όρων αναχώρησης. Πέρυσι πάνω από 900.000 οχήματα που κατασκευάστηκαν εκεί πωλήθηκαν στην Ευρώπη.

Σε επιστολή που απέστειλε στους εργαζόμενούς της η Toyota πριν από το δημοψήφισμα είχε προειδοποιήσει ότι η απόσυρση από την ΕΕ θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιβάρυνση της τάξης του 10% στα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Βρετανία. Τώρα σκέφτονται σοβαρά τις επενδύσεις τους και αναζητούν τρόπους σωτηρίας.

Να σημειωθεί εδώ πως Τοyota, Nissan και Honda (μη Ευρωπαίοι Κατασκευαστές) παρήγαγαν το 2015 επί βρετανικού εδάφους 786.000 αυτοκίνητα, τα περισσότερα εκ των οποίων εξήχθησαν στην ΕΕ.

Στον ίδιο τόνο η GM δήλωσε πως τυχόν θέσπιση δασμών των κατασκευασμένων εκεί μοντέλων της πρέπει οπωσδήποτε να αποφευχθεί.

Από την άλλη η Nissan (ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων από το Ηνωμένο Βασίλειο προς την Ευρώπη) και η BMW (με έξι βρετανικές εταιρείες στην κατοχή της όπως η MINI και η Rolls Royce) αρκέστηκαν να τονίσουν πως σέβονται την απόφαση του βρετανικού λαού και θα λάβουν αποφάσεις μόλις περάσει η περίοδος αβεβαιότητας.

Το πρώτο, πάντως, θέμα που τέθηκε από τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι να μην υπάρξουν δασμοί (+10%) στο εμπόριο μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Ευρωπαϊκής Ενωσης μετά το Brexit. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Σύνδεσμος Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτου (SMMT) της Βρετανίας που σε επίσημη ανακοίνωσή του καλεί τη βρετανική κυβέρνηση να διατηρήσει την οικονομική σταθερότητα και να εξασφαλίσει συμφωνία με την ΕΕ η οποία να διαφυλάσσει τα συμφέροντα της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

‘Η συμφωνία πρέπει να περιλαμβάνει ελεύθερη πρόσβαση χωρίς δασμούς στην ευρωπαϊκή αλλά και σε άλλες αγορές καθώς και τη δυνατότητα αξιοποίησης ανθρώπων με ταλέντο από χώρες της ΕΕ έτσι ώστε το Ηνωμένο Βασίλειο να αποδειχτεί μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά στην Ευρώπη προσελκύοντας επενδύσεις’ αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Ανησυχούν και οι Γερμανοί

Ο επικεφαλής του Γερμανικού Συνδέσμου Κατασκευαστών (VDA) Matthias Wiesmann ανέφερε ξεκάθαρα τις ανησυχίες του: ‘Μόνο η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της έχει 100 εργοστάσια και πάμπολλους προμηθευτές στη Μεγάλη Βρετανία. Επίσης εξάγουμε 810.000 αυτοκίνητα ετησίως σ’ αυτήν. Μια διαταραχή στις σχέσεις μας σημαίνει τεράστια ζημιά για όλες τις πλευρές’.

Κλείνοντας να αναφέρουμε πως οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για υποχώρηση 4,5% των βρετανικών πωλήσεων αυτοκινήτων το 2016 ενώ για το 2017 υπολογίζεται ότι η βρετανική αγορά αυτοκινήτου θα υποχωρήσει έως και 10%.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο εκτιμάται ότι το 2017 η συνολική παραγωγή αυτοκινήτων θα περιοριστεί κατά 2,5% με δεδομένο ότι η βρετανική αγορά είναι η δεύτερη ισχυρότερη και από τις πλέον επικερδείς αγορές αυτοκινήτου στην Ε.Ε.

Πηγή: caranddriver.gr