ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δύο δημόσιοι φορείς για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης

Δύο δημόσιοι φορείς θα δημιουργηθούν για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, μετά από τη συνάντηση που είχε στο δημαρχείο Κορδελιού – Ευόσμου με δημάρχους του νομού, έπειτα από αίτημα της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ).

Παρόντες στη συνάντηση ήταν ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος, ο Υφυπουργός Εξωτερικών Γιάννης Αμανατίδης, η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου, o Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κεντρικής Μακεδονίας Κώστας Γιουτίκας, ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ και δήμαρχος Αμπελοκήπων Μενεμένης Λάζαρος Κυρίζογλου, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο δήμαρχος Καλαμαριάς Θεοδόσης Μπακογλίδης, ο δήμαρχος Νεάπολης Συκεών Σίμος Δανιηλίδης, ο δήμαρχος Λαγκαδά Γιάννης Καραγιάννης, ο δήμαρχος Κορδελιού-Ευόσμου Πέτρος Σούλας, ο δήμαρχος Πυλαίας Χορτιάτη Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, ο δήμαρχος Θερμαϊκού Γιάννης Μαυρομάτης, ο δήμαρχος Χαλκηδόνας Γιάννης Τσουκνίδας, ο δήμαρχος Ωραιοκάστρου Αστέριος Γαβότσης, καθώς και ο πρόεδρος της Εγνατία Οδός ΑΕ Απόστολος Αντωνούδης.

Όπως ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, από τους δύο δημόσιους φορείς που θα δημιουργηθούν, ο ένας θα είναι φορέας σχεδιασμού και ελέγχου και ο δεύτερος φορέας λειτουργίας. Το σχετικό σχέδιο νόμου θα κατατεθεί σχετικά σύντομα, ενώ ιδιώτες δεν θα συμμετέχουν στο φορέα λειτουργίας.

Για τον νέο φορέα λειτουργίας που προβλέπεται για τη Θεσσαλονίκη σημείωσε: «Επειδή το Μετρό είναι άλλης τεχνολογίας από αυτό της Αθήνας, ο φορέας θα αναλάβει και τη λειτουργία του Μετρό άρα πρέπει να ξεκινήσουμε από τώρα, ώστε με την παράδοση του έργου, στο τέλος του 2019, να μπορεί να το λειτουργήσει.

Ο νέος φορέας θα αναλάβει και τις αστικές συγκοινωνίες με δικό του στόλο

«Παράλληλα θα αναλάβει και τις οδικές αστικές μεταφορές της Θεσσαλονίκης, με δικό του στόλο λεωφορείων. Αυτό μπορεί να γίνει και νωρίτερα από το τέλος του 2019 αλλά αυτό είναι ένα τυπικό θέμα, το οποίο θα κανονιστεί και από το πόσο θα τρέξει η διοίκηση του νέου φορέα και του υπερκείμενου φορέα τις διαδικασίες να στελεχωθεί και να προχωρήσει το έργο».

Ερωτηθείς αν θα προσβληθεί η σύμβαση με τον ΟΑΣΘ απάντησε: «Αυτό είναι ένα άλλο θέμα, πιθανόν και να μην υπάρχει λόγος αυτή τη στιγμή, λόγω ευρωπαϊκής οδηγίας».

Ειδικά για την ευρωπαϊκή οδηγία ανέφερε: «Μας δίνει πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο να λειτουργήσουμε. Επομένως ή θα πάμε σε διαγωνισμούς ιδιωτών για το μεταφορικό έργο, που δεν θα έχουμε δηλαδή μονοπώλιο όπως είναι σήμερα, ή θα έχουμε δημόσιο φορέα που θα αναλάβει τις αστικές μεταφορές της Θεσσαλονίκης και επιλέγουμε το δεύτερο. Αυτό θα γίνει όταν ορίζει η οδηγία, την ημερομηνία που ορίζει η οδηγία».

Ερωτηθείς αν θα μπορεί να ανατεθεί τμήμα του έργου σε ιδιώτη με διαγωνισμό απάντησε: «Αν δεν μπορεί να ανταπεξέλθει ο δημόσιος φορέας λειτουργίας, πιθανόν, αλλά ο στόχος μας δεν είναι αυτός». Για τη χρηματοδότηση, άλλωστε, του εγχειρήματος επισήμανε: «Πιστεύω, από την εμπειρία που έχουμε από τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανάπτυξης και η Παγκόσμια Τράπεζα είναι πολύ θετικές στο να χρηματοδοτήσουν και να στηρίξουν δράσεις αστικών μεταφορών. Είναι κάτι που είναι απολύτως βιώσιμο».

Πρόθεση είναι η συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης πιο ενεργά στο φορέα λειτουργίας

Σχετικά με το ρόλο της αυτοδιοίκησης υπογράμμισε: «Η δική μας πρόθεση είναι η συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης πιο ενεργά στο φορέα λειτουργίας και προφανώς και η συμμετοχή της στο σχεδιασμό και στον υπερκείμενο φορέα. Αυτό θεωρώ ότι είναι κοινός τόπος, όπως κοινός τόπος είναι και η βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών και ποιοτικά και ποσοτικά σε όλο το νομό Θεσσαλονίκης» είπε χαρακτηριστικά.

Δεσμεύτηκε, άλλωστε, ότι «ο υπερκείμενος φορέας θα κοιτάει το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών σε επίπεδο νομού» και ότι δεν θα χαθεί καμία θέση εργασίας από τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ και αυτό, όπως τόνισε, είναι και προτεραιότητα του υπουργείου. «Από εκεί και πέρα τα υπόλοιπα θα τα ξανασυζητήσουμε πάρα πολύ σύντομα και θα στείλουμε συγκεκριμένο κείμενο για το νομοθετικό έργο που θα ακολουθήσει» πρόσθεσε.

Μετά τη συνάντηση στην οποία παρέστησαν, μεταξύ άλλων, ο υφυπουργός Εξωτερικών, Γιάννης Αμανατίδης, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος, ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού ΑΕ Απόστολος Αντωνούδης και η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου, ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας Λάζαρος Κυρίζογλου επισήμανε: «Τελικά ύστερα από έξι μήνες, αν μετρήσουμε το χρόνο από τις 5 Αυγούστου του 2016, εδέησε να συναντηθούμε, κάλλιο αργά παρά ποτέ, με τον αρμόδιο υπουργό τον κ. Σπίρτζη για να συζητήσουμε το ζήτημα των συγκοινωνιών στη μητροπολιτική ενότητα Θεσσαλονίκης που αφορά όλους τους δήμους στον πρώην νομό Θεσσαλονίκης και για το θέμα των λεωφορείων και για το θέμα του Μετρό και για το θέμα των λεωφορείων του ΚΤΕΛ και για τη θαλάσσια συγκοινωνία».

Κόκκινη γραμμή να μην αυξηθεί η τιμή του εισιτηρίου και να μην απολυθεί κανένας εργαζόμενος

Ο κ. Κυρίζογλου ευχήθηκε να υλοποιηθεί η δέσμευση του υπουργού το Μετρό να λειτουργήσει εντός του 2019, μαζί και με την προέκταση προς την Καλαμαριά. «Βάλαμε ως κόκκινη γραμμή να μην αυξηθεί η τιμή του εισιτηρίου, να μην απολυθεί κανένας εργαζόμενος και η απάντηση που μας έδωσε ο υπουργός ήταν ότι δεν θα απολυθεί κανένας εργαζόμενος και δεν θα αυξηθεί το εισιτήριο» πρόσθεσε.

Για τη συμμετοχή των δήμων στο εν λόγω εγχείρημα είπε ότι θα πρέπει τις αποφάσεις να λάβουν τα δημοτικά συμβούλια ωστόσο οι δήμαρχοι ζήτησαν ένα γραπτό κείμενο πρότασης προς διαβούλευση το οποίο υπήρξε δέσμευση ότι θα δοθεί.

«Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή μας με χρήματα όλοι οι συνάδελφοι εξεδήλωσαν την αδυναμία που έχουν οι δήμαρχοι και οι δήμοι να μετέχουν σε ένα τέτοιο σχήμα, λόγω της τεράστιας περικοπής πόρων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και μπαίνει ο προβληματισμός για τη συμμετοχή με ακίνητα. Μετέχουμε στο διάλογο ο οποίος ανοίγει. Θα μετέχουμε και στον όποιο διάλογο θα ανοίξει επίσημα και θεσμικά για να θεσμοθετηθούν κάποια ζητήματα. Την πρωτοβουλία τη νομοθετική την έχει η κυβέρνηση, διά του καθ ύλην αρμόδιου υπουργού, του κ. Σπίρτζη, αλλά είμαστε επιφυλακτικοί ως προς τη βιωσιμότητα ενός τέτοιου σχήματος, την οικονομική απόδοση, γιατί σε καμία περίπτωση δε θέλουμε οι δήμοι να μετέχουμε σε ένα σχήμα το οποίο θα δημιουργεί χρέη και ελλείμματα και να τα πληρώνουμε με χρήματα που δεν έχουμε. Ωστόσο θεωρούμε πολύ απαραίτητη την ουσιαστική συμμετοχή ιδιαίτερα στη σχεδίαση του μεταφορικού έργου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Γλάστρες δεν θέλουμε να είμαστε» τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ.

Από την πλευρά της η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, αναφέρθηκε στο ρόλο που πρέπει να έχει η Περιφέρεια στο θέμα των αστικών συγκοινωνιών, επισήμανε ότι τέθηκαν συγκεκριμένα ερωτηματικά προκειμένου να εξυπηρετούνται όλοι οι πολίτες από όλο τον νομό και εξέφρασε αγωνία για το πώς θα λυθεί το μείζον πρόβλημα της μεταφοράς των πολιτών.

Πριν την έναρξη της συνάντησης έξω από το κτίριο του δημαρχείου Κορδελιού Ευόσμου βρέθηκαν μέλη της «Επιτροπής για τις Δημόσιες συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη» που κρατούσαν πανό στο οποίο αναγραφόταν η φράση: «Δημόσιες συγκοινωνίες, η μόνη λύση για την πόλη». Στο δημαρχείο βρέθηκαν επίσης συμβασιούχοι του ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας των οποίων οι συμβάσεις δεν ανανεώθηκαν. Οι ίδιοι ζήτησαν να λυθεί το θέμα που αντιμετωπίζουν.

Αξίζει να σημειωθεί πως το θέμα των αστικών συγκοινωνιών ταλαιπωρεί την πόλη και τα προάστια της Θεσσαλονίκης ήδη από το καλοκαίρι όταν τα λεωφορεία είχαν μείνει ακινητοποιημένα, καθώς οι εργαζόμενοι είχαν προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας διεκδικώντας τα δεδουλευμένα τους, με τη διοίκηση του Οργανισμού ρίχνει το μπαλάκι στην κυβέρνηση υποστηρίζοντας πως τις οφείλονται χρήματα από την κρατική επιχορήγηση.

Το Δελτίο Τύπου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΔΗΜΑΡΧΩΝ ΤΗΣ Π.Ε. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ Κ. ΧΡΗΣΤΟ ΣΠΙΡΤΖΗ (14-01-2017)

Μετά από επανειλημμένα (από 5-8-2016) αιτήματα της ΠΕΔΚΜ πραγματοποιήθηκε, σήμερα Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2017, στο Δημαρχείο Κορδελιού-Ευόσμου, συνάντηση εργασίας του Υπουργού Μεταφορών & Υποδομών κ. Χ. Σπίρτζη και των Δημάρχων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, με αντικείμενο την παρουσίαση των προτάσεων της Πολιτείας για την αναδιοργάνωση και αναβάθμιση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.

Στην συνάντηση συμμετείχαν ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Σ. Φάμελλος, ο Υφυπουργός Εξωτερικών κ. Ι. Αμανατίδης, η Αντιπεριφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Β. Πατουλίδου, οι Δήμαρχοι της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης και υπηρεσιακοί παράγοντες.

Ο Υπουργός κ. Χ. Σπίρτζης παρουσίασε προφορικά το περίγραμμα των προτάσεων του Υπουργείου, που προβλέπουν την συγκρότηση δύο Φορέων:  ενός, αμιγώς δηλαδή 100% δημοσίου με αντικείμενο τον σχεδιασμό, την οργάνωση και τον έλεγχο των αστικών συγκοινωνιών και ενός με πλειοψηφική συμμετοχή του δημοσίου και επιθυμητή συμμετοχή και άλλων δημόσιων φορέων (απέκλεισε την συμμετοχή ιδιωτών), μεταξύ των οποίων και οι δύο βαθμοί Αυτοδιοίκησης (Δήμοι, Περιφέρεια).

Οι Δήμαρχοι στις τοποθετήσεις τους:

(α) θεώρησαν θετική, έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, την έναρξη διαλόγου για την αναδιοργάνωση και αναβάθμιση των συγκοινωνιών.

(β) εξέφρασαν την βούληση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για συμμετοχή της στον διάλογο, που μόλις άρχισε, και για την δημιουργική συμβολή της.

(γ) υπογράμμισαν πως αποτελεί «κόκκινη γραμμή» για την Αυτοδιοίκηση:

(i) η διατήρηση των υφισταμένων θέσεων εργασίας όλων των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ.  Ο κ. Υπουργός δεσμεύθηκε, στο σημείο αυτό, πως καμία θέση εργασίας δεν πρόκειται να απωλεσθεί και κανείς εργαζόμενος δεν θα χάσει την εργασία του.

(ΙΙ) η αποφυγή κάθε επιβάρυνσης του μετακινούμενου πληθυσμού με πιθανές αυξήσεις κομίστρων:  καμία αύξηση εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες δεν μπορεί να γίνει ανεκτή από την τοπική κοινωνία.

(iii) η ριζική βελτίωση των παρεχόμενων μεταφορικών υπηρεσιών.

(δ) τόνισαν πως πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα για την ομαλή και αδιατάρακτη μετάβαση από το σημερινό στο όποιο προτεινόμενο νέο σύστημα αστικών συγκοινωνιών, χωρίς οι πολίτες να ταλαιπωρούνται.

) ζήτησαν ο υπό εκπόνηση σχεδιασμός να περιλάβει συνολικά την αναδιοργάνωση των αστικών μεταφορών, δηλαδή αστικές συγκοινωνίες,  μετρό, ΚΤΕΛ, ταξί, θαλάσσια συγκοινωνία.

(ς) υπενθύμισαν πως η οικονομική κατάσταση των Δήμων δεν επιτρέπει την οικονομική συμμετοχή τους στο μετοχικό κεφάλαιο των υπό σύσταση νέων Φορέων, ενώ παράλληλα, για την συμμετοχή αυτή, απαιτείται να προηγηθούν ανάλογες νομοθετικές ρυθμίσεις.  Ωστόσο, όπως διευκρίνισε ο κ. Υπουργός, θα ήταν δυνατή η συμμετοχή των Δήμων με συνεισφορά άλλων περιουσιακών στοιχείων (π.χ. κατάλληλων εκτάσεων).

(ζ) ζήτησαν να αποσταλεί, το ταχύτερο, από το Υπουργείο γραπτή η σχετική πρότασή του, ώστε με βάση ένα συγκεκριμένο γραπτό, αναλυτικό, τεκμηριωμένο και κοστολογημένο κείμενο να ενημερωθούν, με εγκυρότητα και πληρότητα, τόσο οι Δήμαρχοι όσο και τα Δημοτικά Συμβούλια, τα οποία και θα κληθούν στον κατάλληλο χρόνο να λάβουν σχετικές (θετικές ή αρνητικές) αποφάσεις.

(η) εξέφρασαν την ευχή να συνεχιστεί, σε βάθος και με ένταση, η ενημέρωση που εγκαινιάστηκε σήμερα και ο διάλογος με την συμμετοχή όλων ανεξαιρέτως των αρμοδίων Φορέων και Οργανισμών, δηλαδή και του ΟΑΣΘ και των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ.

από politeiameorama.gr